Uit elkaar - wat met het woningkrediet?

Koen1982-
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uit elkaar - wat met het woningkrediet?

#1 , 25 apr 2017 16:27

Dag iedereen,

Mijn partner en ik (wettelijk samenwonend) gaan uit elkaar. We hebben een huis gebouwd waar een stevig woningkrediet op loopt. Zij wil het huis graag behouden en alleen verder afbetalen mits zoeken naar extra financiële hulpmiddelen (hulp familie, bijberoep...)

Ze zou me in ieder geval moeten uitkopen; maar hoe werkt dit precies?
- Sommigen zeggen dat ze me dan mijn inbreng in de afbetalingen van het woningkrediet tot nu moet terugbetalen?
- Anderen zeggen dan weer dat we het huis moeten laten schatten, en dat ik daar dan mijn deel van moet krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 25 apr 2017 21:34

Belangrijk is de waardebepaling van de woning. Dat kan gebeuren door de notaris uit de buurt die de prijzen kent. dat kan gebeuren door een schatter die u aanstelt (of door de bank laat aanstellen = doorgaans goedkoper)
Ik geef een voorbeeld : stel woning is 300.000 € waard en uitstaand saldo woonkrediet is 200.000 €. Uw aandeel in de waarde is dan 150.000 € maar daar staat ook nog een schuld van 100.000 € tegenover.
Gesteld dat uw partner u uitkoopt zal dat dus gebeuren door enerzijds 'uw' schuld van 100.000 € tenlaste te nemen, anderzijds door een opleg van 50.000 € aan u uit te betalen. Die surplus kan met eigen middelen, hetzij met een bijkomend krediet.
MAAR : ik lees hier dat dit financieel een precaire situatie is en dat zij rekent op familiale solidariteit. Belangrijk voor u : de kans is dan klein dat de bank u zal ontslaan als medekredietnemer. Dat heeft twee gevolgen. Primo blijft u in de positieve kredietcentrale staan met dat woonkrediet achter uw naam. Dat zal de toekenning van een nieuw woonkrediet in de nabije toekomst moeilijk maken. Secundo zal de bank u ook binnen 5 of 10 jaar aanspreken op het moment dat uw ex in gebreke zou blijven. Opletten dus en enkel akkoord gaan als u zekerheid hebt dat de bank u wil schrappen als kredietnemer. Anders kan de woning best verkocht worden en herneemt u beiden uw vrijheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”