Hypotheek lening minder door geschatte waarde woning

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Hypotheek lening minder door geschatte waarde woning

#1 , 17 jul 2017 18:05

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht van €260 000, we hebben zelf €25 000 handgeld ingebracht dus hebben we een hypotheeklening van €242 000 aangevraagd. Deze was in eerste instantie goedgekeurd door de bank, alleen moest er nog een schatter langsgaan om de waarde te bepalen van de woning. Maar de bankdirecteur verzekerde ons dat dit geen verschil ging maken voor de hypotheek aangezien ze de woning momenteel nog aan het bouwen zijn en ze hun gingen houden aan de gewone verkoopprijs.

Nu heeft de schatter alleen de waarde bepaald naar prijs exclusief btw, waardoor hij dus de woning zo een €40 000 lager heeft geschat. Nu krijgen we vandaag!! (1,5 maand na de toezegging van de hypotheek voor €242 000) bericht van de bank dat ze ons enkel een hypotheek van max €225 000 kunnen toezeggen. Dit wil zeggen dat we dus nog eens een € 20 000 spaargeld uit eigen zak moeten neerleggen, wat we gewoonweg niet hebben!

Natuurlijk is de periode al lang voorbij dat we bij de makelaar 2 weigeringsbrieven voor de hypotheek kunnen binnenbrengen...

Wat kan er nu gebeuren? Wat voor boete of schadevergoeding kan de makelaar vragen/eisen? Wat kunnen we nu verder nog doen? Ik ben nogal radeloos voor het moment, ik heb al €11 000 voorschot betaald aan de makelaar, die ben ik zeker ook gewoon kwijt nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 17 jul 2017 18:34

Andere bank? ++

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2017 18:49

Andere bank? ++
Hebben we ons ook al bevraagd maar die verstrekken ons geen hypotheek, dit was de enige bank die ons een hypotheek kon geven, mede doordat mijn ouders daar al jaaaaaren klant zijn.

Reclame

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#4 , 17 jul 2017 19:06

BTW maakt inderdaad geen deel uit van de waarde van een woning. dat is een belasting....
Sommige banken nemen als waarde 100 % van de grondwaarde + 90 % van (bouwprijs + BTW) Daardoor wordt toch nog zo'n 9 % van de BTW gefinancierd.
Ik zou niet inzien waarom jullie elders geen hypotheek zouden kunnen krijgen, tenzij het restinkomen nu al bijzonder zwak zou zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2017 19:23

@basejumper

Ja, beetje slecht dat de bankdirecteur dat dus zelf niet wist.
Bij andere banken moeten we ofwel veeel meer eigen inbreng hebben (wat we dus niet hebben) of de kosten gaan per maand veel hoger, waardoor we het niet krijgen omdat we ander te weinig overhouden om ons gezin te onderhouden.

Dit is een hypotheek berekend op 1 inkomen daar ik momenteel niet werk.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 jul 2017 20:16

Bij een dergelijke operatie moet je toch altijd wat reserves hebben. Een pand komen, en helemaal geen reserves meer hebben loopt gegarandeerd faliekant af. Het is een nieuwbouw; wie gaat de gordijnen betalen, de binnenschilderwerken, en nog zoveel andere zaken die in een nieuwbouw nodig zijn. Heb je al rekening gehouden met water gas en stroom aansluiting? Aankoop van een brievenbus indien er geen voorzien is in de muur, verhuiskosten, enz...
Laatst gewijzigd door mava105 op 17 jul 2017 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 17 jul 2017 20:18

Kunnen de twee families niet elk 10 000 EUR voorschieten?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jul 2017 20:34

Bij een dergelijke operatie moet je toch altijd wat reserves hebben. Een pand komen, en helemaal geen reserves meer hebben loopt gegarandeerd faliekant af. Het is een nieuwbouw; wie gaat de gordijnen betalen, de binnenschilderwerken, en nog zoveel andere zaken die in een nieuwbouw nodig zijn. Heb je al rekening gehouden met water gas en stroom aansluiting? Aankoop van een brievenbus indien er geen voorzien is in de muur, verhuiskosten, enz...
Heb jij 20 000 aan reserves liggen dan? De kosten voor al die dingen hebben we inderdaad meegerekend en dat hebben we ook voorzien, maar een extra 20 000 hebben we niet zomaar liggen nee.

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jul 2017 20:35

Maar heeft iemand enig idee wat de gevolgen kunnen zijn als we van de verkoop moeten afzien?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 17 jul 2017 20:39

Standaard is dat 10 percent. Wat staat er daarover in de verkoopsovereenkomst?
Zou me verbazen als er geen clausule instaat.
Misschien is dat minder.
Ga er van uit dat minstens het reeds betaalde niet terugkeert.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 17 jul 2017 22:15

Nieuwbouwwoonst prijs inc BTW 260k.
Zonder BTW is dit dus 215k.

Schatter schat het pand op 225k.
Proficiat: je hebt al winst gemaakt met de aankoop dus, volgens de schatter.

Echter dien je nog de BTW te financieren, en dat is hier dus het knelpunt.

Ik zie een aantal opties:
1. Je gaat een persoonlijke lening aan voor 20k.
Als je dit doet op 10 jaar, kost dit je ongeveer 200 euro per maand.
Dit is cumuleerbaar met een hypotheek, tenzij je absoluut heel weinig verdient, zullen de banken dit niet weigeren.
Dit hoeft niet bij dezelfde bank te zijn als je hypotheek (zou ik zelfs afraden).

2. Je leent aan ouders 20k, met een afbetaalplan op maat.
Vrienden kun je onder dezelfde categorie plaatsen, maar zou ik niet doen.

3. Je laat het huis voor wat het is, en je hebt 3 opties:
3a. De makelaar wilt enkel het voorschot inhouden (kans is klein)
3b. De makelaar wilt een standaard verbreking van 10% (deze kans is groter): 21500 euro, waarvan 11000 al betaald, nog 10500 te betalen.
Dit is de helft van het bedrag dat je tekort komt dus alvast, maar je hebt er niets mee gewonnen (geen huis).
3c. De makelaar eist de gedwongen verkoop, waarbij je toch 260k + eventuele intresten zult moeten betalen.

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 18 jul 2017 08:30

kun je het geld dat je aan de kant hebt ghouden voor de inrichting niet gebruiken. En dan sparen voor de inrichting op termijn af te werken?

een job zoeken en dan heb je ineens veel meer ademruimte

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 18 jul 2017 09:10

[

Heb jij 20 000 aan reserves liggen dan? .
Ja :D

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 18 jul 2017 09:44

Ja :D
Hier ook, eigenlijk ;). Maar bon, ik besef wel dat we uitzonderingen zijn, zeker aangezien wij 4 jaar geleden ook onze eigen nieuwbouwwoning gekocht hebben.

Ik vind het eigenlijk wel een vreemd verhaal. Toen wij voor een lening gingen, is er geen enkele bank geweest die sprak over het sturen van een schatter. Toen we ook effectief met de bank in zee gegaan zijn waar we zouden lenen, hebben zij geen schatter gestuurd. Onze eigen inbreng was wel iets hoger dan die van de TS, maar wij hebben gewoon het gevraagde bedrag kunnen lenen, zonder meer...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 jul 2017 09:48

kun je het geld dat je aan de kant hebt ghouden voor de inrichting niet gebruiken.
Goede suggestie: Beginnen met een goedkope IKEA keuken, bijvoorbeeld. Die ingemaakte kast nog even achterwege laten. Begin met een goedkoop vasttapijt ipv bijvoorbeeld laminaat op de slaapkamers, etc, etc... Met dit soort "besparingen" kan je makkelijk duizenden euro's uitsparen, en je kan die zaken dan in de loop der jaren vervangen. (Hoewl ik mensen ken die uiteindelijk zo tevreden waren over hun "tijdelijke" IKEA keuken, dat ze er nog altijd staat na al die jaren ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”