Schuldbemiddeling

christophb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Schuldbemiddeling

#1 , 20 jun 2017 10:19

geachte,

ik ben nu al een paar jaar via het ocmw in schuldbemiddeling bij....,
en ik heb een paar vraagje omtrend terugbetalling van OA, vakantiegeld, 13 maand, terug krijgen van de belastingen..
na herhaaldelijke emails en telefoons die nooit beantwoord worden wil ik graag eens duidelijkheid!!

mag je schuldbemiddelaar BV al u vakantie geld innemen zonder daar ook maar een woord van te zeggen tegen zijn client?
de ene zegt da hij u teminste de helft moet geven van het vakantiegeld, de andere helft zegt van afspreken welk deel naar mij gaat en welk deel word ingehouden voor u schulden te betalen.. want ik blijf hier maar wachten, en heb nog steeds niet ontvangen van het vakantiegeld..

kunnen jullie mij hier meer over vertellen, of wat de wet zegt? want ik weet niet meer wie ik nog moet geloven!!

alvast bedankt,
Christoph B
Laatst gewijzigd door christophb op 20 jun 2017 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 20 jun 2017 10:20

gezien de forumregels: namen verwijderen aub ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2017 11:09

Natuurlijk mag hij dit, alle inkomsten moeten via hem gaan en hij beslist wat hij je heeft, ik heb er gekend die de helft kregen van het vakantie gels en andere die zeer weinig kregen, dit zal je moeten onderhandelen met de schuldbemiddelaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 20 jun 2017 11:10

Ben je in collectieve schuldenregeling (csr) of doe je budgetbeheer bij OCMW.

Als het om collectieve schuldenregeling gaat, wat staat er in het vonnis van de arbeidsrechtbank.
Normaal word er 1/3 van het vakantiegeld betaald. Alles zal afhangen hoeveel schulden je hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

christophb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2017 11:21

@sloeberken

Ik zit in CSR.. ik heb het vonnis van de arbeidsrechtbank juist nog eens doorgenomen en ik vindt daar niets van terug..
en zoveel schulden zijn het ook nu niet meer ik denk rond de 3000€.. maar dan nog vindt ik wel da hij mij daar wel op de hoogte mag van houden,
wat ik ook doe bellen of emailen, ik krijg steeds geen antwoord terug en dat stoort me enorm!!! :(

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 20 jun 2017 11:59

Krijg je elk jaar een overzicht in detail van de rekening, hoeveel word er elk jaar gespaard.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 20 jun 2017 12:08

“Art.1675/14. § 1. De schuldbemiddelaar wordt belast met de opvolging en de controle van de in de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling bepaalde maatregelen. De schuldenaar stelt de schuldbemiddelaar onverwijld in kennis van iedere wijziging van zijn vermogenstoestand die optrad na de indiening van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1675/4. § 2. De zaak blijft ingeschreven op de rol van de arbeidsrechtbank...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

christophb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jun 2017 12:17

@ j.demoor als er wijzigingen worden gedaan of er komt extra geld binnen van bv vakantiegeld, houd hij er mij niet van op de hoogte..

@sloeberken ik krijg 1 maal per jaar een overzicht wat er betaald is, en niet wat er gespaard is..daarvoor betaal ik diene 700€ per jaar voor :(

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2017 12:30

@sloeberken ik krijg 1 maal per jaar een overzicht wat er betaald is, en niet wat er gespaard is..daarvoor betaal ik diene 700€ per jaar voor :

(
Dit is zeer goedkoop dat deze schuldbemiddelaar werkt.

Wat ik niet begrijp als je schulden maar rond de 3000€ is dat je in schuld bemiddeling bent gegaan !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

christophb
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jun 2017 12:37

ik was verpicht van het ocmw

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jun 2017 12:45

ik was verpicht van het ocmw
Gebeurt dit nu ook al ?

Ja die bedienden hebben er geen last van !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 20 jun 2017 14:10

Er kan u niemand verplichten om in crs te gaan. Staat op dat overzicht niet alles wat op die rekening staat.
Vraag dan de detail van u rekening op bij u bemiddelaar hij is dat verplicht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.


j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 22 jun 2017 11:39

"Art.1675/7...Tot de boedel behoren alle goederen van de verzoeker op het ogenblik van de beschikking, alsmede de goederen die hij tijdens de uitvoering van de collectieve aanzuiveringsregeling verkrijgt..."(Gerechtelijk Wetboek).

Wat u in de loop van de schuldenregeling meer zou verkrijgen gaat naar de verzoeker(s).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”