In Budjetbeheer bij het plaatselijk OCMW ( Vriijwillig )

Fonsi 1 Wenst Advies
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

In Budjetbeheer bij het plaatselijk OCMW ( Vriijwillig )

#1 , 02 jan 2017 22:55

Geachte,

Beste,

Sinds januari van vorig jaar 2016 ben ik om hulp en advies gaan vragen bij het OCMW ergens in Belgie- Vlaanderen-Boechout, de gemeente waar ik toen woonde.
Gevolg, ik werd er op een "wachtlijst geplaatst" en kwam volgens de bijzondere ondernemingsraad ( lees lichtjes politiek getint -dit terzijde in aanmerking voor een zogenaamd "BUTJETBEHEER" .krachtens de wetten van etc...Op 1 mei ,dus 4 MAAND na consultatie een maatschappelijk werkster aangeduid .Op zich vind ik die wachttijd reeds te lang , zelfs veel te lang. Half Juli verhuisde ik naar een andere gemeente vlak bij mijn job. Op zich niet slecht, wel integendeel .Mijn dossier werd overgemaakt van het ene OCMW naar het andere.
Nu zeer recent kreeg ik van dat laatste OCMW een brief met de melding dat het budjetbeheer in voege was sinds 01-12-2016. Toen ik die brief las viel ik haast van mijn stoel. :o :o :o belde vervolgens om uitleg en kreeg doodleuk te horen dat dat voor mij niets veranderde maar makkelijker was voor hun administratie. Heb eerstdaags recht op een geldsom van mijn jammer genoeg overleden moeder, wanneer ik daarvan in het bezit ben stop ik met dat budjetbeheer, want daar heeft Fonsi zijn buik van vol. Met 60 euro per week hoeven rond te komen voor eten drinken noem maar op , de andere kosten medische enz. daar heb ik geen enkel recht op van één of andere tegemoetkoming .

Wanneer ik nu stop met dat budjetbeheer hoef ik dat dan door raadsman te laten geworden of gaat dat gewoon op mijn vraag en duurt dat lang?
Herkent iemand deze situatie, graag dan een reactie.

Beste wensen en vriendelijke groeten,

Fonsi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 jan 2017 23:19

Budgetbeheer kan je stoppen wanneer je zelf wil, dit vermeld je tegen u maatschappelijk asistente
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lucasgrunenwald
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2017 10:27

Beste,

Een late reactie, mss heeft U er nog wat aan.

Ik liet mijn budget beheren door thuisbegeleiding (een soort sociaal ondersteuningsproject dat wanneer je uit een moeilijke situatie komt helpt je leven terug op te bouwen). Zolang je budget niet door een professioneel bewindvoerder wordt beheerd kan je op gelijk welk moment de stekker eruit trekken. Het ocmw zal je mss de raad geven je fondsen toch te laten beheren door een advocaat MAAR wanneer je hiermee akkoord gaat geef je al je autonomie op, heb je geen inspraak meer, geen beslissingsrecht; je bent overgeleverd aan de genade van een advocaat. Daar vanaf geraken probeer ik al 6 jaar maar vrederechter en advocaat zijn twee handen op een buik, dus dat zie ik niet snel gebeuren. Een professioneel bewindvoerder heeft ook recht op een vergoeding nl. 3%van je inkomen. Daarbij komen nog tal van administratie kosten, forfetaire vergoedingen, bezoldigingen voor buitengewone ambsverrichtingen (die zijn niet duidelijk omschreven door de wetgever dus bewindvoerder kan gelijk wat inbrengen als buitengewone ambtsverrichting, de vrederechter, zijn collega dus, keurt alles goed). Overweeg je budgetbeheer door advocaat: NIET DOEN!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 24 feb 2017 11:52

Beste,

Een late reactie, mss heeft U er nog wat aan.

Ik liet mijn budget beheren door thuisbegeleiding (een soort sociaal ondersteuningsproject dat wanneer je uit een moeilijke situatie komt helpt je leven terug op te bouwen). Zolang je budget niet door een professioneel bewindvoerder wordt beheerd kan je op gelijk welk moment de stekker eruit trekken. Het ocmw zal je mss de raad geven je fondsen toch te laten beheren door een advocaat MAAR wanneer je hiermee akkoord gaat geef je al je autonomie op, heb je geen inspraak meer, geen beslissingsrecht; je bent overgeleverd aan de genade van een advocaat. Daar vanaf geraken probeer ik al 6 jaar maar vrederechter en advocaat zijn twee handen op een buik, dus dat zie ik niet snel gebeuren. Een professioneel bewindvoerder heeft ook recht op een vergoeding nl. 3%van je inkomen. Daarbij komen nog tal van administratie kosten, forfetaire vergoedingen, bezoldigingen voor buitengewone ambsverrichtingen (die zijn niet duidelijk omschreven door de wetgever dus bewindvoerder kan gelijk wat inbrengen als buitengewone ambtsverrichting, de vrederechter, zijn collega dus, keurt alles goed). Overweeg je budgetbeheer door advocaat: NIET DOEN!
U uitleg klopt niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 25 feb 2017 14:40

De onder bewind geplaatste persoon heeft geen rechten over wat hij wil of niet wil . Het is beslissing van het vredegerecht .

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 25 feb 2017 21:13

Eens lezen:
Budgetbeheer:
ps://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s& ... dWfsjgq4cA

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... nS_V85bSoQ

en collectieve schuldenregeling:
Een advocaat wordt aangesteld door de arbeidsrechtbank deze heeft de exclusieve bevoegdheid en dit sedert 1 sept. 2007
http://www.vlaamscentrumschuldenlast.be ... etail=1030
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... geling.jsp

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 26 feb 2017 17:45

Vermoedelijk bedoeld TS de OCMW raad ...en die is inderdaad een afspiegeling van de gemeenteraad.
Welke wet bedoeld u? De aangehaalde wetgeving gaat over bewindvoering wegens geestelijke onbekwaamheid en die wordt aangesteld door vrederechter.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 9sbc6cOl7g

http://www.bdmv.net/pages/Nieuwsbericht ... is%20k.pdf

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”