andere partner in het hypothecairelening

d'vine
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

andere partner in het hypothecairelening

#1 , 22 jan 2017 21:51

Ik ben eigenaar van een huis momenteel nog met mijn ex. (in wallonie)
Graag zou ik met mijn nieuwe vriend de lening overnemen (het aankoop is recent ik moet mijn ex niet uitbetalen).
Graag zou ik meer informatie willen i.v.m. de lening, de akte, registratiekosten,...
Kan ik bv dezelfde lening houden . Me ex schrappen en mijn nieuwe vriend zich laten inkopen in het huis .
Merci alvast .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 19 mar 2017 22:40

Raadpleeg best een notaris in Wallonië

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 20 mar 2017 22:08

Wat de lening betreft : die kan u behouden. Mits desolidarisatie van uw ex en solidarisatie van uw nieuwe partner. Let wel : enkel indien uw bank akkoord is. De bank zal solvabiliteit en terugbetalingscapaciteit nieuwe partner vergelijken met die van uw ex. Bij beperkt verschil moet dat lukken. Dossierkost bank zal paar honderd euro zijn. Overdacht eigendom is inderdaad te bevragen bij uw notaris. Best verkoopt uw ex aan de nieuwe partner en gebeurt betaling eigenlijk door overname lening.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Stevenbur
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2017 10:26

Hallo,

Mijn vriendin had een lening lopen met haar toenmalige vriend, deze heb ik overgenomen in 2015 (door desolidarisatie), alles is goed verlopen...
In 2016 een herfinanciering gedaan en overgestapt naar andere bank.
Nu blijkt dat mijn gedeelte van de lening niet fiscaal aftrekbaar zou zijn. Vorige bank maakte hier geen probleem over, deze wel... Reden: op het moment dat ik de lening overgenomen heb, moest ik getrouwd zijn met haar of wettelijk samenwonend... Klopt dit??

Alvast bedankt.

Steven

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 15 nov 2017 17:43

Bent u wel (mede-) eigenaar van die woning? Heeft u ook een deel van de woning gekocht?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”