Wettelijk nog minder dan 1300€ wegens samenwonend

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Wettelijk nog minder dan 1300€ wegens samenwonend

#1 , 05 jul 2017 23:12

Ik als schuldeiser heb een vonnis maar schuldenaar betaalde nog steeds niet en alles loopt nu via schuldbemiddeling. ( deurwaarder)

Er is ook loonbeslag maar aangezien er ook schuld aan de staat is mag ik nu wachten.
" Algemeen voorrecht van de schatkist "

De schuldenaar heeft nu maandelijks een bedrag van ~1300€ (Jaar 2017) over om van te leven.
Alles wat de schuldenaar meer maakt wordt afgenomen om de schulden af te lossen.

Mijn vraag:
De schuldenaar woont nu terug bij de (gepensioneerde) ouders.
Kan er wettelijk nu dat hij samenwonend is met zijn ouders nog meer van de ~1300 € afgenomen worden om schulden te lossen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2017 23:39

Ik denk het antwoord al te weten.

Volgens dit niet:
Maar de inkomsten van samenwonende personen (feitelijke samenwonenden, wettelijk samenwonenden of gehuwden) worden niet bij mekaar samengeteld om het voor beslag vatbaar en het onbeslabbare deel te berekenen, zelfs wanneer het gaat om gemeenschappelijke schulden. Elke partner behoudt dus het eigen onbeslagbaar deel

Bron: http://www.elfri.be/alle-ontvangen-bedr ... te-bepalen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 jul 2017 19:00

Het is de schuldenaar die in collectieve schuldbemiddeling is, niet de ouders.
Je zal van de bemiddelaar een voorstel krijgen wat hij jaarlijks aan u zal terug betalen, daar moet je akkoord mee gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2017 12:35

Ik ging er vanuit dat de schuldenaar nu voordeel heeft doordat hij mogelijk geen of minder huur en vaste kosten heeft omdat hij terug bij z'n ouders inwoont waardoor hij meer zou kunnen aflossen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jul 2017 12:41

Ik ging er vanuit dat de schuldenaar nu voordeel heeft doordat hij mogelijk geen of minder huur en vaste kosten heeft omdat hij terug bij z'n ouders inwoont waardoor hij meer zou kunnen aflossen.
Normaal is er nog zo iets als het minimum van niet het beslagbaren, het is niet omdat hij bij zijn ouders woont dat dit veranderd !
Als hij maar 1300€ per maand heeft zou ik er niet veel tijd en geld insteken, want dit ziet er niet goed uit, hij heeft misschien nog andere schulden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 08 jul 2017 12:51

Ik lees niet dat de schuldenaar in CSR zit. Is dat zo?

Indien niet hangt u vast aan de beslagvrije limiet, maar de kosten en interesten blijven uiteraard gewoon lopen. Kunnen aflossen, willen aflossen en moeten aflossen zijn drie zeer verschillende zaken.

Als hij bij zijn ouders woont, daar gedomicilieerd is én het sop is de kool waard + u bent in voldoende mate amoreel: uitvoerend beslag op roerende goederen. Maar verbrand er uw vingers niet aan, brengt meestal niet veel op, alleen is het makkelijker om tot een 'vrijwillig' akkoord te komen om u meer terug te betalen als dat zwaard van Damocles boven hun hoofd hangt. Ook nog mogelijk (potentieel): derdenbeslag op bankrekening. Alles wat daarop staat heeft een code. Inkomsten uit arbeid zijn dan wel beschermd gedurende een bepaalde tijd nadat ze daar terechtkomen (beslagvrije som), maar niet voor eeuwig. En wie weet staat er nog wat spaargeld op. Weer eens: verbrand er uw vingers niet aan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jul 2017 13:05

uitvoerend beslag op roerende goederen ??

In de praktijk zijn ze wel zo slim dat eer ze verhuizen een inventaris laat maken van een officiële deurwaarder en laten registreren en de kous is af, niks aan te slaan !

Ik weet dat beslagrechters dit wel eens kunnen naast zich legen, maar in dit geval hier zou het wel kunnen, hij gaat namelijk terug bij zijn ouders wonen, en de ervaring heeft me geleerd dat dit meestal wel werkt !

Tenslotte heeft hij een pro deo advocaat, en de schuldeiser moet zijn advocaat betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 08 jul 2017 13:12

Ze kunnen doen wat ze willen ivm een inventaris, al dan niet via een notaris etc....maar de meeste deurwaarders trekken zich daar niet veel van aan en besluiten met een laconiek 'Zeg het maar aan de beslagrechter'. Vordering in revindicatie: niet goedkoop en voor dergelijke zaken onzekere uitkomst.

Maar het is eerder een pressiemiddel, in veel gevallen houdt de schuldeiser er amper iets van over en staat de familie bij de verkoop een habbekrats te bieden op hun eigen goederen, dan hebben ze een bewijs en zijn ze effectief beschermd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jul 2017 18:02

" .....alles loopt nu via schuldbemiddeling. ( deurwaarder) "
Dus is dit CSR

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 08 jul 2017 18:09

" .....alles loopt nu via schuldbemiddeling. ( deurwaarder) "
Dus is dit CSR
Neen, bij een CSR is er een vonnis van de arbeidsrechtbank en een schuldbemiddelaar, dat is (normaliter) geen deurwaarder, meestal een advocaat. Maar deurwaarders bieden wel diensten aan rond het beheer en de opvolging van afbetalingsplannen etc. En zij staan uiteraard ook in voor gerechtelijke invordering.

Bij een CSR worden -sterker, mogen- er ook geen uitvoeringsmaatregelen zoals een beslag genomen worden. Alle inkomsten gaan naar de bemiddelaar en die lost daarmee de schulden af zoals vastgelegd in een overeenkomst met de schuldeisers (simpel gezegd, er is ook nog een andere vorm indien geen overeenstemming werd bereikt).

Indien ik uw uitleg lees denk ik niet dat het CSR zal zijn in dit geval.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jul 2017 18:20

Ik heb een vonnis van de rechtbank maar schuldenaar deed nog niets en mijn advocaat schreef mij het volgende :

U zal vaststellen dat er inmiddels beslag onder derden werd gelegd.

De "schuldenaar" blijkt diverse schulden te hebben die momenteel worden geïnd via het gerechtsdeurwaarderskantoor in kwestie en waarvoor maandelijks gelden uit loonbeslag worden ontvangen.

Deze ontvangsten uit loonbeslag zullen thans worden gereserveerd en worden verdeeld tussen de diverse schuldeisers, waaronder Uzelf.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 08 jul 2017 18:22

Collectieve Schuldbemiddeling wordt uitgevoerd door advocaten, gerechtsdeurwaarders, notarissen en door de wet erkende diensten schuldbemiddeling, hetzij publiek (OCMW) of privé (C.A.W.'s).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#13 , 08 jul 2017 18:40

Dus uw advocaat is naar een deurwaarder gestapt om te laten uitvoeren. Deze moet dan kijken in een toepassing (bestand van berichten) en daarin zal vastgesteld zijn dat uw schuldenaar nog een aantal andere schuldeisers had die ook uitvoeringsmaatregelen treffen of op zijn minst over een uitvoerbare titel beschikken. Dan ontstaat er samenloop. Kort gezegd: er wordt dan een rangorde vastgelegd en -bij gelijke 'klassering'- wordt wat binnenkomt gelijk verdeeld over de schuldeisers. Het is dus wachten geblazen, u kan niets anders doen. Informeer bij uw advocaat eens hoeveel schulden er zijn en waar u exact staat.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Wekke
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jul 2017 19:34

Ik weet hoeveel totale schulden er zijn.
De deurwaarder heeft me de lange lijst al 2x bezorgd. De 2de was een aanvulling van nog meer schuldeisers :(
Ik moet nog een lange tijd wachten omdat de staat ook voorrecht heeft.
Om de hoeveel tijd moet de bemiddelaar (deurwaarder) mij een update bezorgen ? Want de laatste keer dateert van december 2016 (de eerste keer was april 2016)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 08 jul 2017 20:29

Het gaat niet over CSR hier, hoewel dat voor u momenteel niet veel uitmaakt. Er is bij mijn weten geen wettelijk bepaalde frequentie waarmee de deurwaarder u moet op de hoogte brengen van de stand van zaken maar bel eens naar het kantoor en neem inlichtingen, of schrijf hen aan.

Of vraag het aan uw advocaat maar zoals u weet, advocaten moeten ook leven (zoals iedereen) dus als die iets moet doen zal u een nota ontvangen.

De GDW zal vermoedelijk (is standaard procedure) een evaluatie gemaakt hebben van de invorderbaarheid en van het potentieel voor verdere maatregelen en geoordeeld hebben dat de huidige gang van zaken de beste is, maar vraag het gerust na bij hem/haar, ze bijten niet.

Ik had uw oorspronkelijk post verkeerd gelezen en dacht dat u de enige schuldeiser was, vandaar mijn eerste reactie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”