Mag de bank mij inzage in de rubriekrekening -geopend op mijn naam in de CSR- weigeren?

delph1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mag de bank mij inzage in de rubriekrekening -geopend op mijn naam in de CSR- weigeren?

#1 , 03 aug 2017 23:05

Ik stel me de vraag omdat mijn CSR reeds 2 maanden op zijn einde liep en ik nog gelden (een deel van het restsaldo) tegoed heb en de afschriften van betreffende rubriekrekening hier uitsluitsel over geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 04 aug 2017 09:07

De bemiddelaar moet alles voorleggen aan de arbeidsrechtbank, deze moeten het csr afsluiten en rekeningen goedkeuren.
Pas nadien word het restsaldo aan u uitbetaald.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2017 09:16

En houd ook rekening dat er nu gerechtelijk verlof is tot 01/09/2017, waardoor er enkel dringende zaken voor komen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 04 aug 2017 13:46

De rubriekrekening is een rekening op naam van het kantoor dat uw zaken regelt. Met een opdeling per 'klant'.
Het is dus evident dat de bank u geen zicht geeft op die rekening. Dat is aan de houder om dat te doen. U heeft ten andere geen volmacht op die rekening.
Ook notarissen werken bvb met rubriekrekeningen in kader erfenissen/ geschillen enz. Hetz ou mooi zijn als alle betrokkenen bij de bank daar de saldi en verrichtingen gaan opvragen. Het is dan de notaris die zijn informatieplicht moet nakomen en desgevallend uittreksels voorleggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 04 aug 2017 16:42

Het is niet de bank die uittreksels mag geven, wel de bemiddelaar.

De schuldbemiddelingsrekening staat steeds op naam van de persoon die in csr zit.

Bron: http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... emiddelaar
De aangestelde schuldbemiddelaar zal al je inkomsten ontvangen en zal ook de afbetaling van jouw schulden in de mate van het mogelijke verzorgen. De schuldbemiddelaar is verplicht om voor de ontvangst van jouw inkomsten een specifieke rekening te openen en jij hebt het recht om geïnformeerd te worden over deze rekening, de verrichtingen erop en het saldo ervan.

De schuldbemiddelaar is ook verplicht om (jaar)verslagen op te maken en om jou hiervan een kopie toe te zenden. Deze (jaar)verslagen moeten informatie bevatten over de stand van de procedure, de verrichtingen van de schuldbemiddelaar, de redenen voor de verlenging van de termijnen, de geactualiseerde sociale en financiële toestand en de toekomstperspectieven van de schuldenaar, de stand van de bemiddelingsrekening en alle inlichtingen die de schuldbemiddelaar dienstig acht. Bij deze verslagen moet bovendien ofwel het overzicht van de bewegingen op de rekening ofwel het dubbel van de rekeninguittreksels gevoegd worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”