Zijn er nadelen aan een afbetaald huis?

Dominique1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zijn er nadelen aan een afbetaald huis?

#1 , 21 okt 2016 21:41

Ik weet niet of mijn vraag onder fiscaliteit of onder vastgoed recht valt.
Wij zijn in de laatste rechte lijn van onze huisafbetaling, er blijft nog 6 jaar (33.000€ saldo - 7000€ intrest) te betalen.
Maar door gezondheids omstandigheden gaan we in de volgende jaren flink wat minder verdienen ongeveer de som van wat we afbetalen minder.
Ik zit hier nu al een uur te suffen, te rekenen en te tellen maar heb toch een beetje hulp nodig.
Als we ons huis nu in één keer afbetalen 33000€ + wederbeleggingsvergoeding zijn we onze spaarpot kwijt maar ook onze afbetaling valt als een blok van onze schouders en we hebben weer wat meer financiële ademruimte.
Het grote voordeel zou zijn dat we in de toekomst beter zouden rondkomen met onze mindere inkomsten want de afbetaling is weg.
In de familie en vriendenkring zegt men mij dat ik moet opletten want dat er zeer veel nadelen verbonden zijn aan het wonen in een afbetaald huis.
Ze zeggen dat het beter is een lening lopende te hebben omdat je dat fiskaal kunt inbrengen en dat een afbetaald huis alleen maar nadelen heeft.

Ik persoonlijk zie alleen maar de 7000€ intrest die niet moet betaald worden en de maandelijkse afbetaling die wegvalt ik zie dus voordelen.
Als nadelen de spaarboek die toch niets opbrengt die weg is en geen jaarlijkse aftrekpost meer.

Kan mij iemand helpen of overzie ik iets belangrijks?
Wat zijn de gevaren van een vervroegde terugbetaling in de laatste 6 jaar?
Welk fiskaal voor of nadeel is er aan een afbetaald huis?

Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2016 22:02

hebben jullie beide een fiscaal belastbaar inkomen? Beide eigenaar van de woning?

Dominique1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2016 22:04

Ja we hebben beide ongeveer hetzelfde inkomen en we zijn beide eigenaar van onze woning

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 21 okt 2016 22:12

lening van voor of na 2005?

Dominique1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2016 22:17

Lening van voor 2005 (van 2002)

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”