Loonbeslag, loonoverdacht, leefgeld??

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Loonbeslag, loonoverdacht, leefgeld??

#1 , 02 apr 2017 14:19

Eind 2016 was ik door omstandigheden verplicht mijn boeken neer te leggen.

Zoals altijd werd er een curator aangesteld, en moest ik op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten.

Die vond ik vrij snel, welliswaar in loondienst. De details daarvan zijn niet zo belangrijk.

Mijn 1ste loon werd in maart gestort op de faillissementsrekening, en de curator schreef me "leefgeld" over.

In cijfers: in loondienst verdien ik momenteel € 1524,40, mijn curator schreef me € 1085,00 over.

Eens ik het bedrag wist ben ik het een en het ander gaan opzoeken, en wat blijkt: op een loon van € 1524,4 mag er maximaal € 213,10 in beslag nemen.
Bronnen:
Anders gezegd... de curator houdt hier mijn inziens € 223,00 teveel in.

Of zie ik dit verkeerd? De curator spreekt hier tenslotte van "leefgeld", en heeft hier toestemming voor moeten vragen aan de gerechtscommissaris. Wat is dan het verschil hier tussen een klassiek loonbeslag of loonoverdracht, waar deze grenzen wel gelden.

Gelden de grenzen voor loonbeslag dan niet meer zo gauw er leefgeld wordt uitgekeerd?

Kan iemand mij hier zeggen wat ik in dit plaatje mis?

Of heb ik gelijk, en houdt de curator hier effectief teveel in? Zo ja... wat dan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 apr 2017 20:20

Is u werkgever die teveel inhoud, hij mag niet meer dan het wettelijke inhouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 02 apr 2017 22:17

Ik heb elke stap van het proces gecontroleerd. Wat mijn werkgever naar de curartor stort is effectief het juiste bedrag. Anders gezegd, als er hier teveel wordt ingehouden is het door de curator...

De vraag is... klopt mijn vermoeden? Wordt er hier effectief teveel ingehouden, of zit er ergens een addertje onder het gras?

Reclame

Isapla
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2017 06:21

Ben op 1/7/16 ook persoonlijk failliet verklaard. Er wordt beslag beslag gelegd op mijn man zijn loon. Hij ontvangt normaal 1440 EUR met 2 kinderen ten laste. Nu wérkt hij de laatste tijd met interim en wordt wekelijks betaald en daar loopt het dus mis . Hij krijgt 1306 dat is het bedrag zonder kinderen. Maar van ons komt dat geld op onze rekening en de overschot gaat op rekening van curator. Wíj krijgen geen leefgeld vd curator. We staan zelf in voor ons geld. Het is het werk die het deel voor beslag doorstort aan curator.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#5 , 06 apr 2017 13:11

Wij moeten mijn loon volledig doorstorten naar de curator. Die stuurt dan het leefgeld terug...

Op € 1600 zou ik normaal € 1400 moeten teruggestort krijgen, maar ik krijg slechts € 1085 terug...

Ik probeer te weten te komen of de regels van wat er mag inhouden worden in deze situatie verschillen, want zo nee... Dan houdt mijn curator € 300 teveel in...

Chicco
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 apr 2017 16:00

Als je leefgeld verkrijgt zal dit vermoedelijk onder collectieve schuld regeling vallen.
Het leefgeld van een persoon in België bedraagt ongeveer een 75 euro per week. Huur, elektriciteit & gas, watervoorziening wordt door de bemiddelaar uitgevoerd.
Als je spreekt dat je leefgeld zou ontvangen, dan heb je veel te veel gekregen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 apr 2017 17:12

Als je leefgeld verkrijgt zal dit vermoedelijk onder collectieve schuld regeling vallen.
Neen chicco een gefailleerde waarvan het faillissement nog niet is afgesloten kan nooit onder de CSR regeling vallen, want faillissementsschulden kan wettelijk nooit onder de CSR, het is de curator en de rechter commissaris die dit beslist wat en hoeveel men je krijgt als leefgeld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#8 , 16 apr 2017 11:55

Leefgeld of geen leefgeld... Wettelijk mag er slechts 219 euro van mijn loon worden afgehouden.... waar gaat de rest dan naar toe?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”