overdacht schuld incasso

annetta
Topic Starter
Berichten: 12

overdacht schuld incasso

#1 , 07 dec 2016 13:24

Kan me iemand raad geven?
- in het verleden gingen mijn man en ik een lening aan bij een spaarbank, doch omwille van financiële problemen kon de lening niet terugbetaald worden en werd er in juni 2003 een vonnis uitgesproken. (datum begin lening 2001)
- op deze lening was er een schuldsaldo verzekering en bij het overlijden van mijn echtgenoot werd de premie aangewend om de achterstand aan te zuiveren doch tevens werd het dossier terug actief gesteld, dit was in mei 2009.
- vervolgens ging de spaarbank er mee akkoord als ik maandelijks een kleine afbetaling deed en daar hield ik mij dan al die tijd aan.
- zonder voorgaande verwittiging van de spaarbank ontvang ik heden een brief van een incassobureau H F uit Brussel
- met volgende vermelding : de spaarbank heeft haar openstaande vordering overgemaakt aan H F om zo de schuld te innen, ze sluiten af met een verwijzing naar art.1690 van het B.W.
- in het vervolg dien ik alle betalingen via hen te doen!!!!!!!
- opsplitsing krediet : kapitaal 328 euro / nalatigheidsintresten 3.560 euro / contractuele schadevergoeding 926 euro

Mijn vraag :
1) Ben ik verplicht om de betalingen voortaan via het incassobureau te doen? Ik heb een contract met de spaarbank en niet met H F
Zo neen ? Wat dien ik te doen?
2) Ik weet dat leningen vervallen na 10 jaar maar wat met de nalatigheidsintresten? Kunnen deze ook vervallen en zo ja graag de termijn?
3) Ik weet eigenlijk niet goed hoe reageren en begrijp ook niet de houding van de spaarbank aangezien ik mijn aflossing iedere maand deed.
Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 07 dec 2016 13:56

Heb je de bank zelf al gecontacteerd om meer uitleg te vragen?

annetta
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 07 dec 2016 17:41

Dat heb ik inderdaad vandaag gedaan, het antwoord was dat zij de opdracht tot inning doorgegeven hadden aan het incassobureau dat het dossier nu bij het incassobureau was en dat ik verdere uitleg bij hen moest vragen. Dus veel wijzer werd ik niet!!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 dec 2016 19:57

Als het incasso dit dossier overgenomen of gekocht hebben ben je verplicht je te wenden tot het incasso.

De meeste banken geven hun dossiers nu door aan incasso, en dit is 100% wettelijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 08 dec 2016 08:53

Heb je enig bewijs van dit afbetaalplan dat je had met de bank?

annetta
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 08 dec 2016 18:37

De spaarbank heeft me indertijd via een gewone brief laten weten dat zij akkoord gaan het afbetalingsplan.
Dient het incassobureau zich hieraan te houden?
Kan ik vragen naar een kwijtschelding van de nalatigheidsintresten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 dec 2016 19:16

Het incasso zal zich aan de afspraken houden, wat de kwijtschelding betreft dit kan je altijd eens vragen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”