kwijtschelding schulden

vheid
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

kwijtschelding schulden

#1 , 21 nov 2016 11:15

hoi, ik heb een vraagje over kwijtschelding schulden. ik ben in collectieve schuldenregeling. sinds dit jaar april. ik heb vorig jaar in november 3 hartaanvallen gehad op een week en hoopte nadien nog te kunnen gaan werken maar dit is helaas niet meer mogelijk. ik ben dit jaar in april in collectie gegaan omdat ik niet met mijn dochtertje op straat wilde belanden. nu lees ik vaak op verschillende sites als je invalide bent dat je een kwijtschelding kan aanvragen bij de rechtbank. ik heb sinds november nog 2 operaties gehad maar deze hebben niet geholpen en ben nu sinds 13 nov dit jaar op invaliditeit. kan iemand mij mss een antwoord geven of ik deze kwijtschelding kan aanvragen ? ik kan en mag niet meer gaan werken van de cardioloog zelfs niet meer voor 3 uurtjes per dag ofzo... ik ben 43j en heb een schuld van e31000... ik wilde graag langs deze weg hopelijk een antwoord te vinden voor dat ik het eerst aan mijn schuldbemiddelaar ga vragen... ik had een brief van mijn schuldbemiddelaar gekregen dat er e10 p maand over is om mijn schuldeisers te kunne betalen, ook wil ik even vermelden dat ik geen eigendom heb, geen auto of dure spullen die ze kunnen verkopen...

hopelijk kunnen jullie mij helpen, alvast bedankt...
Laatst gewijzigd door vheid op 21 nov 2016 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2016 11:21

Inderdaad dit kan via je schuldbemiddelaar, maar indien hij dit niet wil, kan je het zelf via de rechter van je CSR.,

Dit moet via je collectieve gaan!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vheid
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2016 11:27

denlowie, bedankt voor je snelle reactie. gaat dit ook als ik nog maar pas in collectieve ben ? ik ben er nog maar sinds april dit jaar in gestapt...

groetjes

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 21 nov 2016 11:34

Wel even opletten met dit.

Wanneer er geen minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling mogelijk is omdat je gewoon te weinig middelen hebt om je schulden ooit terug te kunnen betalen, kan de rechter je schulden volledig kwijtschelden. Dit wordt een totale kwijtschelding van schulden zonder aanzuiveringsregeling genoemd.
Voorbeeld: Je bent volledig invalide en er is geen mogelijkheid meer om ooit jouw inkomsten te verhogen.
Voorbeeld: Je bent op pensioen en je inkomen zal niet meer omhoog gaan.
In prinicpe moet de schuldbemiddelaar een vraag tot totale kwijtschelding voorleggen aan de rechter. Maar als hij nalaat dit te doen, terwijl jij meent dat dit voor jou de enige oplossing is, kan jij dit ook vragen aan de rechter.
De rechter is bij een totale kwijtschelding verplicht om alle voor beslag vatbare goederen te laten verkopen. Bij een totale kwijtschelding van schulden zal dus je woning, je auto... verkocht worden. In praktijk zal dit enkel gebeuren wanneer je over waardevolle eigendom beschikt (zoals een eigen woning of een auto).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”