Collectieve schuldenregeling of niet?

Vera1977
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Collectieve schuldenregeling of niet?

#1 , 25 apr 2017 22:24

Beste,
Mijn partner en ikzelf konden onze hypothecaire lening niet meer afbetalen omwille van verschillende tegenslagen. Huis werd in beslag genomen, openbare verkoop 1x mislukt, dan toch door immo kunnen verkopen. We hadden het geluk een zeer meewerkende deurwaarder te hebben.
Nu staat er nog 80000€ open van de hypothecaire lening.
Wij wonen ondertussen in een huurhuis.
Ondertussen was er loonbeslag op mijn loon, niet van mijn partner.
Bank heeft nu een andere firma aangesteld om verdere afhandeling te doen, waar we net een brief van kregen. Mijn loonbeslag werd stopgezet. Deze firma stelt een afbetaling van 1900€ per maand voor!?
Even om te kaderen: mijn vriend en ik werken beiden en hebben nu een gezamenlijk inkomen van 4000€ en 2 kindjes ten laste, enkel (nog) deze schuld. Vaste kosten (huur, boodschappen, auto, elektriciteit, water, school,...) liggen rond de 3000€.
Ik zou een afbetaling willen voorstellen van 800€ per maand.
Maar volgens mijn vriend zouden we beter vrijwillig een verzoek tot collectieve schuldenregeling indienen, omdat je dan na 7jr sowieso gedaan hebt?? En deze nieuwe firma tot nu toe op niks van onze mails reageert en ons telefonisch afwimpelt, denkt hij dat ze niet akkoord zullen gaan met die 800€. Ze hebben ook nog geen antwoord gegeven of ze de interesten op zijn minst kunnen blokkeren, zodoende het op die 80000€ blijft.
Kan iemand mij informeren en misschien voorstellen wat we best kunnen doen?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 apr 2017 22:52

Alvast al de regelgeving
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp.
Ga ook eens langs een www.caw.be deze kunnen helpen of al zeker doorverwijzen.

Uw schuld is doorverkocht aan een incassodienst ( die vermoedelijk een onderdeel zal uitmaken van de holding boven de bank).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2017 09:35

Denk twee maal na eer je een beslissing neemt, als je in het colectieve gaat weet dan ook dat alle gelden naar een rekening van de bemiddelaar gaat en datje een leefgeld krijgt die veel minder zal zijn dan nu loonbeslag, en inderdaad het zal afbetaald worden, maar zeven jaar de buikriem toetrekken is ook niet niks, want van de 3000€ zal er gemiddeld meer dan 1900€ per maand naar de bank vloeien hoor.

Ik begrijp niet welke bank jullie zo een lening geeft gegeven, dit is absurd !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2017 11:34

Ik zou voor de bescherming van het beslagrecht kiezen, dat geeft u nog een menselijke waardigheid, in tegenstelling tot een collectieve schuldenregeling.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 26 apr 2017 12:37

“Art.1675/2. Elke natuurlijke persoon , die geen koopman is...kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen...bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen.
Art.1675/3 Bij wege van een collectieve schuldenregeling stelt de schuldenaar, onder toezicht van de rechter, aan zijn schuldeisers voor een minnelijke aanzuiveringsregeling te treffen. Indien over deze minnelijke aanzuiveringsregeling geen akkoord wordt bereikt, kan de rechter een gerechtelijke aanzuiveringsregeling opleggen. De aanzuiveringsregeling strekt ertoe de financiële toestand van de schuldenaar te herstellen, met name hem in staat te stellen in de mate van het mogelijke zijn schulden te betalen en tegelijkertijd te waarborgen dat hij zelf en zijn gezin een menswaardig leven kunnen leiden.
Art.1675/4.§ 1. De vordering tot collectieve schuldenregeling wordt ingeleid bij verzoekschrift en behandeld overeenkomstig de artikelen 1027 tot 1034. De als bijlage toegevoegde stukken bij het verzoekschrift worden in tweevoud neergelegd of toegestuurd. § 2. Het verzoekschrift bevat de volgende vermeldingen... zie zelf die vermeldingen in het Gerechtelijk Wetboek“.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 apr 2017 13:50

Sociale bescherming van beslagrecht in plaats van Wet collectieve schuldenregeling

Deze regelingen zijn vooral het interessantst voor gezinnen met twee inkomsten en eventueel met kinderen.
In deze regeling is het weliswaar niet mogelijk om een onroerend goed te behouden, maar in de praktijk is dit vaak ook niet mogelijk, zoniet onmenselijk, in een collectieve schuldenregeling. De schuldenaar heeft evenwel het totaal vrije recht om een huurwoning te kiezen naar zijn mogelijkheden, zonder inmenging van derden. Men heeft dus steeds een dak boven het hoofd, weze het een huurwoning.

Het beslag op roerende goederen is in feite niet meer dan een dwangmiddel dat zelden wordt uitgevoerd en dat oplosbaar is

In deze regeling kan er weliswaar zogenaamd beslag gelegd worden op de goederen, maar men vergeet dat het grootste deel van de goederen (zijnde de belangrijkste inhoud van de slaapkamers, de kleren, de kleerkast, het linnengoed, de bedden, de kussens, de dekens, het gerief voor de persoonlijke verzorging, verzorgingsproducten, wasmachine, kookfornuis, frigo, voedingsmiddelen, kasten om voedingsmiddelen in te bewaren, tassen, vorken, drinkglazen, messen, lepels, potten, pannen en de kasten waar dit inzit, de zaken om de woning te onderhouden zoals emmers, borstels, dweilen, stofzuigers, het gerief om de tuin te onderhouden, huisdieren en alles wat dient voor de huisdieren, studiemateriaal, al hetgeen wat dient voor de uitoefening van het beroep tot een waarde van € 2500, niets van de kinderen, verlichtingstoestellen, verwarmingstoestellen ...) niet voor beslag vatbaar zijn. De lijst is nog veel langer en terug te vinden op het internet.

De weinige overige goederen die wel in beslag genomen kunnen worden, kunnen voor een prikje worden teruggekocht, zonder dat deze uw woning dienen te verlaten.

Bovendien is geen enkel beslag mogelijk zonder een voorafegaand vonnis van de rechter, die dit pas kan uitspreken nadat u voor de rechter werd opgeroepen en alwaar u uw verdediging kan laten gelden, dit vonnis dient dan betekend te worden en pas daarna kan het beslag gelegd worden op de goederen die voor beslag van zijn maar teruggekocht kunnen worden alvorens ze worden opgehaald.

Beslag betekent immers nog niet dat deze goederen onmiddellijk worden meegenomen. Zij worden opgeschreven door de gerechtsdeurwaarder op een lijst, waarvan u een kopie krijgt.

U heeft dan 10 dagen om middels een bijzondere brief aan de gerechtsdeurwaarder te laten weten dat u een koper gevonden heeft voor deze goederen voor een prijs die overeenkomt met de vermoedelijke gedwongen openbare verkoop van deze goederen. Zelden is dit meer dan € 1000. En zo kan een familielid, een vriend of gelijk welke derde de goederen voor u terugkopen zonder dat ze uw woning verlaten en zonder dat ze nadien nog voor beslag van baas zijn.

U zal nog jarenlang brieven krijgen. Maar op deze brieven kan uw onvermogen bevestigd worden, waarbij weliswaar correct wordt weergegeven hoe een actuele toestand er uitziet en waarbij de kans zeker niet denkbeeldig is dat na 10 jaar de schulden of minstens een deel ervan verjaard is.

De sociale beschermingsmaatregelen van het beslagrecht, berekenen onbeslagbare gedeelten per persoon en dus niet voor heel het gezin samen. Alle inkomsten worden dus niet samengevoegd om het onbeslagbare deel te berekenen. Elk inkomen wordt afzonderlijk berekend om het relatief hoge onbeslagbare gedeelten van het loon te berekenen.. Kindergeld is niet voor beslag vatbaar. In zekere mate wordt ook het loon op de bankrekeningen beschermd.

Voorbeelden:
1. wanneer een man en vrouw elk € 1073 verdienen, kan er geen beslag gelegd op een loon maar houden zij steeds samen € 2148 over, ook het kindergeld mogen zij behaalden
2. wanneer een man of een vrouw elk € 1200 verdienen, kan er weliswaar beslag gelegd worden op het loon maar houden zij samen bij benadering 2250 per maand over, meer het kindergeld en meer € 66 per maand
3. zo kan individueel per gezin berekend worden wel deel van het loon nooit kan worden afgehouden. Dit deel wordt beschermd door de wet ten einde de menselijke waardigheid
4. van de schuldenaar te waarborgen en niemand maar dan ook niemand kan de schuldenaar verplichten om met deze onbeslagbaar gelden schulden te betalen.
Met deze bedragen dienen dan de nutsvoorzieningen en de huishuur betaald evenals de kosten voor voeding en kleding en de medische kosten.

Men leze hierover meer:
http://www.elfri.be/betere-oplossingen- ... enregeling

Vera1977
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 apr 2017 20:30

Ok, bedankt voor de reacties en uitgebreide info.
Nu weet ik dus ook dat we geen recht hebben op collectieve, aangezien mijn vriend zelfstandig is in bijberoep...
We hebben via mail het voorstel gedaan tot 800€ aflossing en wachten nu even af.
Sociale bescherming van het beslagrecht lijkt voor mij gewoon een verlenging van de lijdensweg... wij willen echt niet nog jaren en jaren brieven en deurwaarders! We wonen sinds 2jr in een huurhuis en hebben buiten dit geen enkele financiële schuld. Ik wil dit gewoon op een correcte manier aflossen en binnen 10jr schuldenvrij zijn...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 27 apr 2017 21:01

Met een voorstel van €800 denk ik niet dat ze zullen toehappen, ze weten ook welk inkomen je hebt.

Als je handelaar bent en je hebt schulden door je beroep, kan je beroep doen op twee procedures:
als je zaak moeilijkheden heeft, maar de problemen en de betalingsmoeilijkheden zijn op te lossen, dan kan je beroep doen op de wet continuïteit der ondernemingen.
wanneer er geen toekomst meer is voor je zaak en je aan je schuldeisers geen betalingen meer doet of kan doen, is een faillissement de enige oplossing.
Schuldbemiddeling kan ook als zelfstandige maar is op de eerste plaats gemaakt voor schulden die niets met een zelfstandig beroep te maken hebben. Schuldbemiddeling is dus vooral geschikt wanneer je schulden hebt in je privéleven, voor schulden door je beroep als zelfstandige zijn de continuïteit der ondernemingen en het faillissement meer geschikt.
Wanneer je nog actief bent als zelfstandig handelaar kan je geen beroep doen op de collectieve schuldenregeling. Je kan pas zes maanden nadat je bent gestopt als zelfstandig handelaar of na het afsluiten van een faillissement, een collectieve schuldenregeling aanvragen. Vrije beroepen, boeren, ambachtslui komen in principe wel in aanmerking wanneer ze geen handelsactiviteiten uitvoeren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vera1977
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 apr 2017 21:57

Handelaar kun je mijn partner niet noemen, zelfstandig in bijberoep als fotograaf met maximum 1 opdracht per maand... We zijn beiden loontrekkend hé. Met een inkomen van 4000, vaste kosten en kindjes zoals in mijn eerste bericht geschreven weet ik niet echt wat ze meer kunnen vragen? We hebben voor de zekerheid afspraak gemaakt bij advocaat om eens te informeren... Ik wil gewoon een duidelijk plan en een einddatum weten aan al deze miserie... Al duurt het 10jr...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 27 apr 2017 23:10

Volgens mij zal je rond 1/3 van u inkomen moeten voorstellen, of ze gaan niet akkoord gaan.
Als ze bij beiden loonbeslag doen, ga je veel minder overhouden, je zal door de zure appel moeten bijten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 apr 2017 06:41

Als je te samen 4000€ netto geeft zal je bij loonbeslag toch nog te samen een 2600€ overhouden.

Als je in de csr gaat zal je met je kinderen hooguit 1200€ krijgen, en je moet 6 maanden getopt zijn als zelfstandige.

Als je nog een menselijk leven wil hebben zal de beste oplossing loonbeslag zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 28 apr 2017 11:54

Niet alleen loonbeslag, maar beslag op u inboedel en auto(s). Ook beslag op u beroeps inkomsten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 apr 2017 12:32

Wat had men verwacht met een schuldenberg van 80000€, na verkoop van de woonst, ik sta echt verstomd dat een bank zo een lening ooit heeft toegestaan, die bank zou moeten gestraft worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#14 , 28 apr 2017 18:37

Denlowie

Fijn dat u zo'n oordeel kan vellen zonder kennis van het dossier....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 apr 2017 19:33

Als iemand gewone werkmensen een hypotheek verkrijgt, en men verkoopt dan het pand en er is nog een verschil van 80.000€ dan is er iets grondig mis met de bank die zo een lening toestaat, daar heb je nooit een dossier voor nodig om te te weten.
Dit scheef de TS

Mijn partner en ikzelf konden onze hypothecaire lening niet meer afbetalen omwille van verschillende tegenslagen. Huis werd in beslag genomen, openbare verkoop 1x mislukt, dan toch door immo kunnen verkopen. We hadden het geluk een zeer meewerkende deurwaarder te hebben.
Nu staat er nog 80000€ open van de hypothecaire lening.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”