lening bij de bank

Merlinblackaon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

lening bij de bank

#1 , 15 nov 2016 17:39

Ik wil een lening bij de bank aanvragen maar ik woon wettelijksamen, moet mijn partner ook zijn handtekening zetten? Zijn naam komt niet voor op mijn documenten, staat alleen bij de gemeente in geschreven als wettelijksamen wonende.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 16 nov 2016 10:58

Neen, bij mijn weten gezien er TOTAAL geen vermenging is van vermogens.
En best ook niet doen gezien indien u uiteen zou gaan in een juridisch wespennest terechtkomt.
Om een vb te noemen tussen jullie is diefstal perfect mogelijk, bij gehuwden is dat een grond van verschoning.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2016 12:41

Dit kan zijn als borg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 16 nov 2016 12:47

Inderdaad kan een vraag van bank zijn.
Best deze - als het kan- beperken tot een bepaald bedrag en termijn.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#5 , 16 nov 2016 20:53

Beste

Toch wel opletten

uit

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... samenwonen

Rechten en plichten van de samenwonenden

Het burgerlijk wetboek bepaalt dat samenwonenden de volgende rechten en plichten hebben:

De bescherming van de gezinswoning. De gezinswoning omvat de gemeenschappelijke woning en het huisraad van de samenwonenden. Een van de samenwonenden kan niet op eigen houtje beslissen de gezinswoning te verkopen, weg te schenken of er een hypotheek op te nemen. De andere samenwonende moet daarmee akkoord gaan. Als deze zonder goede reden weigert, kan de rechtbank de andere samenwonende toelaten toch alleen te handelen.
Samenwonenden moeten bijdragen in de lasten van het samenleven naar evenredigheid van hun mogelijkheden. Dat betekent dat beide samenwonenden net als echtgenoten verplicht zijn om in de lasten van het huishouden te voorzien. Ook de kosten van onderhoud, opvoeding en opleiding van de kinderen die in het gezin worden opgenomen, vallen hieronder, ongeacht of het om gemeenschappelijke kinderen gaat. Samenwonenden delen eveneens de onroerende voorheffing voor de woning waarvan een van beide eigenaar is, en de verkeersbelasting van het gemeenschappelijk voertuig.
In bepaalde schulden bestaat er hoofdelijke verbintenis tussen samenwonenden. Wanneer een van de samenwonenden een schuld aangaat die noodzakelijk is voor de behoeften van de samenwonenden of van de kinderen die zij samen opvoeden, dan is de andere samenwonende eveneens aansprakelijk. Voorbeelden van deze schulden zijn: een lening voor een woning, een autolening, …
Dit geldt niet voor schulden die buitensporig zijn in verhouding tot de financiële middelen waarover de samenwonenden beschikken.

Als een bankier weet dat een kredietnemer wettelijk samenwoont is het zijn plicht na te gaan of de leenlast de verplichtingen van de kredietnemer niet in het gedrang brengt. De wettelijk samenwonende moet in staat zijn bovenop kredietlast zijn "lasten in het huishouden te voorzien"

Borgstelling om niet wordt door geen enkel ernstige bank nog toegepast wegens grote kans om borgstelling geschrapt zien te worden door rechtbank in voorkomend geval.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 16 nov 2016 23:19

Maar stopt bij niet meer samenwonen (opzeggen contract beiden of eenzijdig en vaststelling door GDW) en dan begint de 'zever' want mee getekend.....
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... eeindigen/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”