schulden van ex man betalen

hildetsj2
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schulden van ex man betalen

#1 , 21 nov 2016 13:55

ik ben Hilde werkzaam als ervaringsdeskundige. Ik kom heel regelmatig het volgende probleem tegen.

Vouwen die uit de echt gescheiden zijn en die alleen moeten betalen voor de schulden die gemaakt zijn toen ze nog samen waren met hun ex man. Vaak is de man ambtshalve afgeschreven en spoorloos of terug naar land van herkomst. Vaak zijn het ook schulden die de man alleen gemaakt heeft, boetes op zijn naam of hij was zelfstandig en geen belastingen betaald, terwijl de vrouw helemaal niet werkte die tijd. Als de ex man een boete heeft laat zeggen voor geweld tegen zijn vrouw, dan moet de vrouw eigenlijk niet betalen voor die boete, dat zou nogal gek zijn, maar de meeste boetes hebben de vrouwen over het algemeen ook niet gemaakt en toch moeten ze daar dan wel voor blijven betalen.

De vrouwen, meestal met kinderen hebben vaak heel weinig inkomen en geen alimentatie, dat kan dan goedkomen door DAVO in te schakelen, maar de schulden, daar moet ze alleen proberen uit te komen zonder hulp van ex man. De vrouwen die ik gezien heb de laatste maanden hadden schulden van 15.000 en 20.000 euro of meer. Door afwezigheid van de ex man is de schuld dus ten laste van de vrouw die ze nog wel vinden. Is hier een oplossing voor? Kan ik die vrouwen helpen op de één of andere manier? Ik hoor graag uw raad in deze of hoe u hiermee zou omgaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 27 nov 2016 17:47

Misschien eens bij een www.caw.be gaan vragen.
Mij lijkt een CSR aangewezen. Arbeidsrechter kan mogelijk verschoonbaarheid uitspreken.
Probleem is vermoedelijk gehuwd met gemeenschap van goederen en aanwinsten of een borgstelling getekend ...met als gevolg dat beide partijen in solidum ( dus hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de ganse som).
De partij die kan betalen moet dan maar het geld gaan halen bij de (verdwenen) partner.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”