schuldbemiddeling en allimentatie

Cici0374
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

schuldbemiddeling en allimentatie

#1 , 30 jul 2017 19:08

Hallo
Vandaag kreeg ik te horen dat mijn ex man in schuldbemiddeling gaat en de allimentatie van augustus dus niet betaald zal worden .
Tevens zijn er in augustus schoolkosten ook die niet betaald zullen worden .
Mijn vraag nu , zullen wij dezelfde allimentatie als voorheen ontvangen van de bemiddelaar ? Hoelang duurt dit vooraleer we deze zullen ontvangen ? Of krijgen wij nu ook maar een deeltje van wat er nog overschiet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 30 jul 2017 19:55

Alimentatie kan niet verminder worden door dat u ex in csr gaat, de betaling van alimentatie moeten gewoon doorgaan.
Laat het zeker niet uitlopen als er niet betaald word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 30 jul 2017 20:38

Voor de schulden bij het indienen van de aanvraag en de beschikking van toelaatbaarheid is er samenloop en worden de schuldeisers gelijk behandeld. Het zou dus kunnen dat u van onderhoudsgelden die reeds vervallen zijn op dat ogenblik slechts een deel ontvangt bij wijze van afbetaling, via de bemiddelaar. U dient daartoe een schuldvordering in te dienen.

Voor de toekomstige onderhoudsgelden (lopende schulden, net zoals huurgeld) liggen de zaken anders: bij vervaldag zijn dat nog steeds prioritaire schulden die wel degelijk moeten voldaan worden, de bemiddelaar dient daar rekening mee te houden.

De schuldenaar mag overigens geen nieuwe schulden aangaan (=geen achterstallen laten oplopen in uw geval).

Lopen de achterstallen op tijdens de CSR, dan kan u vorderen dat de regeling wordt herroepen. Doe dat ook zonder aarzeling indien nodig. In het algemeen zullen bemiddelaars ernaar streven hun klant ertoe aan te zetten het onderhoudsgeld correct te blijven betalen.

Wel één zaak: de schuldbemiddelaar zal er ongetwijfeld op aandringen dat een aanvraag tot herziening (daling) van het onderhoudsgeld wordt ingesteld door de schuldenaar.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Cici0374
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2017 07:29

Ik ontvang momenteel 146€ allimentatie per kind . Kinderen zijn 100% bij mij aangezien mijn ex man zijn nieuwe partner en
Hij contact weigeren . Daarvoor werd reeds in verleden een advocate geraadpleegd ... verder genieten wij niets van hem . Op helft schoolkosten zoals in eot vermeld
Dus zoveel is dit bedrag niet . Gezien ik er met mijn kinderen alleen voor sta , kan zo een klein bedrag ook nog minderen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 31 jul 2017 07:43

Alimentatie kan enkel verminderd worden door de rechter, u hebt wel recht op index aanpassing.

http://www.familierecht.vlaanderen/Advo ... fault.aspx

Word er niet betaald neem contact op met Davo: http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... ingen-davo
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 31 jul 2017 08:36

Ik ontvang momenteel 146€ allimentatie per kind . Kinderen zijn 100% bij mij aangezien mijn ex man zijn nieuwe partner en
Hij contact weigeren . Daarvoor werd reeds in verleden een advocate geraadpleegd ... verder genieten wij niets van hem . Op helft schoolkosten zoals in eot vermeld
Dus zoveel is dit bedrag niet . Gezien ik er met mijn kinderen alleen voor sta , kan zo een klein bedrag ook nog minderen?
Kan perfect herzien worden maar inderdaad, hij moet over een nieuw vonnis beschikken. Het CSR argument kan uiteraard een goede reden zijn om te argumenteren dat de financiële omstandighheden drastisch gewijzigd zijn. Sommige personen die op het bestaansminimum zitten betalen 50 Euro/maand aan onderhoudsbijdragen.

U zou inderdaad (op voorwaarde van niet betaling gedurende 2 maanden) naar DAVO kunnen stappen. Die volgen dan het dossier verder op voor u, wat makkelijker is want men heeft daar expertise in invordering. Afhankelijk van uw inkomen (ik dacht tot 1800 Euro netto/maand) kan u ook aanspraak maken op voorschotten op het onderhoudsgeld ten belope van het onderhoudsgeld of maximaal 170 Euro/kind/maand (laagste bedrag telt).

DAVO kolmt wel niet tussen in de invordering van bijzondere kosten, te veel gedoe.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Cici0374
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2017 16:52

In de brief die ik ontving word er 100€ voorgesteld voor beide kinderen terwijl zijn ander kind 8 j uit tweede stuk gelopen relatie 100€ alleen zou ontvangen , dit kind geniet trouwens van halve vakanties en weekends onderhoud van hem. Hij dwarsboomt het omgangsrecht en wil ze niet zien terwijl ze wel zelf willen gaan . Hebben we bewijsmateriaal van . Dus ik vind het wel wat erg dat twee kinderen die 365 dagen per jaar bij mij zijn , minder ontvangen en ik ook zijn deel van onderhoud per jaar voorzie ...de weekends /vakanties /
Dus lijkt me vrij oneerlijk geregeld ....

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 31 jul 2017 16:58

Het vonnis dat uitgesproken is moet opgevolgd worden, als u ex of zijn bemiddelaar het wil verminderen zullen ze een vonnis moeten hebben.
U moet daar niet mee akkoord gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 31 jul 2017 17:38

Antwoord inderdaad dat u niet akkoord kan gaan met het voorstel in kwestie en dat u eist dat het bestaande vonnis wordt uitgevoerd voor de nog te vervallen onderhoudsuitkeringen. Dien een schuldvordering in voor de schoolkosten en eventueel vervallen onderhoudsgelden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Cici0374
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 sep 2017 09:12

Ik heb de raadsman van mijn ex man in juli op de hoogte gebracht dat ik niet akkoord was met 100€ Voor twee kinderen.
Tot op heden heeft deze niet geantwoord en heeft mijn ex man
In augustus niet betaald voor de kinderen
. Alsook de kosten school en bus heb ik alleen moeten ophoesten .
Enig idee waarom de raadsman niet antwoord ? Wij weten momenteel niets van verder verloop..onderhoudsgeld september moet voor 5/9 op mijn rekening staan ...waar ik voor vrees

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 04 sep 2017 16:36

Dan op 6/9 aangifte gaan doen bij politie wegens familieverlating.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating

HOOFDSTUK IX. - VERLATING VAN FAMILIE.

Art. 391bis.<W 05-07-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in de omstandigheden omschreven in het eerste lid, niet voldoet aan de verplichtingen bepaald in de artikelen 203bis, 206, 207, 301, 303, (...) 336 (en 353-14 van het Burgerlijk Wetboek) en in de artikelen 1288, 3° en 4°, (...) van het Gerechtelijk Wetboek.) <W 31-03-1987, art. 93> <W 2003-04-24/32, art. 6, 045; Inwerkingtreding : 01-09-2005> <W 2007-04-27/00, art. 40, 1°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Dezelfde straffen zijn van toepassing op de echtgenoot die zich vrijwillig geheel of ten dele onttrekt aan de gevolgen van de machtiging door de rechter verleend krachtens (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) wanneer tegen die machtiging geen verzet of hoger beroep meer openstaat. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2° en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Hetzelfde geldt voor de echtgenoot die, na te zijn veroordeeld, hetzij tot een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door de eerste twee leden van dit artikel straf is gesteld, hetzij ingevolge (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) zich vrijwillig ervan onthoudt de door de sociale wetgeving voorgeschreven formaliteiten te vervullen en zijn echtgenoot of zijn kinderen aldus berooft van de voordelen waarop zij aanspraak konden maken. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2 en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
[1 Dezelfde straffen zijn van toepassing op elke bloedverwant in de rechte nederdalende lijn die veroordeeld is tot onderhoudsplicht, en die vrijwillig nalaat de door de sociale wetgeving voorgeschreven formaliteiten te vervullen en aldus een bloedverwant in de opgaande lijn berooft van de voordelen waarop deze aanspraak kon maken.]1
(Dezelfde straffen gelden voor eenieder die het toezicht op de gezinsbijslag of andere sociale uitkeringen vrijwillig belemmert, door na te laten de nodige documenten te bezorgen aan de instellingen belast met de vereffening van die uitkeringen, door valse of onvolledige aangiften te doen, of door de bestemming te wijzigen die de persoon of de overheid, aangewezen overeenkomstig artikel 29 van (de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade), eraan gegeven heeft.) <L 2005-08-10/62, art. 2, 054 ; Inwerkingtreding : 02-09-2005> <W 2006-05-15/35, art. 21; 056; Inwerkingtreding : 16-10-2006>
In geval van een tweede veroordeling wegens een van de in dit artikel omschreven misdrijven, gepleegd binnen een termijn van vijf jaar te rekenen van de eerste, kunnen de straffen worden verdubbeld.
[2 In geval van een veroordeling wegens een van de in dit artikel omschreven misdrijven, kan de rechter eveneens het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig uitspreken overeenkomstig de artikelen 38 tot 41 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.]2
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 9, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>
(2)<W 2014-05-12/07, art. 12, 107; Inwerkingtreding : 01-08-2014>
(3)<W 2013-07-30/23, art. 239, 108; Inwerkingtreding : 01-09-2014>

Art. 391ter. <W 05-07-1963, art. 2> Wanneer een persoon meer dan twee maanden in gebreke is gebleven te voldoen aan een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door artikel 391bis straf is gesteld, kan hij voor de vrederechter worden opgeroepen op verzoek van belanghebbenden of van het openbaar ministerie. De oproeping geschiedt door middel van een aangetekende brief, door de griffier getekend en verzonden met een bericht van ontvangst.
De vrederechter neemt de verklaringen van de partijen af en maakt van een en ander een proces-verbaal op, dat hij aan de procureur des Konings doet toekomen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”