Uitstel aflossingen hypotheeklening bij ziekte

burnout1969
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Uitstel aflossingen hypotheeklening bij ziekte

#1 , 05 jun 2016 11:30

Ik ben sinds oktober 2015 ziekteverlof, en sinds 20 mei op 50 procent van mijn inkomen.
Omdat ik bij mijn bank twee aflossingen heb lopen voor een hypotheekkrediet (bouw- en renovatie), ben ik bij mijn filiaal geweest om te vragen om uitstel. Om een overzicht te houden over mijn betalingen heb ik alle domiciliëringen stopgezet, en doe ik die nu handmatig.
Ik ben al vijftien jaar een goede en betrouwbare klant (ook al mijn verzekeringen e.d. lopen via daar) van mijn bank, en de filiaalhouder toonde begrip voor mijn situatie en zou contact opnemen met het hoofdkantoor.
Afgelopen vrijdag kreeg ik van een medewerkster van het filiaal volgend antwoord:
"De domiciliëringen van de hypotheken staan in opschorting.
XXXX raad wel aan om de afbetalingen te laten gebeuren om te voorkomen dat je op de lijst van wanbetalers komt te staan."
(de dt-fout is niet van mij)
U begrijpt, daar kan ik weinig mee.
Ik heb een schuldsaldoverzekering, maar die dekt enkel bij overlijden.
Wat zijn de mogelijkheden? Ik begrijp dat er een beslissing van hoofdkantoor moet komen, dat heeft filiaalhouder mij ook gezegd, maar zijn er zaken die ik over het hoofd zie of verder nog kan ondernemen?
Bij voorbaat dank voor uw reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jun 2016 11:47

heb je een verzekering gewaarborgd wonen (werd gratis voorzien door Vlaanderen)?

Sirkii

#3 , 06 jun 2016 23:09

Bouw zeker geen achterstand op. Banken zijn geen mecenassen. Ga praten - indien mogelijk - om bv langer terug te betalen met een kleiner maandbedrag - om gedwongen verkoop te vermijden. Want dan ben je nog verder van huis.

Reclame

burnout1969
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2016 08:47

Het leek mij, maar wie ben ik, betrekkelijk eenvoudig om de betalingen nu uit te stellen, en de looptijd van de lening te verlengen. Dan moet de bank goedwillend zijn, wat ze in het geval van een trouwe en altijd op tijd betalende klant natuurlijk ook zouden mogen zijn. Ik postte mijn vraag om te zien of er mensen waren die daar al ervaring mee hadden of wie weet bankmensen die dat al eens bij de hand gehad hebben. Maar ik besef dat dat laatste wishfull thinking is.
Wat betreft de verzekering gewaarborgd wonen: die is niet afgesloten via de Vlaamse overheid en de polis voorziet geen tegemoetkoming bij ziekte, enkel bij overlijden.

Blaatpraat

#5 , 07 jun 2016 09:39

Dan is dat geen verzekering gewaarborgd wonen, maar eerder een schuldsaldo.
Gewaarborgd wonen dekt het feit dat je inkomsten wegvallen.

basejumper

#6 , 08 jun 2016 22:24

Het is nooit een goed idee om zonder akkoord eenzijdig afbetalingen te stoppen. Zolang er geen nieuw akkoord om papier staat blijft huidig contract geldig. Je redenering om nu een aantal maanden niet te betalen en looptijd met een zelfde termijn te verlengen is te simpel. Men kan wel uitstel van kapitaal toestaan maar je zal altijd maandelijks intrest moeten betalen
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”