Woning kopen - feitelijk samenwonend - handgeld

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Woning kopen - feitelijk samenwonend - handgeld

#1 , 03 jun 2017 04:10

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan samen een woning kopen. We hebben 2 kindjes, zijn feitelijk samenwonend.
We betalen samen de hypotheek maar ik heb 25 000 euro spaargeld die ik erin steek. Kan ik dit bij de notaris laten vastleggen als we bij hem langsgaan dat moesten we ooit uit elkaar gaan en het huis moeten verkopen dat ik dan wel mijn spaargeld terug heb? Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 jun 2017 11:01

Dit inderdaad melden aan de notaris op voorhand, zodat deze dit in de akte zal vastleggen.
Dit zal een kleine meerprijs zijn (iedere extra letter op papier, ieder extra blad, enzovoort, kost extra), maar je bent dan wel ingedekt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2017 14:07

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan samen een woning kopen. We hebben 2 kindjes, zijn feitelijk samenwonend.
We betalen samen de hypotheek maar ik heb 25 000 euro spaargeld die ik erin steek. Kan ik dit bij de notaris laten vastleggen als we bij hem langsgaan dat moesten we ooit uit elkaar gaan en het huis moeten verkopen dat ik dan wel mijn spaargeld terug heb? Hoe gaat dat precies in zijn werk?
stel dat dan de aankoopprijs 250 000€ is
25 000€ = 10% van 250 000%
100%-10%=90%
90%/2=45%
en 45%+10%=55%

is het dan niet beter dat jij voor 55% eigenaar wordt en je partner voor 45%, zo stijg je investering in verhouding mee met de waarde van het huis in de loop der jaren, en is er bij verkoop geen enkele discussie mogelijk over je aandeel
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 03 jun 2017 15:25

Misschien is 25000 niet genoeg om schrijfgeld van notaris te betalen inzake huis en lening . Gaat de bank dit toestaan ?

Rozeolifant
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jun 2017 15:37

Misschien is 25000 niet genoeg om schrijfgeld van notaris te betalen inzake huis en lening . Gaat de bank dit toestaan ?
Het is een nieuwbouwwoning en gaat volgens het btw stelsel. De btw is al opgenomen in de hypotheek. Mijn 25000 die ik erin steek is wat we dan minder geleend hebben bij de bank zeg maar...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”