Moeder heeft diepe schulden, consequenties?

Propje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Moeder heeft diepe schulden, consequenties?

#1 , 12 jan 2017 19:11

Dag iedereen,

Ik zit toch wel met iets zeer vervelend. Mijn moeder heeft zowat haar hele leven lang al schulden gemaakt. Ze probeert alles met afbetalingen te doen, maar ik weet zelf ook dat ze dit 1 keer betaald en dan weer maanden niet. Ik heb met mijn moeder lang onder 1 dag gewoond, maar omdat ik me steeds niet gelukkiger voelde vanwege de schuld die mijn moeder op haar hielen heeft hangen, heb ik gevraagd aan mijn vader (gescheiden, nooit getrouwd) of ik bij hem mocht wonen. Ik heb hem alles uitgelegd van de schuld en dat ik me sociaal niet zeker meer voelde. Stel dat ze bij mij gingen aankloppen voor het geld of dat ze het huis leeghaalde met mijn spullen erbij.
Aldus mocht ik bij mijn vader gaan wonen. Geluk. Mentaal gaat het nu wel beter met mij maar toch blijf ik met open vragen zitten.

Later als mijn moeder sterft, kan ik me laten onterven van haar zodat ik de schuld niet kan erven. Klopt dit nog steeds? En is er een kans dat ik me al eerder kan laten onterven?

Nu ik echter niet meer onder hetzelfde dak woon als haar, kunnen ze alsnog aan mijn deuren komen voor de schulden van mijn moeder? Ik werk echter wel.

En zijn er tips die ik kan volgen om opgewassen te zijn tegen toekomstige problemen dat in verband staat met schulden van mijn moeder?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jan 2017 20:31

Kinderen zijn verplicht bij te dragen in de onderhoudskosten van de ouders. Dus als uw moeder naar een tehuis zou gaan, kan je verplicht worden bij te dragen naar vermogen.
Je kan geen erfenis weigeren die nog niet heeft plaatsgevonden. Uw moeder zal eerst moeten overlijden.
Als je niet samen bij uw moeder bent gedomicilieerd, kunnen ze geen schulden bij u komen opvragen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 12 jan 2017 20:40

even nog ter aanvulling: de onderhoudsplicht voor de ouders is niet persé betalingsplicht: ik leg het even uit: als je moeder niet voldoende middelen heeft om in een tehuis ondergebracht te worden, betekent dat niet automatisch dat je financieel moet bijspringen. In dat geval kan je je zeg doen en aanbieden om bijvoorbeeld in te wonen. Jij bepaalt dan hoe je je "onderhoudsplicht" invult: dat kan ook met een gedeelde "goedkope kamer in een eenvoudig tehuis. Het is dus niet zo dat de persoon in kwestie de levensstandaard bepaalt en jij afdokt.

Reclame

Propje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2017 17:43

Dank jullie wel voor jullie antwoorden! Het lucht wel enigszins op!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”