Klanten proberen door "shopping gedrag" kortingen/voordelen te realiseren. Dat is uiteraard hun goed recht. Omgekeerd is er ook een tegenbeweging bezig waarin banken enkel nog investeren in die klanten die hen als hoofdbank/gezinsbank kiezen.
Moest de gemiddelde grootbank effectief nog moeite doen in plaats van iemand eerst altijd proberen "af te rippen" voor je een deftig voorstel krijgt, dan zou men misschien dat gedrag ontmoedigen.
Men mag aan mij iets verdienen, maar niet overdrijven ook. Een gemiddelde wisseling van gelden kost bij een grootbank 3% van het te wisselen bedrag. Via een gespecialiseerde broker kan dat aan minder dan 0.2%. Als ik daarmee naar een grootbank ga en zeg, schrijf maar €XX,XXX over naar voornoemde broker, dan wisselen ze opeens wel zonder problemen aan 0.2%. Dat is m.a.w. gewoon belachelijk, en geen klantenrelatie. Dan pers ik omgekeerd ook graag de citroen uit.
Moest iedereen wat normaal doen, dan zou ik geen probleem hebben om bij 1 bank alles te doen, en meer te betalen. Maar zo'n gedrag is echt belachelijk. Dat is de maatschappij waarin we vandaag leven.