Notariskosten

Schoonvader
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Notariskosten

#1 , 12 jan 2017 10:21

Ik zou mijn hypothecaire lening willen laten herzien, was geen probleem en vroeg om het te lenen bedrag op te trekken met 50000€
daar de lening lagerstond moet ik bijna hetzelfde bedrag maandelijks betalen als voordien, ook dit was geen probleem.
de procedure was ingezet en plots moest er een expert komen om de woning te schatten (eveneens te betalen). deze schat nu de woning hoger en schat dat het bedrag voor te ontlenen 75000€ moet zijn en ik een bewijs van eigen middelen moet hebben van 17000€.
Ik heb duidelijk uitgelegd dat de woning alleen het minimale van uitvoering moest zijn en niet compleet in orde.
tot verwondering moet ik nog opnieuw notariskosten betalen al blijf ik bij dezelfde bank.
Kan men deze handelingen verplichten en wat kan ik ondernemen hiertegen?

bedankt voor de Reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 12 jan 2017 12:36

Antwoord onder voorbehoud.

Als ik je antwoord goed begrijp vraag je een verhoging van het ontleende bedrag (openstaand kapitaal + bijkomende lening is hoger dan de initiele lening). De bank vroeg een (betalende) herschatting om er zich van te vergewissen dat een gedwongen verkoop bij wanbetaling zou volstaan om de verhoogde openstaande schuld te dekken.

Die 75.000€ snap ik mogelijks niet: een bank/expert gaat niet opleggen om meer te lenen. Mogelijks vindt hij dat je je renovatiebudget onderschat hebt en er 25.000€ extra nodig is en daarvoor is de geschatte waarde NA renovatie te laag zodat eigen middelen nodig zijn (17.000€) om de lening te knnen krijgen.

Met uw argument van "minimale" uitvoering verlaagt u helaas de gedwongen verkoopwaarde dus dit vliegt niet.

Het lijkt er op dat je vastzit. Je kan hoogstens nog een onderhandeling proberen met de bankdirecteur (die natuurlijk "ongelukkig" is met je vraag voor intrestherziening. (antwoord onder voorbehoud)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 jan 2017 13:10

U heeft waarschijnlijk reeds verschillende jaren afbetaald. In dat geval kan u misschien een heropname doen binnen de bestaande hypotheek. En als uw bank uw dossier OK vindt, zouden moeten akkoord gaan om een hypothecair mandaat ( is geen hypotheek , maar omzetbaar) te verlenen. Dat kost heel wat minder. Terug onderhandelen??
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#4 , 12 jan 2017 21:12

Voor zover ik kan inschatten heeft u een krediet gevraagd ad 50.000 voor verbouwingen. De schatter heeft - waarschijnlijk op basis van een beschrijving geplande werken - de kostprijs én waarde woning na verbouwingen geschat. Hij heeft de kostprijs van de geplande werken op 75.000 € ipv 50.000 € begroot. Dat heeft tot gevolg dat u eigen middelen moet ophoesten om de geplande werken tot een goed einde te brengen.
Banken financieren doorgaans geen "half uitgevoerde verbouwingen". En banken vragen inderdaad dat eerst de eigen middelen worden gebruikt, pas dan opnames van krediet.

Wat de waarborgen betreft : hypotheek of mandaat hangt af van het dossier. Kostprijs voor klant is één element. Maar een mandaat is geen echte waarborg en een veel groter risico voor de bank. Zal dus afhangen van solvabiliteit en standing kredietnemer.
Ik begrijp hier dat inbreng 17.000 blijkbaar moeilijk is dus lijkt me solvabiliteit mogelijk aan lage kant.
Is enkel een inschatting op basis beperkte gegevens.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”