Bank weigert handlichting krediet

Francine1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bank weigert handlichting krediet

#1 , 17 apr 2016 08:24

Beste,

Sinds 2011 hebben Mijn partner en ik Samen een privewoning gekocht voor 177.000 euro. Hierbij deden wij beroep op de bank voor het afsluiten van een hypothecair krediet voor 150.000 euro. De rest werd betaald met eigen middelen. De maandelijkse aflossingen werden altijd netjes betaald.
Mijn partner komt in de problemen met zijn eenmanszaak, het komt tot een gedwongen verkoop en er blijft een restschuld. Er zijn enkele procedurefouten gebeurd en die vecht mijn vriend aan in de rechtbank ( procedure is nog aan het lopen). Nu, 4 jaar na datum beslist de bank uitvoerend beslag te leggen op onze privewoning. Wij zijn niet getrouwd of wettelijk samenwonend, het engste wat ons wettelijk bind is dat wij elk 50% eigenaar zijn van de privewoning. Ik heb ook op geen enkele manier iets te maken met de eenmanszaak van mijn vriend. De bank dagvaard mij ook omdat ze 'geen half huis' kunnen verkopen. Daarop neem ik contact op met de dossierbeheerder van de bank en stel een oplossing voor: ik zal mijn vriend uitkopen en de lening door mijn huisbank laten overnemen. De bank eist echter veel meer dan het huis waard is en het komt tot een conflict. Ik verschijn voor de beslagrechter waar ik nu mijn bod rechtstreeks aan hem voorstel, buiten tijd, maar de beslagrechter is redelijk en zegt dat hij de termijn door de vingers wil zien, daar het in belang is van alles partijen dat een openbare verkoop vermeden wordt. Als het bod correct is, oordeeld hij, ziet hij er geen gaten in om mij de woning te laten kopen. Er wordt een notaris aangesteld en die schat het huis op 140.000 tot 150.000 euro. Ik doe een bod van 151.000 euro. De bank vind dit te weinig en verwijt de notaris partijdig te zijn. Deze is thans aangesteld door de beslagrechter zelf, dus kan toch in mijn oordeel als objectief bestempelt worden, daar het een van zijn medewerkers is die de schatting is komen doen, verwijten ze hem geen correct beeld van de woning te hebben kunnen vormen. Mijn juridische verzekering DAS laat ondertussen in een poging tot minnelijke schikking een nieuwe schatter komen waar ze de bank ook uitnodigt om aanwezig te zijn op de afspraak, zodat deze objectief kan gebeuren, de bank stuurt echter zijn kat. Ondertussen terug voor beslagrechter, bank eist een nieuwe schatting van een andere notaris, de 3 de dus al, deze komt volgende week langs. Zij beroepen zich op het feit dat de woning aangekocht is geweest voor 177.000 euro en ze zeggen dat ik 30.000 euro veranderingswerken heb gedaan, ze eisen dus 207.000 euro! Ik heb echter nooit werken uitgevoerd, ik heb gezegd ( bij telefonisch contact met de dossierbeheerder van de bank) dat mijn ouders 30.000 euro hebben gegeven als hulp voor de AANKOOP van de privewoning, en die uiteraard wil meenemen bij de uitkoop van mijn partner. Die mens heeft dus mijn woorden verdraaid. Wat betreft de 177.000 euro, sinds wij daar wonen hebben wij moeten vaststellen dat wij in overstromingsgebied wonen en hebben we al 2 maal schade geleden. Wij hebben dus blijkbaar teveel betaald voor onze woning, moet ik daar nu een tweede maal voor boeten?! Sinds 2014 moeten de verkopers dit expliciet vermelden aan de kopers, dus moest het tot een openbare verkoop komen, zal dit uiteraard meegenomen worden in de waardebepaling om nog maar te zwijgen over het feit wie daarop zal afkomen... De bank weigert systematisch de handlichting te geven over het krediet, zelfs als mij voorstel meer dan redelijk is, ik was zelfs bereid die 30.000 euro van mijn ouders te laten vallen.
Als mijn bod niet aanvaard wordt, het komt tot een execussieverkoop en het wordt dan misschien verkocht voor pakweg 100.000 euro, kunnen ze volgens mijn juridische verzekering de volledige hypotheek terug eisen (150.000),
zelfs als is de openstaande schuld maar nog een 114.000. Dat betekend dat ik en mijn huis kwijt ben en nog 50.000 euro zou moeten afbetalen aan iets wat ik kwijt ben. Kan dit zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 17 apr 2016 08:44

Dit kan, de bank heeft een hypotheek van 150.000€ op je huis en tot dit bedrag kan men gaan !
zelfs als is de openstaande schuld maar nog een 114.000
Daar zullen wel al een groot pak kosten bij gekomen en bijkomen voor de verkoop, ik denk dat je zal verstelt staan hoeveel kosten dit mee gebracht zal hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton

#3 , 17 apr 2016 10:34

Opletten. De hypotheek bedraagt 150.000 € maar de bank kan nooit meer terugeisen dan het openstaande saldo van 114.000 €. Bij de hypotheek zijn er evenwel nog bijkomende bedragen in toelage ingeschreven, meestal voor 10 %, om eventuele kosten te dekken die leiden tot een gedwongen verkoop. Zie daarvoor de akte van lening. Wat wel kan dat is dat die hypotheek ook (deels) borg stond voor een krediet van de man. De bank kan en zal pas handlichting geven na volledige terugbetaling.
Wordt hier alles verteld?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

denlowie

#4 , 17 apr 2016 11:24

Het kan zeer goed zijn dat de man nog andere schulden uit het faillissement bij deze bank geeft dan is het praktisch zeker dat men de 150.000 in zijn totaal zal eisen.

sloeberken

#5 , 17 apr 2016 11:29

Bij faillissement is het de curator die beslist. En wat als de man verschoonbaar verklaard is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#6 , 17 apr 2016 17:13

Bij faillissement is het de curator die beslist. En wat als de man verschoonbaar verklaard is.
Zolang het faillissement niet is afgesloten kan de curator nog alles ten gelde maken.

Heb dit twee jaar geleden gezien.

Ik denk als hij ziet dat er niks meer is dat ze dan de zaak sluiten

sloeberken

#7 , 17 apr 2016 17:36

Je word verschoonbaar verklaart voor u schulden, niet van de activa.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#8 , 17 apr 2016 17:47

Ja maar de schulden worden ook eerst gedelgd, en als er geen activa meer is dan pas word je verschoonbaar verklaart, ten vroegste na zes maanden en na 4 weken weet men al de schulden.
Als je verschoonbaar verklaart word wil zeggen dat de schuld eisers na de sluiting niet meer bij u kunnen komen, dat de rest schuld weg is.
Ik heb dit twee jaar geleden gezien eerst werd de activa verkocht en dan pas werd hij verschoonbaar verklaart.

Francine1
Topic Starter

#9 , 19 apr 2016 16:25

ik wil hierbij toch even vermelden dat mijn partner nog niet failliet is verklaart door de bank, volgens mij zullen ze dat pas doen als de verkoop van de woning gerealiseerd is, daar ze bij de curator hoogstwaarschijnlijk een aanzienlijk lager bedrag zullen krijgen en ze het zo niet meer onder controle hebben. Dit is enkel een vermoeden, ik heb geen flauw idee van hun 'agenda' en het is er het raden naar...
Mijn vriend staat, na 4 jaar nu voor 500.000 euro schuld bij de bank (waar wij dus ook die lening lopen hebben.). De reden waarom hij nog geen enkele eurocent terug betaald heeft is omdat er een onderzoek loopt bij de gerechtelijke politie en de onderzoeksrechter nog niet het dossier heeft afgerond. Er zijn namelijk procedurefouten gebeurt en de eenmanszaak van mijn vriend is achter zijn rug verkocht geweest voor 150.000 euro, terwijl 3 jaar ervoor, door dezelfde bank, deze op 435.000 euro geschat is geweest. Dit was een intern schattingsverslag van de bank die hij nu natuurlijk niet meer te zien krijgt, ze ontkennen dat er zelfs één was... vreemd toch dat je dan een straight loan kan krijgen van 290.000 euro als je zaak maar 150.000 euro waard is?!!! Hij moest hiervan ook op de hoogte gesteld worden door een gerechtsdeurwaarder indien er een verkoop was, dan krijg je de kans je te verzetten indien er volgens jou dingen zijn gebeurt die niet correct zijn (te weinig reclame, zelf nog een koper kunnen voorstellen, prijs in twijfel trekken,...). Dit moet gemeld worden aan de notaris die belast is met de verkoop en die maakt dat dan over aan de beslagrechter. Die deurwaarder is echter langs gegaan op een adres waar hij al 23 j niet meer woont! Maar voor beslag te leggen op onze privéwoning kennen ze blijkbaar wel het juiste adres! Mijn vriend en zijn advocaat hebben een sterk vermoeden dat er hier iets onder tafel is gegeven...
Door al die interesten (belachelijk hoge en op geen enkele wettelijke basis) en 'diversen' (waar hij ook geen uitleg over krijgt) is die 290.000 euro dus al opgelopen tot 500.000 euro.
Over de 150.000 euro die de verkoop heeft opgebracht voor de bank, wordt als de advocaat van mijn vriend om de afrekening vraagt ook geen woord meer gerept.

nu vraag ik mij af:
- als ze dan toch de volledige hypotheek terug kunnen opeisen, waarom heeft het dan nog zin om ondertussen te blijven afbetalen?
- als ik een bod doe van 151.000 euro, dekt dit toch de volledige hypotheek (150.000 euro)? waarom happen ze dan niet toe?
- als het toch tot een openbare verkoop komt, en ze verkopen het voor minder dan mijn bod indertijd, bvb 120.000 euro (die 151.000 euro), kunnen ze dan toch nog 30.000 euro bij mij komen halen? Dat zou toch echt absurd zijn, eerst nee zeggen en daarna oei sorry, brengt niet genoeg op, nu mag je toch het resterende bedrag ophoesten. dan betaal ik af aan iets wat ik niet meer in eigendom heb en ik wel had kunnen behouden voor hetzelfde bedrag!

Francine1
Topic Starter

#10 , 19 apr 2016 16:32

Nog een kleine aanvulling, de bank wilt dat mijn vriend een papier tekent waarop vermeld staat dat hij afziet van alle procedures en hun niet gerechtelijk meer zal vervolgen. Waarom zou hij dat tekenen, is toch in zijn nadeel en waarom vragen ze dit?!

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”