verzekeringsmaatschapij dwingt mij polis op

klassen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verzekeringsmaatschapij dwingt mij polis op

#1 , 19 aug 2016 16:08

Hallo, ik heb bij een aantal verzekeingsmaatschpijen offertes opgevraagd voor een brandverzekering. Ik kwam terecht bij A die een lage prijs bood. Hier werd er nog niets gezegd over de algemene voorwaarden van de polis. Na een paar mails met een door mij gekozen kantoor werd er mij gezegd dat het om "feel at home" contract gaat. Ik moest dan naar het kantoor gaan om een contact formulier te tekenen dat mijn gegevens had (nog geen polis) en een brief om de oude polis te beeindigen. Dit was zogezegd nodig om mij de polis op te sturen. Dan kreeg ik later het contract toegestuurd. Hierin bleek het om een minderwaardige polis te gaan met een slechtere dekking voor dezelefde prijs. A zei dan dat het eigenlijk over dat contract ging. Ik heb dat toen geweigerd te ondertekenen en heb ondertussen al een andere brandverzekering bij een andere maatschapij.

Nu krijg ik steeds aanmaningen van A om de premie voor een polis bij hun te betalen. Ik heb ook hun gecontacteerd en zij negeren mij en mijn vorderingen om een contract dat ik niet heb ondertekend stop te zetten. Vandaag kreeg ik na verschillende aanmaningen van A een brief van hun advocaat die voor een minnelijke invordering van de premie vraagt of anders verder zal gaan tot het instellen van een gerechtelijke invordering.

Verhaal in het kort verzekeringsmaatschapij A stuurt aanmaningen+ advocaat om een brandverzekering premie te betalen die ik nooit ondertekend heb.

Kan ik iets doen tegen deze oneerlijke praktijken?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 19 aug 2016 16:59

Dat zal zeer sterk afhangen van de bewoordingen die u hebt gebruikt. Ging het om e-mails?

klassen
Topic Starter

#3 , 19 aug 2016 17:30

Ja in heb uitsluitend emails gebruikt. Zij hadden emails goedgekeurd om de polis the beeindigen. Waarom moest ik eigelijk een mail sturen om iets the beeindigen day I nooit getenkend heb. De fout ligt bij hun

Reclame

WP002

#4 , 19 aug 2016 22:13

Dan hangt het er van af wat u precies in die e-mails hebt gezet, m.a.w. of er een akkoord is gesloten of dat u louter om informatie hebt gevraagd. De formulering daarvan is belangrijk, elk woord daarin kan van belang zijn. Als u iets hebt geschreven in de zin van 'doe maar, stuur het contract maar op', dan hangt u. Als u hebt geschreven 'ik zou graag uw voorwaarden willen weten', dan niet.

klassen
Topic Starter

#5 , 20 aug 2016 22:48

het ging uitsluitend om informatie want ze hebben mij de algemene voorwaarden niet eens gegeven noch hebben ze mij de correcte naam van de polis meegedeeld. En hoe kan het zijn dat ik zou kunnen "hangen" als ik hun polis niet heb getekend?

Wouter VH

#6 , 21 aug 2016 00:20

het ging uitsluitend om informatie want ze hebben mij de algemene voorwaarden niet eens gegeven noch hebben ze mij de correcte naam van de polis meegedeeld. En hoe kan het zijn dat ik zou kunnen "hangen" als ik hun polis niet heb getekend?
Als u zich akkoord hebt verklaard met de polis, via uw emails... Dan is er al een 'contract'

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 21 aug 2016 07:29

Gelieve geen namen van bedrijven te noemen.

sloeberken

#8 , 21 aug 2016 08:42

Als u zich akkoord hebt verklaard met de polis, via uw emails... Dan is er al een 'contract'
Je kan u toch moeilijk akkoord verklaren met een polis en de voorwaarden, die je nog niet gezien/gelezen hebt.

Op basis van het verzekeringsvoorstel ontvangt u van uw verzekeraar een verzekeringscontract of polis. De polis bestaat uit algemene voorwaarden en bijzondere voorwaarden.

De algemene voorwaarden vermelden de voorwaarden, rechten en plichten die gelden voor alle verzekerden van de verzekeringsmaatschappij. De bijzondere voorwaarden vermelden de voorwaarden die specifiek op u en op uw verzekering betrekking hebben zoals uw persoonsgegevens, de ingangsdatum en duur van het contract, het premiebedrag, de vrijstellingen ...

Zolang dit niet getekend is door beide partijen, ben je niet verzekerd en heb je geen contract met de verzekeraar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus

#9 , 21 aug 2016 09:02

Er is geen geldige overeenkomst afgesloten, dat lijkt me nogal wiedes. Ik heb het ook al meegemaakt dat een verzekeringsmaatschappij zo voortvarend is; het kan hen niet schelen dat je de polis niet ondertekend terugstuurt, zolang je de premie maar betaalt. Vraag aan hun advocaat om de overeenkomst te bewijzen.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken

#10 , 21 aug 2016 09:07

Na het ondertekenen van uw verzekeringscontract, hebt u nog veertien dagen de tijd om u te bedenken. Na deze periode kunt u slechts opzeggen tegen de volgende jaarlijkse vervaldag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Van Camp

#11 , 21 aug 2016 09:53

Beste,

Na de bedenktermijn kan u alsnog de verzekering kosteloos opzeggen wanneer zij niet aan hun verplichtingen hebben voldaan overeenkomstig de artikelen VI.55, VI.56 en VI.57 WER.

Mvg,

Van Camp

klassen
Topic Starter

#12 , 21 aug 2016 12:00

Er is geen geldige overeenkomst afgesloten, dat lijkt me nogal wiedes. Ik heb het ook al meegemaakt dat een verzekeringsmaatschappij zo voortvarend is; het kan hen niet schelen dat je de polis niet ondertekend terugstuurt, zolang je de premie maar betaalt. Vraag aan hun advocaat om de overeenkomst te bewijzen.
Ja, ik heb de advocaat gevraagd mij een kopie van het getekend contract te sturen. Ik wacht nog op antwoord.

@sloeberke
Ik heb het ongetekend contract zoals jij het hebt beschreven nog altijd bij mij liggen.

WP002

#13 , 21 aug 2016 22:33

Ik denk het in uw geval niet, maar ik probeer advocaat van de duivel te spelen en te zien hoe de maatschappij in kwestie er een draai aan zou kunnen geven.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”