wil graag uit colectieve schuldbemiddeling stappen maar weet niet hoe

katjake82
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

wil graag uit colectieve schuldbemiddeling stappen maar weet niet hoe

#1 , 09 mei 2016 19:24

Beste

ik wil graag uit collectieve schuldbemiddeling stappen, en zelf mijn schulden af betalen mijn advocaat kost mij veel te veel per jaar waardoor ik bijna niets zie minderen van mijn schulden .

ik ben van 31/10/2013 in collectieve schuldbemiddeling mijn schulden zijn in totaal 14.813 euro nu bijna 3 jaar verder sta ik nog steeds op een schuld van 12.813,14 euro dus op bijna 3 jaar tijd is er maar 2000 euro af gelost en al 7.546,68 euro aan mijn schuldbemiddelaar af betaald .Dat vind ik echt een schande hoor .

ik heb er 2000 euro per maand alleenstaande met 2 kinderen mijn huur bedraag 350 euro en krijg van mijn schuldbemiddelaar 400 leefgeld en 400 kindergeld .in totaal 1150 euro vraag mij af waar de rest van mijn inkomen naar toe zijn en ze betaald maar 200 euro aan schuldeisers af en 209.63 euro per maand gaat naar haar waar is de rest dan van mijn geld ?

ik had het graag allemaal zelf willen regelen ik kan er 550 af lossen per maand aan schuldeisers en dan heb ik ook nog eens 200 euro meer geld om te leven en mijn vakantiegeld en eindejaar premie

en denk wel dat schuldeisers blij gaan zijn als ze heel hun geld terug hebben op 23 maanden in plaats van 48 maanden en dan is er zelfs na 4 jaar nog eens 3.168 euro kwijt gescholden moet je niet vragen wat mijn advocaat mij op 7 jaar tijd kost 17.608,92 euro en mijn schulden zijn 14.813 euro ik betaal in totaal dan 32.421,92 euro af, en mijn schulden zijn maar 14.813 euro wat een af zetters ze zetten de mensen nog meer in de shit dan ons te helpen wat zij kan kan ik ook hoor en zelfs meer per maand en gratis

ik maak van alles automatische betalingen van zo dat het elke maand op tijd naar de schuldeisers gaat en dan ben ik er te minsten na 23 maand af in plaats pas oktober 2020 . en hoef ik het ook niet meer zo in mijn hoofd te steken .

maar mijn vraag is mag ik er zelf uit stappen en hoe kom ik aan al de gegevens rekeningnummer enz van mijn schuldeisers ?
zo dat ik een akkoord kan krijgen met al mijn schuldeisers , ik ben een ondernemend iemand altijd geweest dus dat zal mij zeker zelf ook lukken wat mijn advocaat nu doet en mij op 7 jaar tijd maar liefs 17.608,92 euro kost echt een schande vind ik dat

Graag een goed advies

m.v.g Katja

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#2 , 09 mei 2016 19:47

Ik denk dat dit een zeer goed idee is. Maar wel eentje om eerst goed over na te denken.
Je moet beginnen met alle details van je dossier op te vragen, alle schuldeisers in beeld te brengen (is normaal al gebeurd door de SBL). Vraag ook alle erelonen, jaarverslagen, afbetalingsplan, ... op
En in functie van wie je schuldeisers zijn kan je soms zeer gemakkelijk iets voorstellen.
MAAR. eerst moet je uit die Schuldbemiddeling geraken, en dat kost ook geld.
Navraag doen bij rechtbank en/of de griffie. En als je denkt dat je het aankunt, ervoor gaan.
Tegenkanting zal je wel krijgen, maar als je goed voorbereid bent is het gemakkelijker om een beslissing te nemen.

Er zijn max. erelonen per dossier. Heeft je schuldbemiddelaar daar geen misbruik van gemaakt? Of heeft hij alles correct toegepast? Onderzoek eerst dit.

katjake82
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2016 20:02

Beste

nee ze handelt alles juist af .

ik heb net in mijn vonnis gekeken van de arbeidsrechtbank waar alles duidelijk op staat van ereloon en schuldeisers.

200 euro moet er elke maand naar schuldeisers gaan en 209 euro naar mijn advocaat elke maand, ook krijg ik elk jaar een jaarverslag van haar dus ze doet alles wel hoe het moet .

voor mensen die over de 50.000 euro schuld hebben vind ik collectieve wel goed eigenlijk omdat dat nooit op 7 jaar kan terug betaald worden en ook kwijtgescholden word zij komen er beter uit dan, maar voor mensen met minder schulden is dit niet te doen .

ik heb nu gewoon alles eens uit gerekend en ik verschoot er van hoeveel ik in totaal moet betalen aan advocaat in plaats van schuldeisers .

en dan hebben de schuldeisers nog niet alles terug gehad na 7 jaar , dus denk wel dat zij blij gaan zijn als ik een brief op maak naar hun en ze het dubbelen kunnen krijgen per maand , op 23 maand in plaats 48 maanden en ook tot de laatste euro terug hebben

maar denk wel dat best verstandig is dat ik eerst een akkoord probeer te bereiken met de schuldeisers heb ik dat akkoord op papier staan van hun dan zal ik ook uit mijn collectieven gaan stappen ,maar eerst kijken als ze akkoord gaan maar denk het wel wie niet als ze hun geld eerder kunnen terug hebben en tot de laatste euro .

ik moet alleen nu weten als ik er uit kan, en hoe ik alles kan op vragen ,adres gegevens ,rekening nummer enz ,van de schuldeisers .de namen en de bedragen heb ik van hun maar niet hun rekening nummer en adres gegevens en deze heb ik nodig om een brief op te stellen en hun een voorstel te doen , ik kan wel opzoeken via internet maar misschien zijn dat allemaal ander contact personen wat op de hoogte zijn van mijn dossier e ik moet ij de juiste terecht komen .

zo dat ik aan een afbetaling plan kan werken .

m.v.g Katja

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 09 mei 2016 20:34

Maak u rekening niet te snel als je eruit stapt, wat als een schuldeiser loonbeslag doet. Vergeet niet dat u schulden terug zullen oplopen kosten en intresten. Er word ook gespaard voor eventuele onvoorziene uitgaven, en voor een startpotje na u CRS.
Jij moet u toch geen zorgen maken wat de schuldeisers krijgen, na u CRS heb je geen schulden meer.
U krijgt toch jaarlijks een afrekening, waar je perfect alles kan nakijken.
€2500 per jaar naar bemiddelaar, denk niet dat dit kan, die tarieven zijn vastgelegd door de arbeidsrechtbank en is ongeveer €1500 per jaar.

http://www.gdwantw.com/information/erel ... delaar.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

iota
Berichten: 830

#5 , 09 mei 2016 20:41

Katja, misschien is het beter alles goed voor te bereiden, de nodige berekeningen te maken en je schuldeisers persoonlijk proberen te spreken i.p.v. gewoon een brief te sturen. Daar is gemakkelijker neen op te zeggen dan op een persoon die voor je zit, zaken kan uitleggen en een goede indruk maakt.

Je redenering dat ze vanzelfsprekend zullen willen meestappen omdat jij zelf sneller en vollediger kan afbetalen dan via advocaat, is wel niet helemaal waterdicht. Via collectieve schuldbemiddeling zijn de schuldeisers zeker dat er tenminste iets wordt terugbetaald, terwijl ze geen garantie hebben dat jij je aan je woord zal houden. Je zal dus al je overtuigingskracht en goede argumenten moeten bovenhalen!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 09 mei 2016 21:05

Vergeet niet als je uit CRS stapt dat u saldo schuld x 2 zal zijn, al de kosten en intresten komen terug boven, welke kwijtgescholden waren door u CRS.
ik heb er 2000 euro per maand alleenstaande met 2 kinderen mijn huur bedraag 350 euro en krijg van mijn schuldbemiddelaar 400 leefgeld en 400 kindergeld .in totaal 1150 euro vraag mij af waar de rest van mijn inkomen naar toe zijn en ze betaald maar 200 euro aan schuldeisers af en 209.63 euro per maand gaat naar haar waar is de rest dan van mijn geld ?
Wat betaald u bemiddelaar allemaal voor u, huur, elektriciteit, verwarming, verzekeringen, internet, auto, ontspanning.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 09 mei 2016 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

katjake82
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2016 21:14

ja ga eens goed bevragen en het bedrag klopt wel en is wettelijk wat zij vraag ,staat zo ook op mijn vonnis en ik ga enkel akkoord als er geen interesse worden gerekend en het zelfde bedrag blijf gelijk in mijn collectieve is aan gegeven en dit ook op papier hebben staan niets mondeling

zo niet ja dan blijf ik maar in collectieven maar zo hoog zijn mijn schulden niet en zijn geen bank schulden of zo zijn schulden van huurovereenkomsten vervroeg te verbreken

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 09 mei 2016 21:21

ja ga eens goed bevragen en het bedrag klopt wel en is wettelijk wat zij vraag ,staat zo ook op mijn vonnis en ik ga enkel akkoord als er geen interesse worden gerekend en het zelfde bedrag blijf gelijk in mijn collectieve is aan gegeven en dit ook op papier hebben staan niets mondeling

zo niet ja dan blijf ik maar in collectieven maar zo hoog zijn mijn schulden niet en zijn geen bank schulden of zo zijn schulden van huurovereenkomsten vervroeg te verbreken
Denk dat je heel weinig kans maakt, zou er zelf niet aan beginnen als ik u was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

katjake82
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mei 2016 22:20

de verwarming en vaste kosten betaal ik van mijn leefgeld (800 euro ) zelf,
huur betaald zij

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#10 , 11 mei 2016 12:26

De vraag is hoeveel verschillende schuldeisers er zijn. Want per schuldeiser kan de SBL een ereloon vragen.
Ook voor elke betaling dat zij doet in U naam moet je betalen, ...
Maar per maand 209 euro is wel veel, maar wat is de samenstelling ervan? Zonder verdere gegevens is het moeilijk raad te geven.
Alhoewel ik wel aanvoel dat hij (SBL) eerder teveel gaat vragen dan te weinig. Dat is nu eenmaal hun vak. Aan U om alles grondig na te kijken.
Begin met de bankrekening eens op te vragen en bekijk waar het geld dat er opkomt naartoe gaat.
Normaal moet je dat MINSTENS jaarlijks , maar de wetgeving spreek van regelmatig. Bij sommige krijg je zelf inzicht op je eigen rekening. Zo zou het moeten zijn in alle gevallen.
Je moet het wel aanvragen bij de SBL.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 12 mei 2016 08:21

Het ereloon van een SBL is vastgelegd, hij moet zich daar aan houden, enkel de arbeidsrechtbank kan toestaan voor een hoger ereloon.
Dat word niet per maand verrekend, maar per jaar.

http://www.gdwantw.com/information/erel ... delaar.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#12 , 12 mei 2016 11:07

En in hoeveel vonnissen staat er in het eerste jaarverslag dat er extra werk was om het dossier op te maken, daar voor vragen ze hiervoor extra ereloon.

Ereloon is inderdaad per jaar wat de afrekening betreft. (jaarverslag) MAAR ze mogen wel een provincie aanleggen om als eerste uitbetaald te kunnen worden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 12 mei 2016 11:57

In 60% van de gevallen moet de gemeenschap bijdragen, omdat er niet eens voldoende inkomsten zijn.
help een 6 tal gezinnen in mijn buurt die in crs zitten, en deze die het nooit breed hebben gehad het veel beter lukt, dan deze die door hun luxe en luiheid in crs gaan.
CRS kost de gemeenschap heel veel geld vergeet dit niet.

http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... g/leefgeld
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#14 , 12 mei 2016 13:17

Ook dat klopt. Maar wie verdiend er het meeste aan? De SBL.
Ook de schuldeisers (banken) zijn ertegen verzekerd, en onderverzekerd. Dus die verliezen meestal niet zo veel.
De staat ? ja wij dus, betalen de vele dure procedures.

En ja de arme mensen doen het in de meeste gevallen veel en veel beter, zonder te klagen.
Sommige vinden het leuk om niet te moeten gaan werken, en alles te krijgen. Dat zijn dan ook de grootste klagers in de CSR

De vraag was hier. Kan ik eruit stappen? En dit is per geval te bekijken, maar voor de meeste is dat moeilijk.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 12 mei 2016 15:52

Uitstappen kun je altijd, maar de schulden verdwijnen niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”