Vroegtijdige terugbetaling

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

Vroegtijdige terugbetaling

#1 , 30 jun 2017 21:01

Stel: ik heb een persoonlijke lening van 18000 euro.
Enkele tijd later beslis ik deze vervroegd terug te betalen.
Op dat moment heb ik nog een openstaand kapitaal van 13500 euro.
Ik betaal 13300 euro.
Wat gebeurt er dan met de lening ?
Volgens mij, blijft er dan nog een openstaand kapitaal van 200 euro, of zie ik dat verkeerd ?
Volgens de kredietgever wordt hiermee dan de lening gewoon afbetaald (de normale maandaflossingen) tot het bedrag op is, dit zou zo zijn volgens de Belgische wetgeving... Ik vind echter nergens zoiets terug.
Ik heb dergelijke situatie aan de hand.
Na 5 jaar beweert de kredietgever dat er nog een openstaand kapitaal is van 5000 euro en dat mijn lening gewoon blijven lopen is.
Ze beweren nu eveneens dat ze mij daar een brief voor stuurden, om te melden dat de lening niet volledig terugbetaald was en indien ik niet binnen de 10 dagen het resterende piepkleine bedrag (wat overeenkwam met 1 maandaflossing), deze brief is naar hun eigen zeggen NIET AANGETEKEND verstuurd.
Aangezien dit allemaal al van vele jaren terug is, heb ik natuurlijk de overeenkomst van de lening niet meer.
Nu dreigen ze dat ze alles zullen overdragen aan Atradius. Misschien bluffen ze, misschien ook niet.
Ze dreigen ook dat ik op de zwarte lijst zal komen. Ik sta nu zogezegd 6 maanden achter met betalingen maar sta nog niet op zwarte lijst...
Maandag contacteer ik de Ombudsman maar ik wou toch graag even enige feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 jun 2017 22:05

U hebt dus nooit naar de mogelijkheid van voortijdige terugbetaling van de lening en de vastelling van het verschuldigde bedrag aan wederbeleggingsvergoeding gevraagd?
Als u dat zo niet hebt gedaan is die lening inderdaad gewoon blijven doorlopen.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 30 jun 2017 22:31

Het is een lening die via een kredietbemiddelaar ging (Auxifina). De lening zat bij CreditEurope.
Zij regelden dit en ik heb daar ook een ontvangstkwijting van (het bedrag dat zij uitbetaalden aan CreditEurope).
In dit document staat ook dat ik toelating geef dat ze het ontleende bedrag (bij CreditEurope, de kredietverlener die nu beweert dat de lening bleef lopen) integraal terugbetalen.
Nu, 5 jaar later, beweert CreditEurope dat ze mij 5 jaar terug een brief stuurden (niet-aangetekend omdat ze er van uit gingen dat als ik niet verhuisd was, ik deze wel zou ontvangen, staat zo letterlijk in hun schrijven) om te melden dat ze een vervroegde terugbetaling ontvingen maar dat het 200 euro te weinig was en indien ik deze niet betaalde binnen de 10 dagen, de lening gewoon door zou lopen.
Volgens hen maakte Auxifina een rekenfout... Dus ja, ze waren wel degelijk op de hoogte van het feit dat er een vroegtijdige terugbetaling zou zijn.
Ze mailden mij een tijd terug zelfs het attest dat ze hiervoor opmaakten voor Auxifina.

Reclame

Missbuddytje
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 30 jun 2017 22:37

Om heel duidelijk te zijn, ik stortte dit bedrag niet, Auxifina deed dat. Zij vroegen op hoeveel er nog openstond en stortten het openstaande bedrag terug naar CreditEurope.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”