Zwarte lijst NBB

CVdB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zwarte lijst NBB

#1 , 13 jan 2017 08:27

Goeiemorgen

Onlangs hebben wij een huis gekocht en om de lening te krijgen heb ik alles van bank A moeten overzetten naar bank B.
Ik had bij bank A een kredietkaart lopen. 3 maanden later krijg ik opeens een brief van de NBB naar mijn nieuw adres dat ik op de zwarte lijst stond. Ik ben verhaal gaan horen bij Bank A en blijkt dat altijd mijn kredietkaartaflossing ben blijven doorbetalen maar dat ik mijn krediet niet op 0 heb gezet (nulstelling).
Door een misverstand is mijn nieuw adres blijkbaar niet tijdig veranderd bij Bank A en heb ik dus ook geen brieven ontvangen ivm met die nulstelling. Die briefwisseling is gebeurd juist op het moment dat wij verhuisd waren, naar mijn oud adres. (ik wist eigenlijk niet dat dat moest die nulstelling, ik betaalde altijd door zonder problemen dus ik dacht dat alles in orde was).

Resultaat: ik sta een jaar op die beruchte zwarte lijst... ondertussen is mijn kredietkaart ook volledig op nul gezet en heb verder nog nooit een rekening of lening te laat betaald, nog nooit een deurwaarder aan de deur gehad voor het een of het ander maw ik ben al altijd in alles een correcte betaler geweest, altijd zonder problemen.

Nu; ik ben ondertussen 6 maanden zwanger...daardoor is mijn vriend genoodzaakt een auto aan te kopen om als het kindje er is om beurt naar de oma te voeren voor opvang (wij werken alletwee 6/7 in verschillende shiften, dus een tweede auto is echt wel nodig...)

Mijn vriend ging onlangs naar de bank voor een autolening en doordat wij samen een hypothecaire lening lopen hebben, moet ik daar ook voor meetekenen, ook al betaalt mijn vriend die auto volledig zelf af. (ik heb al een auto van mijn eigen, die is al 3 jaar afbetaald...)
Blijkt dat mijn vriend nu geen lening kan krijgen omdat ik 'geseind' sta als wanbetaler bij de NBB....een zware opdoffer voor ons (die altijd in alles correct geweest ben, behalve dat ene akkefietje met de kredietkaart geweest). Ik slaap er niet van en voel me als de grootste crimineel uit...

Ik ben naar bank A geweest met mijn verhaal en zij vertelden me dat ik een 'regularisatie-attest' kan aanvragen bij de NBB, en daarmee alsnog misschien een lening kan verkrijgen bij bank B voor mijn vriend voor zijn auto...
Klopt dit?
Zijn er geen andere manieren om toch die noodzakelijke autolening te krijgen?
Wij verdienen genoeg en kunnen die lening echt wel aan, betalen alles correct en heel die affaire van die zwarte lijst berust eigenlijk op een misverstand...

alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg

CVdB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 jan 2017 10:33

Jij bent ervoor verantwoordelijk dat de brieven bij u blijven toekomen, ook op uw nieuw adres na verhuis.
Daarom kan je door de post uw briefwisseling laten nazenden gedurende een paar maanden
http://www.bpost.be/site/nl/ontvangen/v ... zenddienst

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2017 10:49

Normaal mag geen enkele krediet instelling(er zijn uitzonderingen voor zeer goede klanten) je een krediet geven als je op de lijst beland bent.

Dit is nog het ergste niet!, na 1 jaar ben je er vanaf, maar daarom staan er weinig krediet instellingen te springen om je dan reeds een krediet te geven, dit duurt een paar jaar eer je uit de database bent van de krediet verzekeraars.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

CVdB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2017 16:50

mava 105
Bedankt voor je reactie. Bij het verhuis ben ik inderdaad naar de Post geweest om mijn post te laten doorsturen naar het nieuw adres voor 3 maanden. Al mijn post is juist toegekomen, behalve die brieven van de bank (heb nog eens in mijn archief gezocht maar geen brief daaromtrent gevonden). Brief van NBB is dan wel op juiste adres toegekomen...ik snap het niet meer...

Soit, het kwaad is nu wel al geschied maar ik vroeg mij af als ik met een regularisatie-attest wel nog kan meetekenen voor mijn vriend zijn lening...

mvg

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2017 17:35


Soit, het kwaad is nu wel al geschied maar ik vroeg mij af als ik met een regularisatie-attest wel nog kan meetekenen voor mijn vriend zijn lening...
Daar ben je niet mee van de lijst!

Dit kan elke bank raadplegen dat de schuld betaald is, maar een krediet geven ???

mischien een bank die je persoonlijk goed kent !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 14 jan 2017 15:49

“Art.70.§ 1. Wanneer een consument of een zekerheidssteller voor de eerste maal in een bestand wordt geregistreerd wegens wanbetaling met betrekking tot kredietovereenkomsten in de zin van deze wet, moet hem daarvan onverwijld door de verantwoordelijke voor de verwerking, rechtstreeks of onrechtstreeks, kennis worden gegeven...§ 2. Elke consument of zekerheidssteller heeft met betrekking tot de in de bestanden geregistreerde gegevens die zijn persoon of zijn patrimonium betreffen, de in de artikelen 10 en 12 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens, bedoelde rechten. De consument en de zekerheidssteller kunnen verkeerde gegevens vrij en kosteloos laten rechtzetten volgens de voorwaarden door de Koning bepaald...De Koning kan de nadere regelen voor de uitoefening van de in deze paragraaf bedoelde rechten vaststellen.” (12 JUNI 1991. - Wet op het consumentenkrediet).

Zie ook 7 JULI 2002. - Koninklijk besluit tot regeling van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren en https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... aadpleging

‘Door een misverstand is mijn nieuw adres blijkbaar niet tijdig veranderd bij Bank A en heb ik dus ook geen brieven ontvangen ivm met die nulstelling.’

Onderzoek of dit ‘misverstand’ aan uzelf of aan Bank A te wijten is .Vraag in dit laatste geval daarvan een bewijs aan Bank A en vraag daarmee rechtzetting aan de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van de ‘verkeerde’ gegevens.
Een geschil daarover met uw bank kan u voorleggen aan http://www.fsma.be/nl/Consumers/plaintes.aspx
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”