lening wettelijk samenwonend

flaco
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

lening wettelijk samenwonend

#1 , 11 jul 2016 17:30

hoi
ik woonde met mijn ex wettelijk samen
in die periode zijn we samen een lening voor een wagen aangegaan (simulatieprijs €15.000)
die relatie is nu over
nu is mijn vraag kan de lening in 2 gesplitst worden zodat ik een helft (simulatieprijs €7500) en zij een helft betaald (simulatieprijs €7500)
of is dit wettelijk niet mogelijk :?: :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 11 jul 2016 21:55

Neen. De bank behoudt de lening op 2 namen en zal alles vorderen bij de ene als de andere insolvabel is. De "ene" kan vervolgens de helft terugvorderen van de "andere" doch als de "andere" niets heeft ziet de "ene" mogelijks zijn deel nooit terug.

Als geen van de twee in staat is de wagen over te nemen en de lening alleen verder af te korten dan verkoop je t beste de wagen om (een zo groot mogelijk) deel van de lening terug te betalen. De overblijvende schuld is elk de helft maar de bank zal ook hier vorderen bij de ene als de andere niet solvabel is.

Als een van de twee de wagen overneemt en de verkoopwaarde is gelijk aan het openstaand kapitaal dan moet enkel de lening overgenomen worden. Is de wagen minder waard dan krijgt de overnemer de helft van het verschil van de andere (of omgekeerd als de wagen meer waard is dan het openstaande schuld)

bosprocureur

#3 , 12 jul 2016 07:46

..............................................

Als geen van de twee in staat is de wagen over te nemen en de lening alleen verder af te korten dan verkoop je t beste de wagen om (een zo groot mogelijk) deel van de lening terug te betalen. De overblijvende schuld is elk de helft maar de bank zal ook hier vorderen bij de ene als de andere niet solvabel is.

...............................)

ho ho ho..... Rustig aub.

dat de wagen best verkocht wordt als geen van de twee in staat is om hem over te nemen, zal wel kloppen. Ik vrees echter dat u hier zelf GEEN initiatief kan nemen zonder vooraf de bank hierin te kennen..m.i. kan u hoogstens een geïnteresseerde koper voorstellen.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 12 jul 2016 08:24

dat de wagen best verkocht wordt als geen van de twee in staat is om hem over te nemen, zal wel kloppen. Ik vrees echter dat u hier zelf GEEN initiatief kan nemen zonder vooraf de bank hierin te kennen..m.i. kan u hoogstens een geïnteresseerde koper voorstellen.
En waarom niet? Autoleningen zijn persoonlijke leningen, het is niet dat er een hypotheek op de wagen wordt gelegd.
Met de wagen doe je wat je wilt dus...

sloeberken

#5 , 12 jul 2016 08:28

Autoleningen zijn geen persoonlijke leningen, zolang de wagen niet afbetaald is, blijft hij eigendom van de bank.
Intresten op autoleningen zijn veel lager dan op een persoonlijke lening, omdat er een zekere waarborg is.
Veel banken eisen daarom een omniumverzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii

#6 , 12 jul 2016 09:18

En waarom niet? Autoleningen zijn persoonlijke leningen, het is niet dat er een hypotheek op de wagen wordt gelegd.
Met de wagen doe je wat je wilt dus...
ho ho ho... Rustig aub.

als je verwacht dat elk antwoord 100% exhaustief moet zijn dan zijn we morgen nog niet thuis. Vanzelfsprekend dient het autoleningscontract gerespecteerd te worden (mogelijks mag alleen de bank verkopen, er zal wel een wederbeleggingsvergoeding zijn, etc.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”