aanvraag budgetmeter tijdens schuldbemmideling

Kevlarll
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

aanvraag budgetmeter tijdens schuldbemmideling

#1 , 13 jul 2017 12:14

Een collega van mij zit in schulden en zou graag een budgetmeter aanvragen.
Hij heeft een contract bij luminus en daar zeggen ze dat hij dan maar zijn rekeningen niet moet betalen.
Dat alleen door in schuld bij hun te raken, een procedure kan gestart worden om hem door te verwijzen naar eandis

Mijn vraag: Kunnen ze hem dwingen meer schulden te maken?
of moeten ze dat juist voorkomen nu we ze aangetoond hebben dat hij al schulden heeft
en de volgende maanden moeite zal hebben om die rekeningen te betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 13 jul 2017 12:28

Het is inderdaad pas als je energieleverancier je dropt wegens schulden dat door de netbeheerder (eandis, infrax) een budgetmeter geplaatst wordt. k Heb het niet nagekeken doch het tarief per kWh is hoger dan bij de energieleveranciers.

Als je collega er een gewoonte van maakt om enkele keren per week de tellerstanden te noteren en te bekijken vermijd je evengoed een "billchock" en ben je goedkoper af. Zoek alle sluipverbruikers en zet die af etc etc

OK; je "krijgt" 10A als de kaart niet opgeladen wordt maar da s eveneens een terug te betalen schuld.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 13 jul 2017 12:37

Je bent toch veel goedkoper bij u ingenergieleverancier dan met een budgetmeter. U regelmatig verplaatsen om u kaart op te laden kost ook geld.
Beheerst u verbruik als het moeilijker gaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Kevlarll
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2017 13:37

Ik weet dat de tarieven 'hoger' liggen want ik heb zelf nu al 2 jaar lang een budgetmeter.
Toch betalen we nu met 2, nog geen 40 euro gemiddeld per maand aan elektriciteit en gas
Terwijl we daarvoor 70 euro per maand betaalde en dan nog is een jaar afrekening kregen

Nu heb ik ook in schuldbemiddeling gezeten jaren terug en daar werd me duidelijk gemaakt dat het niet toegelaten was om schulden bij te maken.
Is die regeling verandert in collectieve? en hoe raakt die dan aan zo'n meter als die geen extra schuld mag maken?

Voor mensen die in Antwerpen wonen kost de verplaatsing alleen maar is de moeite om blokje rond te lopen dus dat is al zeker niet het probleem.
Het probleem is dat die man, 63 jaar en hard werkend, niks overhoud van zijn loon om een fatsoenlijk lunchpakket mee te nemen naar werk.
En dat hij graag een budgetmeter zou hebben zoals hij daarvoor heeft gehad maar dan zonder in meer problemen te moeten komen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 13 jul 2017 14:26

In csr mag je geen nieuwe schulden maken zonder toestemming van de bemiddelaar. Hij kan dit best met de bemiddelaar bespreken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”