Pagina 1 van 1

bank in fout?

Geplaatst: 14 apr 2017 15:07
door asperger
Persoon koopt een huis.
Maakt afspraak bij (kleine) bank om op vrijdag 14 april een zeer groot bedrag over te schrijven naar notaris ivm
aankoop woning. Persoon is vanaf maandag to donderdag werkzaam in buitenland. Akte wordt verleden op vrijdiag 21 april.
Het geld kan niet meer op tijd de rekening van de notaris bereiken.
Afrekening notarsis eerst beschikbaar op 13 april.
Persoon gaat vrijdag naar bank. Papier: bank uitzonderlijk gesloten.

Wie is hier nu aansprakelijk voor? Contractueel moest de akte verleden worden op 21 april....

nb: bedrag te groot om via online banking over te schrijven

Re: bank in fout?

Geplaatst: 14 apr 2017 15:17
door LeenW
Was de bank op de hoogte van de hoogdringendheid?

Eventueel vrijdag voor de akte nog alles proberen te regelen? Geld zal nog niet op de rekening kunnen staan maar met betalingsbewijs + garantie van de bank?

Re: bank in fout?

Geplaatst: 14 apr 2017 15:53
door bosprocureur
Is die afspraak bevestigd door een verantwoordelijke? Kan die persoon nog per mail of per brief opdracht geven om het nodige bedrag op rekening van de notaris te plaatsen? Moet echt alles online gebeuren? Eventueel tijdelijk de limiet voor online verrichtingen laten optrekken ?

Eventueel afspreken om donderdagavond (kleine bank, zou moeten kunnen...) of vrijdagmorgen een bankcheque op te halen?

Naderhand zal de bank uiteraard moeten instaan voor bijkomende kosten, maar op dit ogenblik moet één van bovenstaande mogelijkheden toch de kosten beperken, en -- belangrijkste--- kan de akte nog doorgaan zonder problemen.

Intussen, Vrolijk Pasen !

Re: bank in fout?

Geplaatst: 14 apr 2017 17:19
door asperger
Was de bank op de hoogte van de hoogdringendheid?

Eventueel vrijdag voor de akte nog alles proberen te regelen? Geld zal nog niet op de rekening kunnen staan maar met betalingsbewijs + garantie van de bank?
Het geld moet vrijdag ten laatste op de rekening van de notaris staan.

Re: bank in fout?

Geplaatst: 14 apr 2017 22:54
door ChristophePaus
Als de notaris een gecertifieerde bankcheque in handen heeft op de dag van de akte, is de zaak toch rond?!

Re: bank in fout?

Geplaatst: 14 apr 2017 22:59
door asperger
Als de notaris een gecertifieerde bankcheque in handen heeft op de dag van de akte, is de zaak toch rond?!
"Persoon is vanaf maandag tot donderdag werkzaam in buitenland" en akte wordt verleden om 9:15 h de vrijdagmorgen.
Daarom was er een afspraak gemaakt heden vrijdag.

Re: bank in fout?

Geplaatst: 15 apr 2017 00:27
door basejumper
Overschrijvingen naar een notaris duren geen week. De meeste notarissen hebben daarenboven een rekening bij de meeste banken. Binnen eenzelfde bankmerk geburen betalingen online en staan dus onmiddellijk op de rekening van de notaris. Tussen verschillende bankmerken maximaal bankwerkdag na invoer overschrijving. Als u een afspraak maakte en u bevestigt de vraag tot overschrijving via mail desgevallend bevestigd door een telefonisch contact (dan kan men een aantal controlevragen telefonisch stellen, zal de bank dit wel uitvoeren. Zeker als begunstigde een gekende notaris is. Risico voor de bank is dan quasi nihil.

Re: bank in fout?

Geplaatst: 15 apr 2017 22:54
door ChristophePaus
........

nb: bedrag te groot om via online banking over te schrijven
Het zijn nu misschien vijgen na Pasen maar limieten van internetbankieren kunnen in vele gevallen (eventueel mits akkoord van het plaatselijk kantoor en eventueel eenmalig) aangepast worden.
Als er een goede verstandhouding is met het lokaal kantoor kan via internet vanuit het buitenland veel geregeld worden.
Bedoelde "persoon" heeft dus nog enkele dagen de tijd om een en ander -zelfs in het buitenland- te organiseren.

Zegt "iemand" met veel ervaring terzake.

Re: bank in fout?

Geplaatst: 15 apr 2017 23:36
door asperger
Ik ga hem geruststellen. Bedankt!