Verjaring schuld OCMW

MissT
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verjaring schuld OCMW

#1 , 29 mar 2017 16:12

Hallo Allemaal,

Ik heb maandag een brief in de bus gekregen van het ocmw.
Zij vorderen een som van 1700 euro voor een openstaande factuur van 10 jaar geleden die door de schuldbemiddelaar werd aangevraagd.

Ter info:
Sinds 2007 in schuldbemiddeling, einde schuldenregeleing januari 2016. Nu 2017, een jaar na einde schuldbemiddeling krijgen wij een schrijven van het ocmw met de vraag om de schuld van 2007 terug te betalen.

De schuld die aan het OCMW verschuldigd was, werd aangevraagd door de eerste schuldbemiddelaar zelf, (deze werd vervangen in 2015) 2 keer 200 euro voorschot op leefloon omdat de bankregeling nog niet in orde was en 1300 euro voorschot voor een aankoop van een wagen. De schuld ging de schuldbemiddelaar aflossen.

Nu werd er in de loop der jaren de vraag gesteld of alles geregeld was, waar de bemiddelaar op had geantwoord "maak geen slapende honden wakker", dit komt wel in orde, nu 10 jaar later, een jaar na einde schuldenregeling komt men aan onze deur kloppen.

Tot op vandaag heb ik nooit een schrijven van het OCMW gehad dat ik nog een som te betalen had.

Mijn vragen

1. Zit er geen verjaringstermijn op die factuur?
2. kan de vorige schuldbemiddelaar hier aangeklaagd worden (wij hebben heel veel problemen met die persoon gehad, extra schulden bijgemaakt,...)


Alvast vriendelijk bedankt voor jullie deskundig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 mar 2017 16:19

Verjaring zal mogelijks 10 jaar zijn, afhankelijk van waarvoor die factuur was.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2017 12:07

Hallo Allemaal,

Ik heb maandag een brief in de bus gekregen van het ocmw.
Zij vorderen een som van 1700 euro voor een openstaande factuur van 10 jaar geleden die door de schuldbemiddelaar werd aangevraagd.

Ter info:
Sinds 2007 in schuldbemiddeling, einde schuldenregeleing januari 2016. Nu 2017, een jaar na einde schuldbemiddeling krijgen wij een schrijven van het ocmw met de vraag om de schuld van 2007 terug te betalen.

De schuld die aan het OCMW verschuldigd was, werd aangevraagd door de eerste schuldbemiddelaar zelf, (deze werd vervangen in 2015) 2 keer 200 euro voorschot op leefloon omdat de bankregeling nog niet in orde was en 1300 euro voorschot voor een aankoop van een wagen. De schuld ging de schuldbemiddelaar aflossen.

Nu werd er in de loop der jaren de vraag gesteld of alles geregeld was, waar de bemiddelaar op had geantwoord "maak geen slapende honden wakker", dit komt wel in orde, nu 10 jaar later, een jaar na einde schuldenregeling komt men aan onze deur kloppen.

Tot op vandaag heb ik nooit een schrijven van het OCMW gehad dat ik nog een som te betalen had.

Mijn vragen

1. Zit er geen verjaringstermijn op die factuur?
2. kan de vorige schuldbemiddelaar hier aangeklaagd worden (wij hebben heel veel problemen met die persoon gehad, extra schulden bijgemaakt,...)


Alvast vriendelijk bedankt voor jullie deskundig advies.

Beste,

Terugbetaling van maatschappelijke dienstverlening, alsook de terugbetaling van leefloon, verjaart na verloop van vijf jaar (art. 102, eerste lid OCMW-wet en art. 29, par. 2 Leefloonwet).

Mvg,

Van Camp

Reclame

MissT
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2017 13:55

Dag Van Camp,

Dus als ik het goed begrijp is deze schuld verjaart?
Ik heb het minnelijk aanzuiveringsplan gelezen en daar staat de schuld in genoteerd. maar lijkt niet terugbetaalt te zijn. Ook spreken de bedragen en termijn zich tegen.

De schuldbemiddelaars reageren niet op ons schrijven kan de rechter hier iets aan doen?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”