overnemen hypotheek

kellyb25
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

overnemen hypotheek

#1 , 01 dec 2016 08:09

Hallo,

mijn vriend en ik zouden graag zijn huis overkopen.
momenteel staat dit nog geschreven onder zijn ex haar naam en hemzelf.
Zij betalen de dag van vandaag dit nog samen af.

ze zijn nog maar 4 jaar aan het afbetalen wat maakt dat ze nog puur intresten aan het betalen zijn en lang nog niet aan het
aankoop bedrag / waarde zitten van het huis. er zou nog zeker 3 jaar moeten afbetaald worden opdat er geen boete of opleg zou moeten betaald worden bij verkoop van het huis.

momenteel betaald mijn vriend de helft van de hypotheek af + de huidige huur van ons appartement.
dit is natuurlijk een enorm bedrag. Hoe dan ook lukt het ons nog steeds prima om ons kopje boven water te houden. ( gelukkig )

inmiddels hebben wij de nodige zaken gedaan maar helaas werd onze aanvraag tot lenen geweigerd wegens te weinig eigen inbreng.
het herschrijven bij de notaris was al snel een mooie 16.500 euro, dus we vielen best wel even achterover en hadden ons niet op zo een grote kost
ingesteld.

we zijn er het hart van in dat de aanvraag werd geweigerd.

nu kwam hij op het idee dat ik eventueel zijn ex haar deel zou overnemen ( hypotheek, kadastraal inkomen etc.. )
dit laten schrijven bij een notaris, opdat mijn reeds betaald deel zou meegenomen worden bij het inkopen van zodra de lening
schappelijker ligt en realistischer.

ik weet niet eens of dit wel mogelijk is.
een half huis betalen dat niet van mij is zie ik niet direct zitten maar ik overweeg alle mogelijkheden mocht dit wel kunnen geschreven worden bij de notaris.

graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 16 jan 2017 18:42

U moet toch maar het gedeelte van de ex echtgenote overnemen?
Wie dat betaald doet er niet toe alleen u of samen met uw vriend.

Sianna
Berichten: 156

#3 , 16 jan 2017 23:21

Goede raad van iemand die het meegemaakt heeft: als u intekent bij de bank, teken dan ook in bij de notaris! Indien het niet leer werkt tussen uw vriend en uzelf en alleen de hypotheek staat op uw naam, komen er gegarandeerd problemen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 17 jan 2017 21:04

Een half huis kopen is niet evident. Uiteindelijk zal uw vriend ook moeten meetekenen als hypotheekverstrekker (hij is immers eigenaar van de andere helft.
Mogelijkheden :

- je kan natuurlijk bij meer dan 1 bank informeren. Sommige banken doen nog hoge quota leningen.
- je kan natuurlijk ook nagaan of het niet mogelijk is in de bestaande lening de ex door de bank te laten schrappen (desolidarisatie) en tegelijk jouw te laten opnemen als medeschuldenaar (solidarisatie) Als jouw inkomsten in dezelfde grootte orde zijn als die van de ex vormt dat zelden een probleem. Als je natuurlijk nog moet bijlenen kan dat mogelijk wel opnieuw voor problemen zorgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”