Collectieve schuldenregeling of niet?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

Re: Collectieve schuldenregeling of niet?

#16 , 29 apr 2017 10:28

Fijn dat je overtuigd bent dat je zonder het dossier toch een vernietigend oordeel kan vellen. Soms kan het leven blijkbaar simpel zijn.
Ik kan je enkel meedelen - als ervaringsdeskundige - dat een gedwongen verkoop van een onroerend goed bijzonder dikwijls veel minder oplevert dan wat de koper er voor betaalde.

Vele modale koppels bouwen of kopen een woning aan marktconforme prijs op een moment dat ze beiden een degelijk loon hebben en waar toekenning door de bank zeer normaal is.
Paar jaar later verliest men zijn inkomsten en wordt woning finaal gedwongen verkocht. Zeer frequent is de verkoopopbrengst in gedwongen verkoop een pak lager dan de initiële aankoop- of bouwprijs....

Dossiers gekend van bvb aannemer die voor zichzelf een villa bouwde met de beste hoogwaardige bouwmaterialen die puur in kostprijs materialen (want arbeidskosten in eigen beheer) tegen de 500.000 € draaide. na faillissement villa verkocht voor 320.000 € in openbare verkoop....

Of bestaande woning in een buurt die paar jaar later sterk nadelig wijzigt met minderwaarde tot gevolg. Of bestaande woning waar bewoners na paar jaar zelf beginnen te bricoleren en halfweg werken uit elkaar gaan en 'halve puinhoop' verkopen ipv woning.

Of.....

Maar daar moet je dus eerst het dossier voor kennen. wat niet nodig is.....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vera1977
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#17 , 29 apr 2017 17:18

Ik wil me aansluiten bij bovenstaande reactie, want dit is het echt wel in ons geval. Huis gekocht voor 300000€, verkocht voor 185000€! Na aftrek van deurwaarder en co nog 160000€ voor de bank... Dus zo geraak je aan een restschuld van 80000€.
We hadden op ogenblik van aankoop
en dus ook start van lening elk een goed betaalde job, 35000€ eigen inbreng. Maar faillesement van mijn toenmalige werkgever, 6maand geen loon. En toen we 3maand in huis woonde ontdekt dat de elektriciteit en het dak niet conform waren, dus 25000€ onvoorziene kosten. Resultaat is dus deze situatie...
Bank treft hier geen schuld, enkel kan ik wel zeggen dat ze tijdens het ganse proces geen greintje medeleven noch een correcte communicatie hebben gevoerd met ons.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#18 , 29 apr 2017 18:37

Toon je goede wil en begin al met de afbetalingen die je zelf voorstelt stipt maandelijks te doen.
Heb je ook voorgesteld dat ze de intresten laten vallen?

Reclame

Vera1977
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 mei 2017 21:29

Om jullie even een update te geven: de maarschappij is akkoord gegaan met de 800€ aflossing per maand en bevriezen van de interesten. Mijn loonbeslag is stopgezet en we hebben dus net onze eerste aflossing gedaan. Ik zie eindelijk weer licht ah einde van de tunnel, al ligt die nog 8jr ver...
Bedankt voor het advies!
Groetjes!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”