Verplichting schuldbemiddeling zoon

KOKOSNOOT
Topic Starter
Berichten: 9

Verplichting schuldbemiddeling zoon

#1 , 28 mei 2017 23:44

Mijn zoon is 22jaar, bijna 23. Toen hij bijna 19 was is hij beginnen werken en is toen bij zn vader gaan wonen. Dan was het 2013. In 2014 bleek dan dat hij al zn geld dat hij verdiend had opgefeest had en hij een te dure auto op afbetaling had gekocht en twee financiele putten had gemaakt. Ondertussen woont hij sinds vorig jaar alleen omdat hij toen bij zn vader het huis uit moest. Toen heeft hij meer dan 6 maanden geen inkomen gehad en heb ik weer alles betaald met als afspraak dat hij mij maandelijks zou terugbetalen vanaf hij werk had. Ondertussen is hij opnieuw zn werk kwijt , heeft hij een inkomen van 900€ met vaste maandelijkse kosten van 1500€. En heeft hij in maart opnieuw een financiele put van 12500€ gemaakt. Ik wil hem niet meer financieel helpen en zie als enige oplossing collectieve schuldbemiddeling. Hij wil dit niet. Kan ik hem daartoe verplichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 29 mei 2017 00:15

Best eens met zoon naar een www.caw.be in uw buurt gaan.
Deze kunnen op aanschouwelijke wijze uitleggen wat de voor en nadelen zijn van een CSR.

Hier wat achtergrondinfo:
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp
http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... emiddelaar
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030

KOKOSNOOT
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 29 mei 2017 08:04

Hij is op mijn vraag naar jac geweest ( caw voor jongeren onder de 25). Daar zouden ze gezegd hebben dat het nog te vroeg is om in schuldbemiddeling te gaan . Ikzelf ga ook eens praten met caw. Ik vind ook dat de oorzaak, het probleem moet opgelost worden. Hoe komt het dat hij geen geld kan beheren en soms gokt, bv. Heeft hij al van kinds af gehad en zn vader heeft hetzelfde probleem. Daarom vind ik ook dat ik niet nog een keer de put moet dichten want zo zkan het elk jaar iets nieuws zijn tot mijn geld en dat van mn ouders helemaal op is en ikzelf aan de grond zit. Ik vind ook dat het niet kan dat banken zomaar zonder deftig onderzoek kredieten toestaan aan jongeren. De consument, moet die ook niet beschermd worden?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2017 08:12

Hij zal nu toch op de zwarte lijst staan, waar door hij nergens meer aan een krediet kan geraken.

Een geluk dat hij alleen woont of ze kwamen u spullen opladen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KOKOSNOOT
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 29 mei 2017 12:17

Als hij nu nog niet op de zwarte lijst staat, weet ik het niet. Ik vind het al bij al wel straf dat iemand met op dat moment een inkomen van 1500€, een reeds openstaand krediet van 8000€ wel met geen achterstallige betalingen, twee nieuwe kredieten kan krijgen !?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mei 2017 12:42

Zolang hij geen drie maanden achterstaat dan komt men niet op de zwarte lijst !

Op de zwarte lijst staan kan voor sommigen een bescherming tegen zich zelf zijn .

Bij anderen kan het een nachtmerrie zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KOKOSNOOT
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 29 mei 2017 13:31

Ok, maar ik vind het niet normaal dat ze hem nog twee extra kredieten hebben gegeven terwijl hij al 1 had waarvoor hij bijna 1/3 van zn loon maandelijks moet betalen. Rekening houdende dat hij ook nog huur en vaste kosten te betalen heeft...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mei 2017 15:03

Er zijn malafide "kredietmaatschappijen" genoeg die kredieten verlenen aan mensen die dit eigenlijk niet kunnen betalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

aroner
Berichten: 23

#9 , 29 mei 2017 20:28

Effe kleine offtopic, Kan men iemand verplichten om in CSR te gaan? als het teveel word bvb.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 29 mei 2017 22:23

Niemand kan u verplichten om in csr te gaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 29 mei 2017 22:32

Een van de grootste voordelen is het wegvallen van GDW kosten en intresten. Ook kunnen bepaalde schulden (vooral nuts) sterk verminderd worden.
Probleem zal o.a. ook zijn dat OCMW's niet zo scheutig gaan zijn om ondersteuning te bieden als men pertinent hulp blijft weigeren. OCMW is er niet om de schulden af te betalen.

Best de links die ik heb opgegeven eens laten lezen door uw zoon.

KOKOSNOOT
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 30 mei 2017 16:31

Zo malafide zijn ze niet in ons geval. Het gaat om " normale" bankinstellingen.
En de links die u doorgeeft had ik al aan mn zoon bezorgd. Wil er niets mee te maken hebben. Is nu volop aan t solliciteren om zo , luister goed, 1 groot krediet aan te gaan om al zn andere kredieten af te betalen. Dat is naar zijn zeggen en denken de enigste oplossing

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 30 mei 2017 17:38

Een put maken om andere te vullen loopt steeds slecht af.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KOKOSNOOT
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 31 mei 2017 14:41

Absoluut, maar dat kan ik niet aan zn verstand brengen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2017 10:45

Absoluut, maar dat kan ik niet aan zn verstand brengen.
Misschien hard om te zeggen: maar wie niet luistern wil, moet voelen. Als hij uw raad echt in de wind slaat, moet hij het zelf maar uitzoeken. Naar mijn mening hebt u uw best al gedaan om hem te helpen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”