Bewindvoering

HJpw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering

#1 , 12 jan 2017 12:33

Goede middag,
Mijn man gaat morgen de bewindvoering aanvragen van zijn zus, die bij ons bijwoont. Omdat zijn zus achterstand heeft, en zij ons gevraagd heeft om haar te helpen met financiële zaken, en er geen ruzie wilt achteraf met de andere broers en zussen gaat hij dit doen. Nu wilt hij dat ik de bewindvoering op mijn naam neemt. Maar ik weet niet juist wat dat inhoud. Kan iemand mij daarover wat meer uitleg geven? Maar ikzelf heb invaliditeit, mag ik dat dan doen? Weet iemand dat.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

HJpw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jan 2017 19:50

Bedankt, Nu kan ik beginnen met lezen. Spijtig dat ik de link van de gerechtsdeurwaarder niet open krijg.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 12 jan 2017 20:54

Bewindvoering in essentio is simpele boekhouding: De eerste keer een foto van wat ze heeft en dan een of twee keer per jaar een rapportje maken van inkomsten en uitgaven en hoe haar vermogen evolueert. Bespreek dit met de broers en zussen en stel voor om dit transparant naar hen toe te doen zonder aanstelling bewindvoering. Maak ook een akkoord over vergoedingen voor inwoning.

Bewindvoering aanvragen via vrederechter is immers een gok... De vrederechter kan immers beslissen om een externe bewindvoerder aan te stellen en dat eet geld van je zus weg.

Als je overeenkomt met de toekomstige erfgenamen dan regel je t best intern (als er veel te vererven is)

Franciscus
Berichten: 38591

#5 , 12 jan 2017 22:26

Niet als de familie allemaal akkoord is en best ook aanwezig bij vrederechter.
Anders doen wat @Sirkii heeft geschreven.
Wij hadden elk een volmacht op de rekening van de LL ouder op een ogenblik dat het nog goed ging.
We deden alles via de rekening twee de meeste betalingen en het derde kind het juridische - de verkopen enz enz.
Als iemand cash geld opnam werd dat altijd op voorhand gecommuniceerd met de anderen en uitleg over de uitgaven gedaan

http://www.infogerechtsdeurwaarder.be blijkt op dit ogenblik in 'renovatie' te zijn.

HJpw
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mar 2017 08:42

In mijn vorig bericht heb ik gevraagd wat bewindvoering inhield. Ik wil jullie bedanken voor jullie reactie.

Maar de aanvraag was ingediend en de uitspraak is gedaan.
Mijn man is vertrouwenspersoon geworden en ik (die voorgedragen is als bewindvoerder) is gewoon aan de kant geschoven. De reden van de rechter toen was: ik ben niet bekwaam om een contract op te stellen tussen ons 3 omdat wij samenwonen.
Dus er is een advocaat aangesteld.
Mijn schoonzus (de beschermde) en mijn man zijn daar niet over te praten. Dus hebben wij beroep aangetekend.
Mijn schoonzus zit ondertussen ook al 3 weken zonder centen, want haar rekeningen zijn geblokkeerd. Wij hebben zelf contact met de advocaat genomen, blijkbaar had zij nog altijd niet gezegd dat zij het ging doen. Maar ik moest naar de ziekenkas en moest weten of ik dat nog moest doen of niet. Wij hebben toen alle papieren daar moeten laten en ik kon zelf naar de ziekenkas gaan. Zonder iets van papieren.
Nu vandaag moeten wij naar onze advocaat gaan om nog wat te bespreken en het eerste deel te gaan betalen.
Nu kijk ik daarjuist op de rekening om te zien hoeveel geld er nog opstaat, maar dat lukt niet. Maar mijn man is naar de bank gereden en daar krijgen we nog geld. Dus ik kan via de pc geen rekeningen meer overschrijven, dat is geblokkeerd. Dus straks even naar de bank om te zien hoe wij dat ongedaan kan krijgen, dat wij terug rekeningen kunnen betalen via de pc en kunnen zien hoeveel geld er nog opstaat.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”