Schuldeiser wenst schuldenaar te helpen door CSR af te kopen?

DejongheR
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Schuldeiser wenst schuldenaar te helpen door CSR af te kopen?

#1 , 31 jul 2017 17:06

Beste,

Ik ben sinds een drietal jaar opgenomen in een CSR van een familielid als schuldeiser. Ik zie echter dat de schuld quasi niet ingelost wordt (ongeveer 10% van het totaal). Reden hiervan is dat de totale schuld te groot is voor het huidige inkomen. Gezien ikzelf de mogelijkheid heb om hem te helpen, vroeg ik me af wat de mogelijkheden hiertoe zijn. Er zijn een aantal ideeën die we in de familie hebben bedacht, maar we weten niet in hoeverre deze toegelaten zijn.

De schuldenaar had vroeger een lucratieve zaak, die wegens plotse ziekte (burn-out) is moeten stopgezet worden. Hij had openstaande persoonlijke leningen, die hij weliswaar voor de opstart van de zaak heeft gebruikt, maar nooit als dusdanig heeft erkend. Hierdoor zijn deze niet opgegaan in het faillissement van de zaak. Hij is een principieel persoon, en wou niet dat anderen het slachtoffer werden van zijn tegenslag. Een nobele beslissing, maar op heden de oorzaak van de problemen waardoor hij de zaak niet opnieuw kan opstarten. Een zelfstandige activiteit opstarten is immers niet toegelaten wanneer je in een CSR zit.

Gezien ik inzage heb gehad in de boekhouding van de zaak, en ik weet welke omzet/winst er gemaakt werd, lijkt het me persoonlijk niet nuttig om iemand met dat potentieel 7 jaar lang te gijzelen. Ik bedoel dit niet alleen vanuit een morele hoek, maar natuurlijk uit persoonlijk belang. Ik heb geen interesse in de terugbetaling van 10% van mijn lening. Indien mogelijk zou ik daarvan een groter deel recupereren.

De vraag is nu, welke methodes zijn hiertoe haalbaar/toegestaan.

Ik weet dat de schuldenaar de CSR zelf kan opzeggen, maar dat lost niets op. Hij kan immers op dat moment nog altijd geen nieuwe zaak starten. Daarom dat de oplossing, mijns inziens, van de schuldeisers zelf moet komen. Een aantal kleine schulden uitgezonderd, zijn we met 3 hoofdschuldeisers. Is er een manier waarop wij afstand kunnen doen van onze schuld? Deze vrijwillig kwijt te schelden bijvoorbeeld?

Is er misschien een manier om de CSR als derde 'af te kopen'? Ik ben zelf bereid om hem te helpen met de heropstart van zijn zaak (en leven). Welk percentage van de schuld zou ik moeten 'afkopen'? Is dit het percentage dat geprojecteerd werd (10%), of de ganse schuld?

Het lijkt misschien een beetje onlogisch dat iemand die geld verschuldigd is, extra wenst te investeren in diezelfde schuldenaar, maar het is mijn overtuiging dat dit de enige manier is om iets te kunnen recupereren op termijn. Daarnaast zie ik ook dat hij enorm afziet van zijn huidige situatie. De zaak was alles waar hij voor leefde, en hij was succesvol in zijn vak. Hij heeft op korte termijn een zaak opgebouwd die op het eind een miljoen euro omzet per jaar draaide. Dat is een groot verschil met zijn huidige situatie, waar hij met een leefloon van minder dan duizend euro moet leven, recupererend van wat hem is overkomen. Hij heeft er immers zelf geen schuld in dat hij ziek is geworden.

Mijn excuses voor de lange tekst, maar ik denk dat het nodig is om de situatie correct te schetsen.
Dank bij voorbaat voor alle hulp/advies.

Mvg
DR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 01 aug 2017 11:00

Lees Art. 1282 en volgende van het BW en bekijk hoe die schuld gestructureerd is en welke bepalingen van toepassing zijn, onder meer indien er een borgstelling zou geweest zijn e.d.

Ik denk niet dat iemand u kan beletten om de schuld onvoorwaardelijk kwijt te schelden (indien het dat is wat u wenst te doen). Wel opletten en nog minstens 3 jaar blijven leven want dat wordt beschouwd als een onrechtstreekse schenking. Indien via de bemiddelaar tot een akkoord wordt gekomen voor de vergoeding van de andere schuldeisers kan de schuldenaar naar de arbeidsrechtbank stappen met de vraag een einde te stellen aan de CSR.

Weet wel dat die kwijtschelding onherroepelijk is: ongeacht wat daarna gebeurt kan u niets meer eisen in verband met wat werd kwijtgescholden, ook niet indien de persoon terug tot welstand mocht komen. Doe dit bijgevolg enkel indien u bereid bent er de spons over te vegen en niets meer te recupereren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

DejongheR
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2017 14:33

De schuldenaar is een principieel persoon. Het al of niet terugbetalen is niet echt een factor. Ik ben mijn investering toch kwijt, als ik niets probeer. Ik word er niet warm van om maar 10% te recupereren. Dat riskeer ik dan liever om mijn familielid te helpen om zijn leven opnieuw op te starten.

Het probleem bij het kwijtschelden op zich, is dat de andere schuldeisers moeten akkoord gaan. Als ik de enige ben, dan lost dit niets op.

Onderhandelen over een afbetaling na de kwijtschelding, dit lijkt me gevaarlijk, gezien dit in overtreding kan zijn van de voorwaarden van de CSR. Hiermee riskeert hij geschorst te worden, en wordt het hem verboden om nog een zelfstandige activiteit te hebben. Verschoonbaar verklaard worden is dan namelijk niet meer mogelijk (als ik het goed heb begrepen).

Daarom dat ik me afvroeg of het niet eenvoudiger is om de schuld in zijn geheel over te nemen?

Reclame

DejongheR
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2017 14:46

Ik heb even die wettekst bekeken, en er is in deze zaak geen sprake van borgstelling. Hij werkte volledig onafhankelijk.

DejongheR
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2017 11:34

Kent iemand van jullie precedenten van dergelijke regelingen? Ik vermoed dat het niet vaak zal voorkomen, maar als we een voorbeeld zouden hebben, dat we als blauwdruk zouden kunnen gebruiken, dan zou dat zeer goed van pas komen.

De opties zijn dus:

1. Ik, als één van de schuldeiser (of derde), neem de schuld over van het CSR -> Ik vermoed dat hier uiteindelijk bezwaren tegen zullen zijn vanwege de bemiddelaar of misschien wel het gerecht. Ook is de vraag of dit de totale schuld moet zijn, of het geprojecteerd totaal van terugbetaling bepaald op basis van de inkomsten op het moment van het opstellen van het CSR?
2. De (hoofd)schuldeisers trekken hun claim in en de schuldenaar houdt enkel de kleine schuldeisers over (paar duizend euro). De CSR kan dan na een paar maand afbetaald zijn, en kan worden afgesloten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”