Onroerend beslag na vonnis onderhandse lening

doug78
Topic Starter
Berichten: 18

Onroerend beslag na vonnis onderhandse lening

#1 , 16 dec 2016 18:43

Ik ben veroordeeld tot het betalen van een som van bijna 20.000 Eur. Het vonnis werd betekend begin oktober. Ik ben niet in beroep gegaan en heb in november een betaling gedaan van 500 Eur . De raadsman vd tegenpartij dreigde met onroerend beslag. Ik heb nu zelfs 1000 Eur betaald voor december en wens verder maandelijks STIPT en correct 1.000 Eur verder te betalen.
De raadsman heeft nu echter een voorafgaand onroerend beslag laten betekenen.
Het ergste is dat de tegenpartij wel akkoord gaat (ik heb er contact mee gehad) maar dit niet verkocht krijgt aan hun raadsman. Die mensen willen niet dat mijn huis verkocht wordt en willen alsnog dat ik verder afbetaal. Wat moet ik aanvangen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2016 19:05

Zorgen dat u het bewijs hebt dat de tegenpartij akkoord gaat met afbetalingen van 1.000 euro per maand.
Vraag aan dat tegenpartij dat zij dit schriftelijk aan haar advocaat bevestigt, en aan u kopie van dit schrijven overmaakt.

doug78
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 17 dec 2016 11:26

Ok, dank u. Nu er voorafgaand onroerend beslag is , volgt er automatisch een onroerend beslag ? Is er een termijn om hiertegen in beroep te gaan of zo ? Wat kan ik doen ?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 17 dec 2016 11:42

Onroerend beslag is onroerend beslag, punt.

Het woord "voorafgaand" zal hier wel betekenen "voorafgaand aan openbare verkoop" of iets in die richting.

Dit is dus wel ernstig te nemen. Begin alvast dit weekend met het bekomen van dat ondertekend bewijs van tegenpartij, dat zij akkoord gaan met afbetalingen van 1000 € per maand.

Hebt u een advocaat?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2016 12:29

Wat u ontving is een "bevel voorafgaand aan onroerend beslag". Hierbij wordt u aangemaand uw schuld te betalen en wordt u meegedeeld dat als u dit niet doet er beslag op een onroerend goed zal gelegd worden. Dit gebeurt niet automatisch. De schuldeiser moet het initiatief nemen om beslag te (laten) leggen. De deurwaarder moet dus langskomen om effectief beslag te leggen. Daarna moet de schuldeiser aan de beslagrechter de aanstelling van een notaris vragen die belast wordt met de verkoop.

Als u geldige redenen hebt om u tegen het beslag te verzetten, kan u de zaak aanhangig maken bij de beslagrechter. Daarvoor neemt u dan best contact met een advocaat.

doug78
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 20 dec 2016 10:04

Ik heb ondertussen een onderhoud gehad met de advocaat van de tegenpartij. Die gaat zowiezo beslag leggen zegt hij. Op 8 december werd er dus een bevel betekend van voorafgaand onroerend beslag. Ik heb dus tot de 23ste. De tegenpartij is wel akkoord met 1000 eur per maand maar de raadsman zegt zowiezo dat hij beslag gaat leggen. Hij zegt wel dat hij geen notaris zal aanstellen als ik verder correct 1000 eur per maand betaal. Mijn vraag is nu, krijg ik geen problemen met de bank waar ik mijn lening heb ? Wanneer wordt de bank op de hoogte gebracht ? Nadat de tegenpartij bij de beslagrechter is geweest ?

Is het zinvol dat ik alsnog verzet aanteken vandaag of morgen tegen dat beslag ? Heb ik daar nog de mogelijkheid voor ? De tegenpartij is dus akkoord met 1000 eur per maand.

doug78
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 20 dec 2016 14:49

Ook nog een opmerking, ik ben gehuwd en mijn vrouw wist niets van deze lening. Kan er zomaar beslag gelegd worden op onroerend goederen die van ons beiden zijn ?

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 20 dec 2016 17:25

U zal iets uit te leggen hebben vrees ik; een beetje advocaat zal naar zo'n argument geen oren hebben.
Wat wel kan, is dat de uitlener de advocaat verzoekt om GEEN beslag te leggen. Per slot van rekening is het alleen de opdrachtgever die in zo'n zaken het laatste woord heeft. Maar veel tijd is er niet meer...

doug78
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 20 dec 2016 17:35

Dat vraag ik ook aan de tegenpartij en die zegt dat de advocaat koppig is. Let wel ik heb al 1500 Eur betaald, dus de kosten van de advocaat zijn daar toch al een stuk mee betaald denk ? En ik wil zelfs nog een paar duizend euros betalen zolang er geen beslag is.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 20 dec 2016 17:55

Ook een koppige advocaat heeft hier niet het laatste woord, dacht ik.
Of is het gewoon een smoes vanwege de uitlener?

Hoeveel u al betaald hebt, en de kosten... daar zal u te zijner tijd wel de rekening voor gepresenteerd worden.

Jackrussell
Berichten: 701

#11 , 25 feb 2017 14:43

Ook nog een opmerking, ik ben gehuwd en mijn vrouw wist niets van deze lening. Kan er zomaar beslag gelegd worden op onroerend goederen die van ons beiden zijn ?
Die lening kan misschien nietig verklaard worden, maar dan moet u alsnog het gehele bedrag terugbetalen.

Lood om oud ijzer. Als u geld leent, zal het terugbetaald moeten worden, hoe u het ook draait of keert.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”