Moeder met collectieve schuldbemiddeling

GillesV
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Moeder met collectieve schuldbemiddeling

#1 , 11 mei 2017 23:34

Beste Juridisch Forum'ers ;)

Enkele jaren geleden werd mijn moeder door de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening aangeklaagd voor "zwartwerk" en het "onrechtmatig innen van stempelgelden". Na een zeer lange gerechtelijke procedure die jaren heeft aangesleept (in beroep, etc.) werd de zaak uiteindelijk uitgesproken... in haar nadeel!

De RVA eist zo'n €38 000,- terug van mijn moeder. Dat bedrag is uiteraard niet zomaar 'beschikbaar' dus stelde de advocaat een collectieve schuldbemiddeling voor. Haar inkomen zou worden beheerd door een bemiddelaar (de advocaat zelf?) en ze zou maandelijks leefgeld ontvangen.

De advocaat vroeg alvast alle documenten aan mijn moeder. Zo moet zij al haar bezittingen in haar (gehuurd) appartement noteren, loonfiches bezorgen, leningscontracten, facturen, etc. maar ook een attest van gezinssamenstelling hier heeft ze 3 weken tijd voor gekregen.

Ons gezin is als volgt samengesteld:

- Moeder (51j)
- Zoon (ik) 21j
- Partner (48j)

Mijn moeder werkt Parttime, ik werk fulltime en haar partner ook. Deze laatste heeft onlangs zijn adres laten verzetten naar zijn ouderlijk huis omdat er gezegd zou zijn dat alle inkomsten samen worden gegooid om de schulden af te betalen. Tot mijn grootste verontrusting want ik heb met deze gerechtelijke procedure niets te maken.

Is het aangeraden dat ik mij ook laat uitschrijven op dit adres en mij officiëel bij mijn vriendin laat inschrijven? (--> hier verblijf ik ook effectief al maanden, maar nog niet 'officieel'). Of laat ik alles zoals het momenteel is? Want ik kan onmogelijk al dat geld zomaar afgeven aan vadertje staat, ongeacht de professionele situatie van mijn moeder toen ik nog maar een middelbare student was.

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LST
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2017 01:25

Jij noch de partner van jouw moederen zullen moeten instaan voor de schulden voor je moeder. Wel zal bij de berekening van haar leefgeld (het deel van haar inkomsten dat zij via de schuldbemiddelaar krijgt - de rest gaat naar de schuldeisers) rekening worden gehouden met de gezinstoestand en de inkomsten van de gezinsleden. Er zal bijvoorbeeld worden verwacht dat jij en de partner van jouw moeder hun deel van de lasten dragen (huur, elektriciteit, ...).

Aangezien je niet meer bij je moeder verblijft, lijkt het me aangewezen je adres ook officieel te veranderen om problemen en misverstanden te vermijden.

Wat de partner van je moeder doet - officieel zijn adres veranderen maar in feite bij haar blijven wonen - is daarentegen het slechtste wat zij kan doen. Zowel de schuldbemiddelaar, de schuldeisers en de rechtbanken verwachten dat de zaken eerlijk verlopen. Als dat niet het geval is, zal de schuldenregeling worden herroepen en zal je moeder onherroepelijk met de gevolgen geconfronteerd worden die ze nu wil vermijden door in collectieve schuldenregeling te gaan: opeenstapeling van inningskosten, beslagprocedures, interesten, ...

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”