Kwijtschelding penale boete

Nerie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kwijtschelding penale boete

#1 , 15 apr 2016 12:00

Ik ben in 2009 in collectieve schuldenregeling en als schuldeisers 1) belastingen en 2) penale boete na 5 jaar mijn kwijtschelding bekomen, einddatum was 23/03/2014 en datum van vonnis is 17/05/2014. Geen problemen gehad tot een week geleden werd mijn teruggave van de belastingen aangewend. Bij het bellen en vragen waar het probleem was, kreeg ik te horen van de penale boete.
Als uitleg kreeg ik van er word geen kwijtschelding gegeven voor de correctionele boete sinds de nieuwe wetgeving van 18/04/2014. Ik had pech zeiden ze met een maand verschil, nu mijn vraag kan dat zomaar klopt het?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 apr 2016 12:43

Als die kwijtschelding bij vonnis uitgesproken werd, is die verworven en moet ook de ontvanger van de penale boeten dit respecteren.

Nerie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2016 12:53

Was het maar waar, ze respecteren het niet

Reclame

peter kvm
Berichten: 107

#4 , 22 apr 2016 21:14

Dit klopt inderdaad. Penale boeten worden niet meer kwijtgescholden!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2016 21:41

Dit klopt inderdaad. Penale boeten worden niet meer kwijtgescholden!
En wat doen we met penale boeten die reeds bij vonnis werden kwijtgescholden?

peter kvm
Berichten: 107

#6 , 22 apr 2016 23:19

Vanaf 2014 geldt er geen kwijtschelding meer voor penale boeten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 23 apr 2016 08:07

Vanaf 18 april 2014 kunnen strafrechtelijke geldboetes niet meer worden kwijtgescholden (ook niet gedeeltelijk), noch in het kader van een minnelijke aanzuiveringsregeling, noch in het kader van een gerechtelijke aanzuiveringsregeling. Enkel de Koning is gerechtigd om strafrechtelijke geldboetes kwijt te schelden in het kader van een gratieverlening (te onderscheiden van een procedure tot eerherstel).

Met betrekking tot de strafrechtelijke geldboetes, roept de nieuwe tekst drie vragen op:
a) Betreft de wijziging alle strafrechtelijke geldboetes of enkel degene die binnen het toepassingsgebied van het strafrechtelijk uitvoeringsonderzoek vallen? De nieuwe bepalingen inzake de collectieve schuldenregeling werden immers opgenomen in het kader van een wet ter invoering van het strafrechtelijk uitvoeringsonderzoek . Het is een bijkomend hulpmiddel voor de Overheid om via de Ontvanger der penale boeten een betere invordering van de strafrechtelijke veroordelingen (geldboetes, inbeslagnemingen en gerechtskosten) te verzekeren. Aan een strafrechtelijk uitvoeringsonderzoek zijn evenwel kosten verbonden, en de wetgever heeft bepaald dat dit middel enkel kan worden ingezet voor de invordering van veroordelingen vanaf een bepaald minimumbedrag. Wil dit zeggen dat strafrechtelijke geldboetes waarvoor geen strafrechtelijk uitvoeringsonderzoek kan worden ingezet ook niet vallen onder de bepaling van de wet die de kwijtschelding van de boetes onmogelijk maakt in het kader van een minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling? Gelet op de zeer algemene bewoordingen van de wetgever, denken wij dat alle strafrechtelijke geldboetes niet-reduceerbaar zijn geworden en niet enkel degene die het voorwerp kunnen uitmaken van een strafrechtelijk uitvoeringsonderzoek.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

peter kvm
Berichten: 107

#8 , 25 apr 2016 09:57

1. Wettelijk kader
Artikel 464/1, § 8, 5de lid, Sv. bepaalt dat: “De kwijtschelding of vermindering van de straffen in het raam van een collectieve insolventieprocedure of burgerlijke beslagprocedure kan enkel worden toegestaan met toepassing van de artikelen 110 en 111 van de Grondwet.”

(Ingevoerd door art. 4 van de W. 11.02.14 houdende diverse maatregelen ter verbetering van de invordering van de vermogensstraffen en de gerechtskosten in strafzaken (I) (BS 08.04.14))

2. Bedoelde schulden
Het artikel 464/1, § 8, 5de lid, Sv. spreekt over een kwijtschelding of vermindering van straffen.

Overeenkomstig de opsomming van de straffen uit art. 7 en 7bis, Sw. geldt de beperking van de kwijtschelding of vermindering dus tot de volgende schulden:

de penale boeten;
de verbeurdverklaringen van geldsommen.
De beperking van de kwijtschelding of vermindering geldt dus niet voor de volgende schulden:

de bijdrage tot financiering van het Bijzonder Fonds tot hulp aan de slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders (art. 29, W 1.08.1985 houdende fiscale en andere bepalingen);
de bijdrage tot financiering van het Vlaams Infrastructuurfonds (art. 14 e.v., Decr. 3.05.13 betreffende de bescherming van de verkeersinfrastructuur in geval van bijzonder wegtransport);
de gerechtskosten;
de vervolgingskosten.
Ditzelfde onderscheid vinden we omgekeerd terug in artikel 110 van de GW. Door middel van een genadebesluit kan de Koning de door de rechters uitgesproken straffen kwijtschelden of verminderen. M.a.w. de Koning kan met een genadebesluit dus uitsluitend de straffen kwijtschelden (penale boete en verbeurdverklaring) maar nooit de andere gedeelten van de schulden (Bijzonder Fonds, Vlaams Infrastructuurfonds, gerechtskosten en vervolgingskosten).

3. Collectieve insolventieprocedures
Overeenkomstig artikel 464/1, § 8, 4de lid, Sv. wordt onder de collectieve insolventieprocedure verstaan:

het faillissement,
de gerechtelijke reorganisatie,
de collectieve schuldenregeling,
elke andere Belgische of buitenlandse rechterlijke, administratieve of vrijwillige collectieve procedure die de realisatie van de activa en de verdeling van de opbrengst van die realisatie onder, naar gelang van het geval, de schuldeisers, de aandeelhouders, de vennoten of de leden inhoudt.
3.a. Hiërarchie van de normen – verschoonbaarheid (faillissement) – bevrijdende uitvoering (WCO) – kwijtschelding (collectieve schuldenregeling)
Deze nieuwe bepaling van art. 464/1, § 8, 5de lid, Sv. waarborgt de toepassing van artikel 110 van de Grondwet. De kwijtschelding of vermindering van straffen is in collectieve insolventieprocedures voortaan enkel mogelijk na het verlenen van de koninklijke genade.

Lagere rechtsnormen, zoals art. 82 Faill.W (verschoonbaarheid) of de artikelen 1675/10, 1675/13 en 1675/13bis van het Ger.W (kwijtschelding in het kader van de collectieve schuldenregeling), kunnen hieraan niet langer afbreuk doen.

Opmerking: hoewel art. 82, Faill.W betreffende de verschoonbaarheid enkel spreekt van “niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers”, zijn de centrale diensten van de AAII van oordeel dat dit eveneens moet worden beschouwd als een kwijtschelding die voor de penale boete onverenigbaar is met art. 110, GW.

Bovendien bepaalt art. 49/1, WCO, sinds de W 27.05.13 tot wijziging van verschillende wetgevingen inzake de continuïteit van de ondernemingen (BS 22.07.13), in dezelfde zin dat een reorganisatieplan niet langer kan voorzien in een vermindering of kwijtschelding van een penale boete.

Na afloop van de collectieve procedure herwint de ontvanger zijn rechten en zal hij opnieuw moeten overgaan tot de invordering van het eventuele saldo van de penale boete en de verbeurdverklaring.

Daarentegen ondergaat het andere gedeelte van de (penale) schuld dat betrekking heeft op het Bijzonder Fonds, Vlaams Infrastructuurfonds, gerechtskosten en vervolgingskosten, de gevolgen van de afsluiting van de betrokken collectieve procedure (verschoonbaarheid (faillissement), bevrijdende uitvoering (WCO), kwijtschelding (collectieve schuldenregeling).

Lahoucine47
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 apr 2018 11:53

Ben in 2013 april vrij van schulden, na zeven jaar in schulden collectieve. In februari 2018 zou ik 950€ terug krijgen van de belastingen. Na drie weken van niets te vernemen bel ik om te vragen wanneer ik dat geld zou ontvangen.

Toen vertelden ze mij, dat er nog een open schuld staat van juist het bedrag van 950€ dat ik zou ontvangen. Eentje van 2002, 2004 En 2006. Moet juist lukken, na enkele mails en telefoontjes vertelden ze mij ineens dat er nu nog een schuld rest van nog eens duizend euro, boven die 950€.

Ik belde en mailde en verteld, ben schuldenvrij van 2013 en die nieuwe wet die zou bepalen dat schulden bij de staat nooit kwijt gescholden worden is pas in 2014 uitgesproken. Ze kon mij niet helpen en verwees mij om eventueel naar een advocaat te gaan en mij juridisch te laten informeren.
Wat advies kunnen jullie mij hierin geven ?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”