Fout van de bank

Ammonra
Topic Starter

Fout van de bank

#1 , 18 okt 2016 17:12

Hallo allemaal,

Ik heb hier een onderwerp geopend een maandje geleden ivm schuld bij X.

Het gaat om ongeveer 15.000 euro die op zwarte lijst van nbb werd gemeld, en ongeveer 15.000 euro interesten. Dus in totaal bijna 30.000 euro.

Ik heb hiervoor onmiddelijk de ombudsdienst gecontacteerd. En alle informatie doorgestuurd. Een maand later krijg ik een brief van de ombudsdienst.

En ze zeggen dat de standpunt van de bank is het volgende:

"X meldt dat u in 2008 voor het eerst in negatief werd gemeld bij de nbb betreffende dit dossier. In 2009 werd door een fout in het systeem van de bank de melding bij de NBB als geregulariseerd doorgegeven. Bij de verkoop van het dossier aan Y in juni 2016 werd deze fout rechtgezet. En werd u opnieuw gemeld. Zonder regulatie, zal de melding tot 2018 worden aangehouden. Er gaat dus geen nieuwe termijn van 10 jaar lopen vanaf de melding dit jaar.

X bevestigd dat u geen post meer heeft ontvangen over dit krediet na 2009."

Nu had ik Y gecontacteerd en direct vroeg ze "hoeveel kan je maandelijks afbetalen" ik heb gezegd "daar kan ik geen antwoord op geven tot ik weet hoeveel het totaal bedrag is. Want ik ben niet van plan om 15000 euro interesten boven de schuld te betalen" en ze zei "daarvoor moet u dan maar een brief schrijven en opsturen hoeveel je totaal schuld moet zijn" ze heeft daarna nogmaal 2 keer geprobeerd om een antwoord te krijgen hoeveel ik zou willen maandelijks afbetalen.

Wat kan ik nu nog doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 18 okt 2016 18:13

Schrijf die brief naar de bank dan. Doe een eerlijk voorstel om schuld + terechte interesten af te betalen. De schuld is uiteindelijk altijd blijven bestaan, ongeacht wat er aan de NBB werd doorgegeven. Door niet te antwoorden, gaat u enkel meer interesten krijgen.

Ammonra
Topic Starter

#3 , 18 okt 2016 18:27

Ik was aan het denken wat voor mij eerlijk lijkt is dat ik de hoofdsom afbetaal, + de correcte interesten die bij de lening afgesloten werd en met de interesten die van 2008 tot 2009 zijn gemaakt en dat ze het er terug afhalen van de NBB. Voor mij lijkt dit een zeer redelijke voorstel, of ben ik verkeerd?

Reclame

LeenW

#4 , 18 okt 2016 18:30

Lijkt mij ook schappelijk. U kunt ook vragen om zolang u tijdig afbetaalt geen verdere interesten te vorderen.

sloeberken

#5 , 18 okt 2016 18:31

De schuld is doorverkocht, hierdoor is de bank geen schuldeiser meer, maar het incasso daar zal je moeten mee onderhandelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 okt 2016 19:21

Je weet dat je een schuld van 15.000€ heeft, en je reageert zelf niet naar de bank toe dat er iets fout gaat, wie is hier dan de hoofd schuldigen ??

Denk je echt dat een bank 15.000€ ergens gaan vergeten ??

Probeer met de incasso een goed voorstel uit te werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 18 okt 2016 19:48

Gelieve de bank NIET meer te vernoemen. het is niet toegelaten om namen van bedrijven te noemen.

Ammonra
Topic Starter

#8 , 18 okt 2016 19:53

@denlowie, niemand sprak hier over vergetelheid. Bedankt alvast voor de advies.

@leenw en sloeberken, dank jullie voor de reactie en advies.

Ammonra
Topic Starter

#9 , 18 okt 2016 19:54

Gelieve de bank NIET meer te vernoemen. het is niet toegelaten om namen van bedrijven te noemen.

Mijn excuses hiervoor.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”