Hogere eigen inbreng woonkrediet

Freddd
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hogere eigen inbreng woonkrediet

#1 , 17 okt 2016 00:12

In 2009 kopen mijn partner en ïk een woning aan. Op dat moment waren we feitelijk samenwonend. Er werd een gezamenlijk woonkrediet aangegaan voor 230K Euro en we werden elk voor 50% eigenaar van de woning. In 2010 wordt mijn partner werkloos en ze kan haar deel van de maandaflossingen niet meer afbetalen, waardoor ik deze voor bijna 2 jaar volledig heb betaald via mijn persoonlijke rekening. In 2015 zijn we uit elkaar gegaan. Ik ben in de woning blijven wonen en mijn ex partner is verhuisd. Ik betaal nu al weer een jaar de woonlening alleen verder af.

Ex partner wil nu haar deel van de woning, dewelke nu op 270K Euro geschat wordt. Openstaand kapitaal bedraagt nu nog 200K Euro. Ex heeft zodoende recht op de helft van het verschil tussen geschatte waarde en openstaand kapitaal, namelijk 35K Euro.

Mijn vraag is nu, mag ik de aflossingen die ik 3 jaar lang in haar plaats betaalde in mindering brengen van het deel waar ex partner recht op heeft? Ik kan dit uiteraard bewijzen dmv mijn rekeninguittreksels.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 17 okt 2016 09:16

Je stuurt je ex best de berekening door, waardoor je op 35k terecht komt.
Daaronder vermeld je dat je gedurende 3 jaar op eigen houtje de woonst hebt afbetaald, dit is xxx euro aan kapitaal (bekijk je aflossingstabel), waardoor het openstaand saldo van kapitaal nog xxx bedraagt (trek dit dus af van die 35k).

Dat bedrag stort je gewoon over.

Als je ex niet akkoord is, zal ze je voor de rechter moeten slepen, en daar zal je inderdaad kunnen bewijzen dat je niet foutief gehandeld hebt.

Freddd
Topic Starter

#3 , 19 okt 2016 15:39

Bedankt voor het antwoord.
Mag ik dan het volledige kapitaal in rekening brengen of slechts de helft?

Reclame

Sirkii

#4 , 20 okt 2016 00:22

Best eerst naar je notaris gaan (of bemiddelaar) vooraleer je ook maar euro's begint te betalen :

* Ex heeft bv recht op compensatie wegens verlies van meeneembaarheid bij verkoop.
* huis was 50/50 : waar staat er dat er 50/50 diende bijgedragen te worden in de lasten ? ... Misschien waren de lasten wel (wat verdedigbaar is) proportioneel met het inkomen van jullie beiden.
* Mij lijkt 50/50 tot aan de scheidingsdatum "fair" tenzij de scheiding van goederen ervoor expliciet anders afgesproken was : Da's zoals wettelijk getrouwd geweest te zijn.

Ik zou een juridische slag absoluut vermijden (gedwongen verkoop etc) doch - als je ex dit bespreekbaar vindt - via een financieeel bemiddelaar een deal te proberen laten maken om op een faire basis het huis over te nemen.

Freddd
Topic Starter

#5 , 28 okt 2016 18:02

Ik heb nu een schatting van een beëdigd schatter en die komt op 268K Euro.
Ik kan 35K eigen inbreng aantonen en daarbovenop 3 jaar lang (36 maand) 1000 Euro per maand aan kapitaal en intresten betaald, zijnde 36K Euro. Ook nutsvoorzieningen werden de laatste, 3 jaar door mij betaald, evenals brandverzekering en KI, samen goed voor 10K.
Het openstaand kapitaal bedraagt 188K.
Huis was idd 50/50.
Alvorens ik met mijn ex in contact treed had ik graag geweten of volgende redenering klopt :

268 - (36 +10) = 242 - 188 = 54K te verdelen?

Alvast bedankt voor de reactie

Freddd
Topic Starter

#6 , 28 okt 2016 18:06

Sorry, hieronder nieuwe berekening 268 - (36 +10) = 222 -188 = 34 te verdelen.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”