Advies na stopzetting OCMW gezocht

Jean86
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Advies na stopzetting OCMW gezocht

#1 , 20 mei 2017 08:38

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen... 28 april is onze hulpverlening vanuit het OCMW stopgezet. Vonnis is geweest en het is helemaal klaar. Nu is er op de rekening die bij het OCMW geopend is op 8 mei geld binnen gekomen. Ik heb haar gevraagd dit door te boeken, maar zij vertelde mij toen dat er bij hun nog een groter bedrag betaald moest worden dan het bedrag op de rekening en dat ze dat dus niet kan doorstorten. Inmiddels bijna een week verder staat het geld nog op de rekening en is de rekening dus ook nog steeds actief. Mijn vraag is hebben hun recht om geld wat binnengekomen is na de stopzetting nog steeds te behouden? En waarom boekt ze het dan niet gewoon over naar het ocmw?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mei 2017 09:06

Je moet uw schulden toch afbetalen, ook aan het OCMW.

Jean86
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mei 2017 09:15

Dat is logisch, maar wil dat zeggen dat ze nog recht hebben dit te houden dan? Zeker als dit is binnengekomen 10 dagen na het vonnis? Ze horen normaal gezien de rekening op te heffen lijkt mij? Waarom heeft ze dit dan niet doorgeboekt naar het ocmw nog? Deze mevrouw heeft ons vaker bedonderd

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 20 mei 2017 12:00

En waarom boekt ze het dan niet gewoon over naar het ocmw?
Wie is dit, medewerker van OCMW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jean86
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2017 12:18

Ja gaat over de jurist van het ocme

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 20 mei 2017 12:55

Was je in collectieve schuldenregeling, dan neem je best contact op met de arbeidsrechtbank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jean86
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mei 2017 13:29

Ik twijfel nu of het de collectieve schuldenregeling was of schuldbemiddeling en door verhuizing heb ik nu de papieren niet in bij de hand. Ik heb wel contact opgenomen bij de bank en daar staan wij nog steeds onder de bemiddeling of wat het exact was staan. Dit alles is wel via de rechtbank gegaan. De bank vind het raar dat ze na een maand nog steeds geen stappen heeft ondernomen ivm de rekening over te zetten op onze naam of de rekening stop te zetten. Beide partijen moeten hiervoor tekenen maar ook daar heeft ze mij niets over verteld. Feitelijk had het resterende bedrag dus ook nooit op deze rekening kunnen staan als de bank was stopgezet. En als zij geen recht meer heeft om mijn rekeningen te betalen lijkt het mij toch ook dat ze ook niet de keuze mag maken omdat dit na het vonnis is geweest, dat ze dit bedrag zelf zal houden. Hier zou dan toch achteraf een rekening van moeten krijgen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 20 mei 2017 14:10

Dan is het collectieve schuldenregeling, de bemiddelaar is verplicht een detail afrekening te overhandigen aan de rechtbank.
Wat er overblijft zal voor kosten schuldbemiddelaar zijn en de schuldeisers, daar beslist de rechtbank over.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jean86
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mei 2017 08:42

Dan hebben ze dat toch moeten doorgeven op de 28 ste bij de vonnis? Wij konden er helaas niet bij aanwezig zijn... Normaal gezien, en dat zei de bank mij ook, zou de rekening al omgezet moeten zijn op onze naam of stopgezet zijn, bijna een maand later hebben wij hier nog geen nieuws over

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 22 mei 2017 09:23

u twijfelt of u al dan niet in CSR dan wel bemiddeling zit, u gaat niet naar de rechtbank bij vonnis,... u bent er ook niet echt mee begaan he

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 22 mei 2017 09:34

Door het feit dat je niet aanwezig was, zal het csr niet herroepen zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jean86
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 mei 2017 09:44

Ik ben er wel mee begaan hoor, probleem is dat onze huurwoning in België verkocht was en er geen nieuwe woning nog was, wij zijn afkomstig van Nederland en wij konden alleen terecht bij mijn schoonmoeder die dus ook in NL woont

Jean86
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 mei 2017 09:45

En we hadden toen nog geen auto dus even die kant op rijden zat er niet in, aangezien wij toch wisten dat deze stopgezet zou worden zagen wij niet het nut om een auto te huren en dus nog een extra kostenpost te maken voor het ritje naar belgir

Jean86
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 mei 2017 09:47

Wij zaten inmiddels 3 jaar bij het OCMW en mijn man regelde altijd de zaken bij hun, aangezien de benamingen etc vergeleken met Nederland anders zijn is er bij mij idd enige verwarring wat betreft de namen van de schuldbemiddeling

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 22 mei 2017 09:52

Collectieve schuldenregeling is de enige regeling die via een vonnis bij de arbeidsrechtbank verloopt.
Is er geen openbaar vervoer in jullie streek.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”