herziening van lening

marie330
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

herziening van lening

#1 , 11 feb 2017 12:42

Mijn vriend was zelfstzndige. Hij werkt nu in loondienst,maar staat op de zwarte lijst omwille van een lening en is ook in collectieve. Ik ben niet in collectieve en heb vaste job. Onze lening van ons huis is altijd op tijd betaald. Nu had ik graag onze lening laten herzien want wij hebben nog geleend aan 4,8 %. Maar ik wilde graag weten dat het de moeite wel is om bij de banken te gaan horen omdat hij dus op de zwarte lijst staat en in csr zit? Zouden ze dit dan sowiso kunnen weigeren? Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 11 feb 2017 20:45

Een herfinanciering elders zal u al mogen vergeten. Geen enkele bank zal u een krediet toekennen. De bestaande bank is geenszins verplicht uw lening te herzien. U heeft waarschijnlijk gekozen voor een vaste rentevoet. Dat houdt in vast naar boven en naar beneden. Als de rente stijgt zou u niet aanvaarden dat de bank uw rente verhoogt. Nu de rente gedaald is hoeft de bank dat evenmin te doen. Gezien u in praktijk niet weg kan zal de bank niet geneigd zijn welwillend te zijn. Gezien uw situatie is de kans daarenboven eerder klein dat u buiten het krediet een "goede klant" voor de bank bent. Als men buiten het woonkrediet aan andere producten (beleggingen bvb) rentabiliteit heeft wil men dat wel sneller doen dan als u buiten het krediet geen noemenswaardige tegoeden heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 feb 2017 07:53

Enige mogelijkheid zal zijn dat u de lening plus het bedrag dat u vriend heeft als CSR alleen terugbetaalt met een herfinanciering. Maar dan moeten de bedragen doenbaar zijn voor u alleen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 12 feb 2017 15:14

JPV

Voor zover ik begrijp gaat het om een gemeenschappelijk krediet voor een gemeenschappelijke eigendom. Man zal altijd mee optreden in krediet. al is het theoretisch alleen maar als hypotheeksteller.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 feb 2017 21:59

mja, ik dacht aan het overnemen van de eigendom van de partner gekoppeld met het afbetalen van de CSR-schulden via een nieuwe lening.

Dus bvb:
CSR-schulden partner: 50000 euro
resterende lening 100000 k
'gewone' woningwaarde (niet-gedwongen verkoop) 200000 (100000 elk), gedwongen verkoopswaarde 150k (waardoor bank dus niet vlug zal overgaan tot gedwongen verkoop, wegens mogelijk minder opbrengst dan CSR+resterende lening)

Vrouw koopt man uit voor 50k (CSR-schulden zijn weg) en herfinanciert woninglening daarna.

Mss eerder theoretisch

marie330
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2017 19:55

Ok bedankt voor de antwoorden.

marie330
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 feb 2017 20:27

Wij hebben ons huis al bijna 6 jaar en mijn vriend zit juist in csr. Hij zat in een zaak met zijn ouders,zijn moeder regelde alle geldzaken en heeft haar altijd blindelings vertrouwd. Nu is dan uitgekomen dat zij al bijna 3 jaar niks van mijn vriend zijn onkosten heeft betaald. Daar mee dat hij in de problemen zit nu. Als wij nu onze lening ook al niet kunnen laten herzien zou heel erg zijn. Dus ik ga het toch bij onze bank is proberen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”