Beslag op vruchtgebruik mogelijk?

Peter_2017
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beslag op vruchtgebruik mogelijk?

#1 , 23 dec 2016 17:07

Graag zou ik een antwoord willen krijgen op onderstaande vraag om te bepalen of een schuldsaldoverzekering wenselijk is om mijn partner de garantie te kunnen bieden dat ze in onze woning kan blijven wonen indien ik onverwachts zou overlijden.

We staan op het punt een woning te bouwen op een stuk bouwgrond dat we dit jaar gekocht hebben. Ik ben voor 75% eigenaar, zij voor 25%. We wonen wettelijk samen, waardoor zij het vruchtgebruik heeft op mijn deel indien ik zou overlijden. Samen zijn we een hypothecaire lening aangegaan, die ieder voor de helft zullen afbetalen.

Wat zou er gebeuren wanneer ik kom te overlijden, en mijn erfenis door mijn erfgenamen wordt geweigerd? Zal mijn vriendin dan ook mijn deel van de lening moeten afbetalen (aangezien we samen de lening zijn aangegaan)? Indien ze dat niet doet (omdat ze dan zou afbetalen voor het stuk dat ze zelf niet in eigendom heeft), heeft de bank dan het recht om haar uit de woning te zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 dec 2016 17:36

Wat u hebt gedaan is absoluut niet correct tegenover uw vriendin: ze moet mee de lening - dus het huis afbetalen - maar is er geen mede-eigenaar van.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Peter_2017
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2016 18:24

Asperger, ze is voor 25% eigenaar van de woning en dus mede-eigenaar. Ze betaalt echter de helft van de lening af omdat mijn eigen middelen groter zijn. Dus helemaal correct: ieder heeft betaald voor zijn aandeel. Maar daar gaat het nu eigenlijk niet om...

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 dec 2016 18:30

OK. Naast gelezen.
Indien ze de lening niet verder aflost kan de bank gewoon beslag leggen op de woning aangezien ze er met 100 percent zekerheid een hypotheek heeft op gevestigd. Wie op bepaald ogenblik eigenaar of mede-eigenaar is interesseert de bank niet, ze zal gewoon de hypotheek uitvoeren, het huis laten verkopen en met de opbrengst of een deel daarvan de lening recupereren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”