lening van familie om te beleggen

sanderos17
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

lening van familie om te beleggen

#1 , 17 nov 2016 18:20

Beste,

Wij zijn 2 vrienden die werken in het bank –en verzekeringswezen. Sinds geruime tijd beleggen we onze eigen spaarcenten in diverse financiële instrumenten.

Gezien ons dit aardig lukt, krijgen wij van familie en vrienden de vraag of wij ook wat van hun gelden zouden willen beleggen, hetzij op een gelijkaardige manier, hetzij iets defensiever. De bedoeling is dat we bepaalde formules naar voor schuiven, waarbij we beloven het geld terug te betalen op een bepaalde einddatum (5 – 7 – 10 jaar) met een vooropgesteld vast percentage als interest. Dit neigt dus eerder naar een vorm van een persoonlijke lening tussen 2 partijen. Cruciale vraag is, of wij zoiets wettelijk gezien mogen doen? Ik heb bv van mijn vader 25.000 EUR geleend op 10 jaar voor de aankoop van vastgoed, waarbij ik jaarlijks een interest betaal. Ons idee ligt dan ook in het verlengde van voorgaand voorbeeld.

We willen echter ook niet in strijd zijn met de huidige regels en onze job niet verliezen, vandaar dat we hier eens informeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 18 nov 2016 13:10

Voor je job: geen idee. Dat zal afhangen van je contract. Maar als je er niks over zegt op kantoor veronderstel ik dat men er niet kan achter komen.

Ja, iedereen mag lenen van iedereen. Wel een goede schriftelijke overeenkomst opmaken.

Op interestbetalingen tussen 2 partijen dient door de tussenpersoon (in deze, jij) roerende voorheffing afgehouden en doorgestort te worden aan de staat. Vanaf 2017 is dat 30%. Ik heb er zelf toevallig ook al over zitten denken. Welke interestvoet hadden jullie in gedachten? Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk niet te vergeten dat je dat geld ooit nog zult moeten terugbetalen.. als je het verliest heb je natuurlijk een probleem.

Ook: dit is nu een laag bedrag waarover je spreekt, maar de fiscus zou kunnen opperen dat dit geen "normaal beheer" meer is (dat is het in feite ook niet). De geboekte meerwaarden zouden niet langer belastingvrij zijn, maar in principe belastbaar aan 33%. Mogelijk kan het de moeite zijn een vennootschap op te richten.

Mijn persoonlijk probleem met dit gegeven is dat ze je langs de ene kant vragen om te beleggen in iets defensiever, en je langs de andere kant de vergoeding "capped" op een vaste vergoeding. Eig. is het niet logisch dat ze je dat vragen, uiteindelijk beleg je in wat je snapt, en als je al jaren rendementen van 10-20% kan halen per jaar, dan kan defensiever gaan beleggen (bv. niet meer in tech, maar in "value" aandelen) soms het rendement wel eens drastisch omgooien indien deze bedrijven buiten je expertisesector liggen.

sanderos17
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2016 15:27

Bedoel je dan afhangen van het contract? het leningscontract? of het contract die we hebben met onze werkgever?

Eerst gingen we gewoon beheer doen van hun geld, maar hierdoor komen we wss in de problemen met het FSMA en dergelijke.

Ons laatste idee is dus gewoon geld lenen waarop wij dan een bepaalde interest op betalen.
Het zou dus zoiezo een defensief beleggingsproduct zijn. Mss dat we nog iets van winstdeelname kunnen geven, maar op welke manieer wij dit zouden kunnen doen is ons ook nog onbekend.

Het idee is dus om 3 verschillende formules aan te bieden:
5 jaar - 2.25%
7 jaar - 2.75%
10 jaar - 3.25%

met de roerende voorheffing werd nog geen rekening gehouden.
Op eindvvd moeten we dan inderdaad het geld terugbetalen, maar als we op 5 - 10 jaar zitten moet dit wel mogelijk zijn.
slechtere beursjaren kunnen eventueel overbrugd worden met Eigen kapitaal (geniet niet onze voorkeur)

Vanaf wanneer is het geen normaal beheer meer? Ik denk dat ons kapitaal die we zouden kunnen ophalen maximaal 200.000 euro zal zijn.
Onder welke vorm zouden wij dan een venootschap moeten oprichten? BVBA, NV, VOF, ...?
Hierbij komen toch ook kosten kijken? oprichting, wanneer we geld uit de venootschap willen halen, etcetera, volgens ons kan dit nooit voordeliger zijn?

Reclame

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#4 , 18 nov 2016 18:29

Dit soort strapatsen is in elke degelijke bank gewoonweg verboden. Dat heet "parallel bankieren". U heeft niet de bevoegdheid - op welke wijze ook - om gelden van anderen ten persoonlijke titel te beleggen. Al helemaal niet indien een "belegger" ter goeder trouw een link zou kunnen leggen tussen u en de bank in kwestie. Primo kan u niet uitsluiten dat u "klanten werft" mede door het mogelijk vertrouwen dat zij hebben in de bankinstelling waarvoor u werkt en de functie die u daar bekleedt. Secundo spreekt u van "formules aanbieden met bepaalde rentes". Misschien best eens googelen op MIFId en MIFID 2. U bent niet in het recht om beleggingsvormen aan te bieden en u kan al helemaal geen rentes garanderen.
De redenering die u maakt heeft er in het verleden toe geleid dat veel beleggers "opgelicht" werden omdat de adviseur - al dan niet ter goeder trouw - zijn voornemens niet kon hard maken. Elke bank heeft ook een deontologische code en een plichtenleer. Ik stel voor dat u deze even leest.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 18 nov 2016 23:02

> Vanaf wanneer is het geen normaal beheer meer? Ik denk dat ons kapitaal die we zouden kunnen ophalen maximaal 200.000 euro zal zijn.

De regel zegt dat persoonlijk geboekte meerwaarden die binnen het normaal beheer van privévermogen ("goede huisvader") vallen belastingvrij zijn. In principe is lenen van derden om te investeren geen normaal beheer van uw eigen privé vermogen.

> Onder welke vorm zouden wij dan een venootschap moeten oprichten? BVBA, NV, VOF, ...?

Dat kiest u zelf. De rentevergoeding is binnen de vennootschap dan wel aftrekbaar. Meerwaarden op aandelen zijn na 1 jaar belastingvrij in de vennootschap, anders belastbaar aan 25%. Na 5-10 jaar liquideer je dat vehikel door gebruik van de liquidatiereserve.

> Hierbij komen toch ook kosten kijken? oprichting, wanneer we geld uit de venootschap willen halen, etcetera, volgens ons kan dit nooit voordeliger zijn?

Voordeliger dan wat? De opbrengsten? Hoeveel rendement beoog je per jaar? 10% op €200.000 is €20.000 per jaar. Voor een simpele vennootschap (bv. VOF) moet dat in principe niet veel kosten (€500-1,000 per jaar). Dan ben je wel persoonlijk aansprakelijk, maar in principe niet echt een probleem als het geld van vrienden en familie komt.. ik ga er van uit dat je, zelfs indien je de hele som verliest, het zal terug betalen.

Wel een laag rendement. Geven mensen je geld aan zo'n rentevoet? Misschien moet ik dan ook de ronde is doen en een miljoen ophalen -- ik heb ook al jaren goeie rendementen op de beurs.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 18 nov 2016 23:12, 5 keer totaal gewijzigd.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 18 nov 2016 23:05

Dit soort strapatsen is in elke degelijke bank gewoonweg verboden. Dat heet "parallel bankieren". U heeft niet de bevoegdheid - op welke wijze ook - om gelden van anderen ten persoonlijke titel te beleggen. Al helemaal niet indien een "belegger" ter goeder trouw een link zou kunnen leggen tussen u en de bank in kwestie. Primo kan u niet uitsluiten dat u "klanten werft" mede door het mogelijk vertrouwen dat zij hebben in de bankinstelling waarvoor u werkt en de functie die u daar bekleedt. Secundo spreekt u van "formules aanbieden met bepaalde rentes". Misschien best eens googelen op MIFId en MIFID 2. U bent niet in het recht om beleggingsvormen aan te bieden en u kan al helemaal geen rentes garanderen.
De redenering die u maakt heeft er in het verleden toe geleid dat veel beleggers "opgelicht" werden omdat de adviseur - al dan niet ter goeder trouw - zijn voornemens niet kon hard maken. Elke bank heeft ook een deontologische code en een plichtenleer. Ik stel voor dat u deze even leest.
Valt er in principe buiten als het een beperkt aantal investeerders zijn die men reeds kende, of via via kende. Als ik persoonlijk (of via via) 10 personen kan vinden die mij €50,000-100,000 geven (als lening, of via een investering in aandelen van een vennootschap) is er geen probleem. Dit is een side projectje, niet hun voltijdse job.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#7 , 19 nov 2016 16:10

Fortuin,

als je dat doet bij pakweg KBC, Belfius of BNP Paribas Fortis mag je je opzeg verwachten. Elk bijberoep moet aangegeven en goedgekeurd worden. Dit gaan ze echt niet goedkeuren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 19 nov 2016 17:05

Zou kunnen. Geen idee (lees mijn eerste post, zal afhangen van je contract). Ik werk dan ook niet bij een bank, maar doe gewoon als ondernemer en investeerder mijn ding.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”