Verhuis buitenland

Semani
Topic Starter
Berichten: 5

Verhuis buitenland

#1 , 10 apr 2017 07:50

Beste Forumleden,

Sinds 2 a 3 jaar zit ik in de CSR en is de minnelijke aanzuiveringsregeling van kracht die de advocate heeft opgesteld.

Nu heb ik sinds aan aantal maanden, na jaren in Brussel te hebben gewoond en gewerkt, terug een job in Nederland net over de grens. Misschien handig als ik bij dit alles vermeld dat ik Nederlands van origine ben.
Momenteel rij ik nog dagelijks op en neer, maar ik zou graag dichterbij gaan wonen omdat ik nu makkelijk aan 3 uur reistijd per dag kom of van 6 tot 7 van huis ben. Het liefste zou ik echter in de stad waar ik werk gaan wonen zodat ik op de fiets naar mijn werk kan en ook gemakkelijk met de collega's kan mee kan indien er activiteiten worden georganiseerd. Daarbovenop is het voor mij extra interessant om naar de stad zelf te verhuizen aangezien mijn werkgever, indien ik binnen bepaalde postcodes verhuis, instaat voor een groot deel van de kosten van de verhuizing.
Ik heb het verzoek reeds bij mijn advocate neergelegd maar heb hierop helaas een negatief antwoord ontvangen, in de zin dat zij zegt dat via de rechtbank goedkeuring verzocht moet worden maar dit afgeraden wordt omdat het veelal afgekeurd zal worden en dus veel tijd en geld kost. Reden van afkeuring zou zijn omdat ik dan fiscaal niet meer te controleren ben. Wel stelde mijn advocate voor dat ik mijn Domicilie adres bij Familie zou zetten maar aangezien ik Nederlands van origine ben heb ik deze niet in België. Ik zou dit bij vrienden kunnen doen wat ook de advocate heeft bevestigd, dit lijkt mij echter niet de bedoeling en niet een legale oplossing. Daarnaast zouden dan de kosten voor de verhuis op mijn rekening komen omdat ik fiscaal wel ingeschreven moet zijn voor mijn werkgever, iets wat ik helaas niet zomaar zou kunnen betalen.
Het lijkt mij toch sterk dat wegens deze regenen een verhuis niet mogelijk is? Het hele idee van de CSR zou zijn een nieuwe start te kunnen maken, maar voor mij voelt het nu of ik gevangen blijf in. Daarnaast kan ik het mij bijna niet voorstellen dat in het Europa van nu, dergelijke zaken niet te regelen zijn (de regeling is toch ook van kracht op mijn Nederlandse schulden). Landsgrenzen vervagen meer en meer maar dit zou mij belemmeren in de mogelijkheid te verplaatsen en terug te gaan waar ik vandaan kom?

Ik hoop dat iemand hier in de mogelijkheid is advies te verlenen of ik kans maak of niet, zodat ik kan inschatten of een dergelijke aanvraag wel zin heeft.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 apr 2017 09:10

Ik denk dat uw advocate enkel bezorgd is over haar inkomstenverlies als jij verhuist. Ook geeft ze een onwettig advies uw domicilie bij kennissen te zetten. Dat is dus domiciliefraude.
Ga eens informeren op de griffie van de rechtbank.

Semani
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 10 apr 2017 13:40

Dank voor uw reactie, hoe bedoelt u inkomstenverlies? Als ik verhuis kan zij toch aanblijven als mijn schuldbemiddelaar en heeft dit toch verder geen gevolgen voor de verdere procedure waar ik al in zit?
Of haar advies bedoelt is als Domiciliefraude betwijfel ik, ik geloof niet dat dit de intentie is geweest, eerder informatief. Dit laat ik in het midden, ik wil echter wel zorgen dat ik opvolging verder doe zoals het volgens de wet hoort en hierin geen fouten maken zodat ik niet uit de procedure gezet wordt na jaren op een houtje te hebben gebeten.
Kan ik zelf de Griffie contacteren? ik ging er vanuit dat dit juist via de advocate moest?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 10 apr 2017 15:31

Steeds een misvatting over csr en bemiddelaar, dat is u advocaat niet, hij is aangesteld daar de rechtbank als bemiddelaar om u schulden te betalen.
Je zal eerst u csr moet afwerken of stopzetten voor je naar Nederland kunt verhuizen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Semani
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 10 apr 2017 16:31

Mijn Excuses, ik zit er in maar niet in de vaktermen, mijn schuldbemiddelaar bedoel ik inderdaad als ik spreek over de advocate.

Simpeler gezegd dus, als ik al een paar jaar in de CSR zit, mag ik naar Nederland verhuizen, en zo nee, waarom niet?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 10 apr 2017 17:12

Je mag wel maar in Nederland ga je niet beschermd zijn door u csr, met als gevolg dat alle schuldeisers aan u deur gaan staan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Semani
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 10 apr 2017 19:10

Maar mijn schuldeisers zijn op de hoogte dat ik in de csr zit en staan hier ook niet aan de deur of is de verhuizing een annulering voor het lopende proces?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 apr 2017 20:04

Doordat je in CSR zit mogen de schuldeisers niet bij u aankloppen. Als je naar NL verhuist, zit je niet meer in CSR, en staan ze terug aan uw deur.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”