Nieuw in schuldbemiddeling

MAAL
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Nieuw in schuldbemiddeling

#1 , 21 mar 2017 13:10

Hallo iedereen,
Door een faillissement is mijn man in schuldbemiddeling gekomen sinds eind november 2016. Er werd ons een schuldbemiddelaar toegekend waar we een gesprek mee hadden betreffende onze inkomsten en uitgaven. Ze beloofde ons toen dat we wanneer er een extra premie (verlofgeld of andere premies) op de rekening kwamen dat we daar 1/4 van op onze eigen rekening gingen krijgen van haar. Mijn man had toen ongeveer 1800€ inkomen waarvan we normaal 1300€ krijgen. In januari hebben we maar 1100€ gekregen. Ze beloofde ook dat als er meer inkomen kwam , we ook meer gingen krijgen... vandaar dat hij een nieuwe job heeft gezocht. Er is deze maand een premie van 650€ op de rekening gekomen, evenals 2100€ loon.Wij hebben echter nog altijd de achterstal van januari niet gekregen, en ook geen extra leefgeld. Ook betalen we alle dokterskosten zelf en krijgt de schuldbemiddelaar de terugbetaling op de rekening. Ik heb een vervanginkomen en we hebben ook 3 kinderen ten laste (2 aan unief).
Mijn vraag is dit de normale (wettelijke) gang van zaken?
We krijgen 1300€ per maand (met 200€ achterstal) met 3 kinderen. We betalen ALLES zelf (huur, energie, water schoolkosten,...)

bedankt om te reageren alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 21 mar 2017 14:37

Er is toch een vonnis van toelating van de arbeidsrechtbank die bepaald het eerste jaar u leefgeld. U bemiddelaar heeft 1 jaar de tijd om een akkoord te bereiken met de schuldeisers, nadien word alles door de rechtbank in een vonnis vastgelegd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.


Reclame

Isapla
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2017 05:43

Ik ben persoonlijk failliet gegaan verleden zomer mijn man heeft loonbeslag. Wij kunnen niet met schuldbemiddeling werken door faillissement alles ligt in handen van curator. Mijn man ontvangt iedere maand 1440 met 2 kinderen. Of dat er nu vakantiegeld bijzit of niet alles boven dat bedrag neemt curator. Wij betalen ook alles zelf van ándere kosten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 23 mar 2017 14:43

En je bent niet verschoonbaar verklaart.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mar 2017 15:58

Schulden uit een faillissement kan niet in een schuld bemiddeling komen.

En als er nog een curator is dan is faillissement nog niet afgesloten.

Je zou best zo snel mogelijk een verzoekschrift indienen voor verschoonbaar verklaring, als het faillissement van een één man zaak is.

Maar enkel de schulden die voor het faillissement vonnis kan kwijt gescholden worden, en je heeft de curator niet nodig voor verzoekschrift, die doe je naar de voorzitter van de handels rechtbank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”