Woon- of verblijfsplaats?

Datsun
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Woon- of verblijfsplaats?

#1 , 15 jul 2017 20:53

Wat is nu het rechterlijke verschil tussen woonplaats en verblijfsplaats?
Bewindvoerder stelt dat een vakantieweek een wijziging van verblijfsplaats betekent en aldus door de vrederechter moet bekrachtigd worden alvorens de vakantie toegelaten is.
(Het woord verblijfsplaats staat aangevinkt in het arrest).
Let wel: ik ben diegene die de reis betaalt en de reislustige is mijn brave moeder die kampt met Alzheimer.
Natuurlijk begeleid ik haar en betaal ik alles.
Want bewindvoerder is te vrekkig en te onmenselijk om daar voordelen in te zien voor moeder.

Heeft de bewindvoerder het recht dit zomaar te weigeren?
Wij gaan gewoon enkele dagen op vakantie net over de grens.
Graag professioneel advies aub,, zo met de natte vinger kan ik het ook wel...
En ps.: moeders arts is akkoord maar het kluitje broers en zussen niet: weggesmeten geld en mishandeling van moeder!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 15 jul 2017 23:11

De domicilie is uw administratieve en wettelijke woonplaats waar uw belangen gevestigd zijn en waar u ook alle (officiële) stukken zal ontvangen.
In België kent men geen verblijfplaats.
Volgens bepaalde wetten kan uw verblijfplaats de plaats zijn waar u op een gegeven ogenblik feitelijk verblijft vb uw vakantiehuis of een hotelkamer die u voor een lange periode huurt (dus niet als u daar met vakantie bent). In die gevallen wordt die plaats beschermt als uw woning en valt onder de bescherming van art 15 grondwet.

Alle uitzonderingen enz niet vermeld want daar zijn er een aantal.

Dat is de reden dat krakers niet kunnen uitgezet worden zonder bevel van een rechter maar bij heterdaad kan daar wel een huiszoeking worden uitgevoerd.

Qua woonplaats is het de bewindvoerder die beslist voor uw moeder - uw moeder noch haar kinderen dus u ook niet kunnen beslissen.
Bij geen akkoord is het de vrederechter.

Nu heb ik wel een vermoeden dat gezien uw moeder niets betaald voor de vakantie de bewindvoerder geen gelijk zal krijgen indien de zaak naar de vrederechter gaat.
En de geneesheer is ermee akkoord ... dat is het belangrijkste.

PS had eerst enkel het eerste deel van uw vraag gelezen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 16 jul 2017 07:52

Burgerlijk Wetboek:

Art. 102. De woonplaats van ieder Belg, wat betreft de uitoefening van zijn burgerlijke rechten, is daar waar hij zijn hoofdverblijf heeft.

Art. 103. Verandering van woonplaats wordt teweeggebracht doordat men werkelijk gaat wonen in een andere plaats, met het voornemen om aldaar zijn hoofdverblijf te vestigen.

Art. 104. Het voornemen wordt bewezen door een uitdrukkelijke verklaring, gedaan zowel bij het gemeentebestuur van de plaats die men verlaat, als bij dat van de plaats waar men zijn woonplaats heeft overgebracht.

Art. 105. Bij gebreke van een uitdrukkelijke verklaring wordt het bewijs van het voornemen afgeleid uit de omstandigheden.



In het gerechtelijk wetboek staat ook nog een definitie, in Art. 32, maar die heeft betrekking op betekeningen en al hetgeen voorzien is in het gerechtelijk wetboek. In diverse andere wetten wordt ook over woonplaats of verblijfplaats gesproken, maar telkens in een specifieke context. Helaas lopen die definities niet steeds gelijk.

Consulair wetboek, Art. 1 [...]:

9° Woonplaats : de plaats waar een natuurlijke persoon volgens de consulaire bevolkingsregisters zijn hoofdverblijf heeft;
10° Gewone verblijfplaats : de plaats waar een natuurlijke persoon zich hoofdzakelijk en legaal heeft gevestigd, zelfs bij afwezigheid van registratie. Om deze plaats te bepalen, wordt rekening gehouden met omstandigheden van persoonlijke of professionele aard die duurzame banden met deze plaats aantonen of wijzen op de wil om dergelijke banden te scheppen;


Woonplaat=hoofdverblijf, gekoppeld aan een administratieve formaliteit. Verblijfplaats=een ander type van 'vestiging'. Belangrijk is dat er een bepaalde continuïteit of duurzaamheid/regelmaat aan verbonden is.

M.i. is een kortstondig verblijf in een hotel voor toeristische doeleinden geen verandering van verblijfplaats zoals hierboven bedoeld. In de wetgeving voor de bescherming van meerderjarigen is de provisie i.v.m. machtiging door de vrederechter voor verandering van verblijfplaats opgenomen teneinde te vermijden dat mensen in dure 'pensions' geparkeerd werden, al dan niet in samenspanning met de bewindvoerder.

Maak het u niet moeilijk: richt een verzoekschrift tot de vrederechter, zet daarin uw reisplannen uiteen, leg uit dat u de kosten draagt en leg het gunstig medisch attest voor.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”