Fiducre gerechtsdeurwaarder debetsaldo heel oude rekening

buckie2700
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fiducre gerechtsdeurwaarder debetsaldo heel oude rekening

#1 , 04 nov 2016 16:08

Ik heb vandaag een brief in de bus gekregen van een gerechtsdeurwaarder, met de vraag een bedrag (over 2000€) binnen de 15 dagen over te maken, betreffende een debetsaldo op een zichtrekening.

Dit betreft een rekening bij wat destijds de kredietbank was (nu KBC).
Deze zichtrekening is niet meer gebruikt sinds begin 1994. In dat jaar ben ik naar het buitenland verhuisd waar ik bijna 20 jaar gewoond heb. Ik heb in die 20 jaar dus ook nooit iets vernomen van die bank.

Nu woon ik sinds iets meer dan 2 jaar terug in België, en vandaag dan deze brief.

Sinds mijn terugkomst naar België zonder probleem kredietkaart (met opening kredietlijn onbepaalde duur), en een autolening verkregen.
Deze beide kredieten staan dan ook op mijn dossier van kredieten bij de NBB onder kredieten zonder nalatige betalingen.
Voor de rest staat er niets anders vermeld in dat NBB dossier.

Op de brief staat ook volgende vermeld:

"Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering. (dagvaarding voor de rechtbank of beslag)"

en

"Bij gebreke hieraan zal Fiducre de nodige stappen ondernemen waarbij een gerechtelijke procedure niet uitgesloten is"

Is dit normaal sinds de lange periode niet verjaard?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2016 17:15

De verjaringstermijn is tien jaar. Voor de gevorderde intrest zelfs maar vijf jaar.
Schrijf aan Fiducre dat volgens u de vordering verjaard is, tenzij zij het bewijs bijbrengen dat de verjaring tijdig gestuit werd. Vermoedelijk is dat laatste niet gebeurd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2016 18:50

het zou perfect kunnen dat men deze wel gestuit heeft, en je een aangetekende zending gestuurd heeft op je oud adres in België, daar je hier niet meer was zal die terug gestuurd zijn, en als dit gebeurt is zal je dit moeten betalen, weliswaar zonder intresten!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2016 19:45

Een aangetekende zending volstaat in beginsel niet om de verjaring te stuiten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2016 19:53

Op 8 mei 2013 heeft de Kamer van Volksvertegenwoordigers een wetsontwerp aangenomen dat een bijkomende stuitingsgrond invoert in artikel 2244 van het Burgerlijk Wetboek. Voortaan zal een ingebrekestelling onder bepaalde voorwaarden de verjaring stuiten.

bron: http://www.eubelius.com/nl/spotlight/st ... kestelling
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 nov 2016 22:53

Dit is een uitzondering die enkel zin heeft als de ingebrekestelling verstuurd wordt op het ogenblik dat het resterende gedeelte van de verjaringstermijn minder dan één jaar bedraagt. Er begint dan een nieuwe termijn van één jaar te lopen. De ingebrekestelling moet verzonden worden door een advocaat of gerechtsdeurwaarder. De kans dat dit van toepassing is lijkt mij nihil te zijn.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”