Beslag op belastingsgelden en verjaring schulden

Axelle2014
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Beslag op belastingsgelden en verjaring schulden

#1 , 06 apr 2017 12:39

Beste,

In het jaar 1998, toen was ik nog jong en dom, heb ik mezelf in de financiële nesten gewerkt.
Ik had toen een pak leningen aangegaan en die eigenlijk niet terugbetaald. Ik was toen ook nog woonachtig bij mijn ouders.

Op een bepaald moment is alles naar boven gekomen en ben ik, op aandrang van mijn ouders, naar een advocaat gegaan om een afbetalingsplan op te zetten met alle schuldeisers.

Na 1 jaar ben ik naar het buitenland verhuisd en ben ik in het buitenland blijven wonen tot 2009. Ondertussen betaalde ik wel netjes al de schulden af die ik had achtergelaten in België.

Ondertussen ben ik toch weeral 8 jaar in het land. In die 8 jaar heb ik nooit van iemand of iets een brief ontvangen dat ik hen nog geld moest. Mijn meldingen bij de nationale bank zijn enkel mijn hypotheek. En dit is GEEN negatieve melding. Enkel een melding dat ik een hypotheek heb. Buiten mijn hypotheek heb ik ook 0,0 euro schulden.

In die 8 jaar kreeg ik ieder jaar terug van de belastingen, maar dan plots dit jaar krijg ik een brief van de belastingen dat er een overdracht van schuldvordering is en dat ik mijn geld van de belastingen niet ga krijgen. De overdracht werd aangevraagd door Credimo.
Na diep in mijn geheugen te graven, we zijn ondertussen 20 jaar verder, deed die naam een belletje rinkelen. Ik had in het jaar 1998 inderdaad ook een lening aangegaan bij Credimo.

Blijkbaar moet Credimo niet opgenomen geweest zijn in het afbetalingsplan die mijn advocaat indertijd had opgesteld.
Ik heb die advocaat van toen proberen te contacteren maar die is ondertussen helaas overleden en zijn kantoor is er ook niet meer.

Ik heb me aangemeld op de online diensten van Fod Financiën en daar kon ik zien dat Credimo op 3/10/2016 die overdracht van schuldvordering heeft ingediend bij de belastingen. Toen ik het bedrag zag staan waarvoor ze de schuldvordering hadden ingediend kreeg ik bijna terplaatse een hartaanval! Namelijk bijna €25.000!!! Mijn totale schuld in 1998 was in totaal maar 18.500 euro en ik weet 100% zeker dat ik nooit, bij geen enkele schuldeiser, meer dan €6250 of 250.000 BEF geleend had.

Mijn vraag is nu, kan Credimo dat zomaar doen? Ik heb nog geen contact opgenomen met Credimo omdat ik via Meneer Google gelezen had dat schulden, zelfs me vonnis, kunnen verjaren. Maar indien ik contact opneem met de schuldeiser ik een stuiting kan veroorzaken.

Ik had trouwens ook gebeld met FOD Financiën. Zij wisten mij te vertellen dat het adres die in de schuldvordering staat nog het adres is waar ik bijna 20 jaar geleden woonde, namelijk bij mijn ouders.

Mijn vraag is nu hoe ik dit het best aanpak. Als ik daar nog een schuld heb wil ik die best wel betalen. Maar zeker geen €25,000 want zulke bedragen heb ik NOOIT geleend in die tijd.

Dank u voor uw advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 apr 2017 12:52

Het is goed mogelijk dat de krediet instelling je elke 5 jaar een aangetekend schrijven heeft gestuurd + intresten + wat deurwaarders, en dan kom je snel aan 25000€ na 20 jaar.

Stel je snel in verbinding van deze krediet firma en vraag je rekening op als ook of er een vonnis heeft geweest en welke briefwisseling er geweest heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 06 apr 2017 12:53

18.500 euro + 20 jaar interesten en kosten, ik denk dat je er nog goed vanaf komt met 25000 euro.

Reclame

Axelle2014
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2017 12:55

Zowel ik als mijn ouders hebben nooit een deurwaarder gezien. Nooit een aangetekend schrijven ontvangen of wat dan ook.
Er is wel een vonnis geweest. In het jaar 1998. Dit hebben mijn ouders gevonden in de documenten die ze van toen hebben bijgehouden.

Axelle2014
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2017 12:57

Nee LeenW. De totale schuld die ik toen had, bij verschillende schuldeisers was 18,500. Bij Credimo zal het nooit meer dan €6,250.

En mijn vraag is of die dit zomaar kunnen. Na bijna 20 jaar niets vernomen hebben van hen, zelfs niet de 8 jaar dat ik terug in België ben om dan plots beslag te leggen op mijn belastingsgeld.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 06 apr 2017 12:59

Verjaring kan worden gestuit door vonnissen. Van 6250 naar 25000 is inderdaad realistischer. Hebt u nog een contract van uw lening? Daar staat normaal al iets van de interesten in.

Axelle2014
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 apr 2017 12:59

Als ik het goed voor heb gaat een schuldeiser die recht in zijn schoen staat toch een deurwaarder inschakelen. Dit is nog nooit gebeurd.

Axelle2014
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2017 13:00

Maar het vonnis dateert van 1998. Sinds niets meer.
Als ik het juist voor heb zou er in die 8 jaar dat ik al terug in België ben toch opnieuw een vonnis moeten geweest zijn om de stuiting tegen te gaan.
En we leven in een correct land, dus zou ik tevens een dagvaarding moeten hebben ontvangen. Want ik kan toch niet zomaar telkens veroordeeld worden.
Zowel bij mijn ouders als bij mezelf is er NOOIT een dagvaarding gekomen in de 8 jaar. De laatste dagvaarding is van 1998

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 06 apr 2017 13:03

Wat was de vervaldatum van dat krediet?
De verjaring van een kredietschuld kan pas beginnen lopen vanaf het verstrijken van de termijn van het kre diet of vanaf de opzegging van het krediet (art. 2257 B.W.).

art. 2277 B.W. voor intresten mag niet meer dan 5 jaar teruggegaan worden.

Arrest van 23 april 1998 van het Hof van Cassatie: termijn 5 jaar ook van toepassing op vorderingen die zowel een element van aflossing (kapitaal) als een element van rente (inkomen) bevatten.

Leg dit voor aan een advocaat gelet op de hoogte van de vordering.
Moet geldigheid van vonnis of van stuiting van de termijn nagaan.

Ik vrees ervoor want derdenbeslag wordt niet lukraak uitgevoerd zonder geldige titel
Maar normaal gezien had de stuiting om de 5 jaar herbevestigd moeten worden.
Dus laten uitzoeken door advocaat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 06 apr 2017 14:06

Hoeveel bedroeg de schuld zoals vastgesteld in het vonnis?
Een verviervoudiging de schuld na 20 jaar is normaal, gelet op de samengestelde intrestberekening aan penaliteitsintrest.
6250 naar 25000 EUR dat is slechts een samengestelde intrest à rato van 6 à 7 percent.
En waarschijnlijk zit in het gevorderde bedrag nog bijkomend kosten allerhande.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

lachertje
Berichten: 273

#11 , 12 apr 2017 22:46

kan zij geen verjaring intresten aan vragen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 23 apr 2017 13:19

Intresten verjaren na 5 jaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”