Hypotheek lening minder door geschatte waarde woning


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#17 , 18 jul 2017 10:43

En ik heb van horen zeggen dat je er zelfs tot 25 jaar waarborg zou op hebben. Maar dat is publiciteit zeker?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 jul 2017 10:49

En ik heb van horen zeggen dat je er zelfs tot 25 jaar waarborg zou op hebben. Maar dat is publiciteit zeker?
Dit is niet van horen zeggen maar dit is juist!!

Keukens

Het dagelijkse leven thuis kan een zware belasting vormen voor een keuken, en wij hebben onze keukens dan ook uitgebreid getest om zeker te zijn dat ze bestand zijn tegen zware gewichten, hoge temperaturen en dagelijks gebruik. We bieden je een garantie van 25 jaar tegen defecten in materialen en afwerking op het M***D keukensysteem.

Ik heb er al 2 gemonteerd en die zijn van hoogstaande kwaliteit, en zeer simpel te plaatsen zelfs met 2 linkerhanden. !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#19 , 18 jul 2017 10:52

:wink: Ik bedoelde eigenlijk dat publiciteit niet altijd welkom is op dit forum

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 jul 2017 11:11

Indien het zelf plaatsen van keuken e.d. tot een oplossing zou kunnen leiden, toch eens nagaan of er bij de bouwfirma geen clausule voorzien is, die je een "boete" kan opleveren ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 18 jul 2017 12:37

Ik persoonlijk heb al 6 IKEA keukens eigenhandig in elkaar gestoken, en dit zonder hulp van derden.
De eerste keuken is nu ondertussen bijna 20 jaar geleden. Vorig jaar was er een geleider van een keukenschuif afgebroken, en ik heb zonder enige discussie een nieuwe geleider gekregen (zonder betalen) Ooit eens dringend een keuken moeten vervangen in een appartement, en niet alle onderdelen waren in voorraad in de winkel in Zaventem. Ben ze dan maar zelf gaan bijhalen in de winkels van Luik en Antwerpen (gelukkig had ik een firmawagen met tankkaart)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 jul 2017 15:06

'k Had beter die opmerking over de IKEA keuken niet gemaakt ;-). We zijn serieus aan het afwijken. Mijn punt was dat het misschien inderdaad een goed idee is om nu op afwerking te besparen om zo het vrijgekomen geld te gebruiken als eigen inbreng.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#23 , 18 jul 2017 16:45

Wij hadden bij onze nieuwbouw 50000 buffer voorzien. Wel gemengd handelspand X woonst (14 x 17 m). Één bank vond dat nog steeds een krappe buffer.
Maar idd schatting architect volstond. Waren wel zelf bouwheer.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 18 jul 2017 16:54

Wat ook door veel bouwers niet gerekend word, is de afwerking van de tuin, omheining, oprit etc...

Dit kan ook aardig oplopen en zeker als je al zeer krap zit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#25 , 18 jul 2017 22:34

Ja :D
Hier ook, eigenlijk ;). Maar bon, ik besef wel dat we uitzonderingen zijn, zeker aangezien wij 4 jaar geleden ook onze eigen nieuwbouwwoning gekocht hebben.

Ik vind het eigenlijk wel een vreemd verhaal. Toen wij voor een lening gingen, is er geen enkele bank geweest die sprak over het sturen van een schatter. Toen we ook effectief met de bank in zee gegaan zijn waar we zouden lenen, hebben zij geen schatter gestuurd. Onze eigen inbreng was wel iets hoger dan die van de TS, maar wij hebben gewoon het gevraagde bedrag kunnen lenen, zonder meer...
Toen ik 2.5 jaar geleden voor een lening ging, sprak iedere bank over een schatter.
Ofwel lag het aan mijn eigen inbreng (laag), ofwel zijn de banken op dat anderhalf jaar tijd veranderd, ofwel scheelt dit van regio tot regio?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 19 jul 2017 10:07

Mogelijk idd met eigen inbreng te maken. Wij hadden samen een inbreng van €150.000 op een totale waarde (grond + nieuwbouw) van iets minder dan €400.000. We hebben enkel het compromis moeten bezorgen aan de bank en dat was het. Mogelijk gingen ze er van uit dat ze geen risico liepen door het bedrag van onze eigen inbreng? Dit was in 2012. We hebben 5 of 6 banken bezocht, en geen enkele heeft over een schatter gesproken.

Onze buffer was ongeveer €20.000. Die buffer is een paar jaar geleden zo goed als weg geweest wegens aankoop nieuwe wagen. Ik probeer toch op zijn minst een bedrag op onze spaarrekening te hebben waarmee we een wagen kunnen kopen. Op dit moment moeten we nog een beetje sparen om terug op dat bedrag te komen (tenzij we de spaarboekjes van de kinderen zouden gebruiken, maar daar blijven we liever af. Die twee pagadders samen kunnen een mooie wagen kopen als ze willen ;-) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 19 jul 2017 10:25

Dit zal aan de inbreng liggen, jongste zoon klein bedrag geleend voor een kleine woonst te kopen 50.000€ geleend, het huis koste totaal 230.000€, en hij is alleenstaande, geleend op 10 jaar.
Ik heb mee geweest naar bank, dit werd onmiddellijk goedgekeurd en er was geen sprake van schatter.

Had hij 200.000€ moeten lenen als alleen staande had dit hoogst waarschijnlijk totaal anders geweest, eerst aanvragen en wachten op het hoofdbestuur en dan een schatter enz..

Wij hadden de toestemming mee als we het kantoor verlieten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#28 , 19 jul 2017 15:29

Ik kan enkel meedelen dat de meeste grootbanken quasi geen schatters meer gebruiken.
Meestal is de compromis (bij aankoop) of compromis grond + contract bouw de basis voor de waardering.
Een schatting is zoals het woord uitdrukt slechts een schatting. het geeft de bank geen enkele zekerheid. De compromisprijs is de waarde waaraan de transactie effectief wordt uitgevoerd = realiteit versus schatting.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Milo72
Berichten: 1016

#29 , 19 jul 2017 15:51

Ik kan begrijpen dat banken soms wel en soms niet een schatter inschakelen, afhankelijk van het geleende bedrag vs eigen inbreng, grootte van het risico, etc. (als bank 100.000 ontlenen voor een huis dat 250.000 waard zou zijn, is nog steeds geen risico als't huis maar 200.000 waard is. 230.000 ontlenen voor dat zelfde huis is WEL een risico).

Wat me in het hele verhaal wel vreemd lijkt: had de bank dan - in de compromis grond + contract bouw, waarop ze zich toch aanvankelijk gebaseerd hebben, vermoed ik - niet opgemerkt dat de lening gebaseerd wordt/werd op de prijs INCLUSIEF btw ? En moet dat anderhalve maand duren, en moet een schatter dat opmerken ??
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#30 , 19 jul 2017 22:39

Milo

Neen, dat had niet zo lang moeten duren...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”