gescheiden maar ex wil huis niet verlaten

Erol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Slechte schuldbemiddelaar

#1 , 21 dec 2016 13:29

Ik zit onder schuldbemiddeling.
Ik ben heel jong getrouwd, mijn man bleek zijn geld uit te geven aan dingen waar ik tot op heden nog geen weet van heb.
We zijn in 2014 definitief gescheiden.
Mijn man maakte na zijn vertrek in 2013 veel schulden.
Ik zit in schuldbemiddeling zodat de deurwaarders niet bij mij komen tot wanneer de rechter een vonnis heeft uitgesproken over ons vermogen.
Mijn man wou niet minnelijk regelen, waardoor de notaris een voorstel deed (daar heeft hij 3 jaar over gedaan).
Het voorstel is mijn voordeel, dus nu wil mijn ex plots toch minnelijk regelen. En dat kan zomaar. Ik wacht intussen al 3 maand op een voorstel... Hier staan blijkbaar geen conclusietermijnen op, dus ik kan blijven wachten. Ik wacht al zo lang, ben intussen al 31, en heb het gevoel niet verder te kunnen. Dit is zo frustrerend. Is het echt zo dat hij nog maanden kan doen om een voorstel te formuleren?
Ik heb de indruk dat hij alles gewoon wil rekken zodat er 7 jaar voorbij zijn en al zijn schulden in de schuldenregeling vervallen....

Intussen heeft hij al een baby, woont hij onwettig samen, trekt hij van de ziekenkas en werkt hij in het zwart. Hij leeft een rijkelijk leven vol geluk.
Ik leef in de schaduw.

Daar komt nog bij dat mijn schuldbemiddelaar alles behalve correct werkt.

Per 2 december mocht ik van hem een schrijven ontvangen van zijn jaarverslag. Daarop schreef ik hem de volgende mail, ik kon het niet langer aan. Wat denken jullie hiervan?

Beste Meester,

Ik mocht uw jaarverslag zopas ontvangen.
Daarop is te lezen dat mijn huidig maandinkomen 1350 euro is, en dat ik dit ontvang van x.
Desondanks het feit dat u denkt -of jarenlang geleden heeft vastgesteld- dat ik maandelijks dergelijke inkomsten krijg, maakt u mij toch maandelijks 900 euro over voor leefgeld en vaste kosten. Dit terwijl u ook mijn lening betaalt, die ook zo'n 900 euro is (maar dat ziet u waarschijnlijk ook niet goed, want volgens uw 'nauwkeurig' verslag bedraagt mijn lening - u noemt het huur - slechts 629,78 euro). Dat maakt dat uw uitkomsten 1800 euro bedragen. U zou elke maand dus 450 euro te weinig moeten hebben, maar toch laat u mij een jaar lang niks weten...

Het toppunt van alles is dat u bij het schrijven van uw JAARVERSLAG evenmin heeft opgemerkt dat ik AL SINDS JANUARI 2016 terug aan het werk ben als onderwijzeres en dat mijn inkomsten maandelijks 1650 euro bedragen. Dit is nog altijd minder dan 1800 euro, maar toch maakte u hier geen problemen van. Ik, als betalende cliënt, ga er van uit dat mijn schuldbemiddelaar (DIE ER VOOR INSTAAT DE FINANCIËLE KANT VAN MIJN BESTAAN TE REGELEN) nog voldoende saldo op mijn rekening zal staan hebben en dat er daarom geen leefloonvermindering plaatsvond. Ik kan niet zien hoeveel er op de rekening staat die u voor mij beheert. Evenmin kan ik het ruiken.

Integendeel, vandaag krijg ik - na mijn overmaken van de factuur van x- een brief in de bus van u (u heeft waarschijnlijk eindelijk het licht gezien) dat u heeft opgemerkt dat ik maandelijks toch wel te veel geld krijg en dat er een vermindering zal plaats vinden. Daar wordt dan ook sec bij vermeld dat de factuur aan x niet kan worden betaald en dat u ze volledigheidshalve nogmaals in bijlage verzendt. Wel, ik kan deze ook niet betalen omdat mijn schuldbemiddelaar zijn werk niet goed heeft gedaan.

X, mijn oprechte excuses voor dit ongemak. Ik weet niet goed wat nu gedaan.
Ook tegenover u had ik er op gestaan om maandelijks facturen over te maken gezien mijn lage financiële inkomsten. Ik heb dit bij de opening van mijn dossier in Gent gevraagd en tijdens mijn laatste visite heb ik u hier ook nogmaals op attent gemaakt. De factuur die ik nu voorgeschoteld krijg, is voor mij te groot. Ik heb dit bedrag niet in mijn bezit.

Kan ik op één of andere manier een andere schuldbemiddelaar toegewezen krijgen? Iemand die wel nauwkeurig werkt en de belangen van zijn klant wel ter harte neemt?
Ik vind het schandalig dat mensen met financiële problemen geholpen worden door iemand die zijn werk duidelijk niet serieus neemt en eerder een handje toesteekt om de bestaande put nog dieper te maken.

Ik wens u beiden een zorgeloos jaar toe,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Erol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 dec 2016 13:31

Oh ja, daar komt ook nog bij dat de schuldbemiddelaar nu een verzoek heeft ingediend om uitvoerbaarverklaring tegenover het fonds ter bestrijding van de overmatige schuldenlast... Ik heb enkel en alleen geen geld op zijn rubriekrekening omdat hij zijn job niet goed heeft gedaan!
Ik kan mijn huis hier toch niet door verliezen, he? :(

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 21 dec 2016 14:45

U moet de rekening niet maken van u schuldbemiddelaar, dat doet hij met goedkeuring van de rechtbank.
Jij bent geen klant van de schuldbemiddelaar, hij is aangesteld door de rechtbank als bemiddelaar tussen schuldeisers en schuldenaar.
Wat voor u van belang is dat u toegekend leefgeld stipt betaald word en dat je geen nieuwe schulden maakt.
Hij is wel verplicht om u inzage te geven van de rubriekrekening. Op eind van u csr ben je volledig schuldenvrij.
Vragen kan je altijd stellen op de griffie van de arbeidsrechtbank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 dec 2016 19:16

Naam verwijderd

lachertje
Berichten: 273

#5 , 23 dec 2016 13:01

sloeberken u zegt dat TS niet de rekening moet maken van de schuldbemiddelaar? wel als ik al die en sommige echt schrijnde verhalen lees, geef ik deze TS gelijk. Ik heb indertijd HEEL BEWUST gekozen voor budgetbeheer, 4 keer hebben ze geprobeerd richting collectieve te gaan 4 keer geweigerd alles uit handen geven, niet weten wat er gebeurd met u geld nee dank u, ik was radeloos maar niet diet radeloosheid, pluis deze site maar uit heel veel mensen die komen vragen is dit de normale gang van zaken? wat moet ik doen? hoe kan ik er uitstappen, en als men dan een klein beetje verder denkt en rekent wordt er gezegd dat hij dit doet met goedkeuring rechtbank? ik zou ook aan de alarmbel trekken juist als deze TS ik zou ook willen weten hoe komt dat hij een berekening maakt van een afbetaling lening 900€ die normaal maar 629,78€ bedraagt, is het de bedoeling dat dit vlugger wordt afbetaald? zijn er andere schuldeisers, zonder dat ik dit weet? ok dan maar zou het juist zoals TS willen weten. wil u niet aan vallen Sloeberken maar ik kan mij heel goed in de "wanhoop" van de mensen stellen. juist omdat ik in een soort gelijke situatie heb gezetten mijn budgetbegeleidster heeft in het begin echt moeten vragen om de teugels uit handen te geven en toen ik gewaar werd dit loopt zoals ik ongeveer wil kwam het vertrouwen, en kon ik het los laten

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 23 dec 2016 13:14

Ja is altijd u eigen keuze of je in csr of budgetbeheer gaat of niet, niemand verplicht u daartoe.
Indien je er toch toe besluit weet je op voorhand dat je alles uit handen geeft, en niets weerhoud u ervan om ermee te stoppen.
Je hebt u vonnis van toelating waar alles instaat, daar moet iedereen ook de bemiddelaar zich aan houden, ben je niet akkoord met iets heb je middelen ter beschikking om dit te laten onderzoeken.
je moet begrijpen dat dit de gemeenschap ook geld kost.
Voor velen lukt dit perfect en voor andere ervaren het als een nachtmerrie om alles uit handen te geven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

lachertje
Berichten: 273

#7 , 23 dec 2016 22:24

sloeberke ik geef u gelijk, er zijn mensen waar het voor nodig is, maar er zijn ook mensen die profiteren van het systeem, volgens mij heeft die man een manier gevonden om onder die schulden vandaan te komen en zijn leven terug op te bouwen. TS daar tegen weet van geen hout pijlen te maken.

als ik van haar was zou ik terug naar die rechter met de schuldbemiddelaar gaan, en vragen of die EX man niet mee kan gaan betalen aan die schulden en hoe het nu zit met "vermogen"

tevens zou ik mijn stoute schoenen aantrekken en eens gaan informeren waar hij die man kan gaan aangeven voor zwart werk "als zij bewijzen heeft " want beweren of daad werkelijk weten is een groot verschil. Als zij kan zeggen daar en daar werkt hij daar op die dagen in het zwart en hij kan dan gepakt worden, zou het niet willen terug betalen. Dacht dat er trouwens een meldpunt was voor zo iets aan te geven

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”